استفتاء درباره کمک به کارتن‌ خواب‌ ها : حضرات آیات عظام شبیری زنجانی، موسوی ...


حضرات آیات عظام شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، روحانی، مکارم شیرازی و صانعی به پرسشی درباره وظیفه حکومت و مردم درقبال کارتن خوابها پاسخ گفته اند. عصر ایران: حضرات آیات عظام شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، روحانی، مکارم شیرازی و صانعی به پرسشی درباره وظیفه حکومت و مردم درقبال کارتن خوابها پاسخ گفته اند.

 پایگاه خبری «شفقنا» نوشت:  متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:

در طول سال به ویژه در ایام و شبهای زمستان افرادی دیده می شوند که به دلایل مختلف از جمله فقر در خیابان های بی سر پناه به سر برده (کارتن خوابها) و شب ها و روزهای سختی را می گذرانند و چه بسا از سرما و گرسنگی جان بدهند. وظیفه حکومت و مردم به ویژه افراد متمول و برخوردار در قبال کمک به این افراد برای تامین حداقل معشیت و سر پناه چیست؟آیا می توان به صرف اینکه بعضی از این افراد دارای مشکلاتی نظیر اعتیاد و یا آسیب هایی دیگر هستند آنها را رهاکرده وبه سرنوشتشان بی اعتنا بود؟

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

بسمه تعالی

افراد غنی که تمکن مالی دارنددر صورتیکه با موارد دیگر تزاحم نداشته باشد،لازم است در رفع مشکل آنها سعی نمایند.در فرضی که خوف تلف جان آنها وجود دارد،حفظ جان آنها بر همگان واجب است.در هر صورت فرقی بین افرادی که دارای مشکلاتی نظیر اعتیاد و آسیب های دیگر هستند و سایرین نیست.
 
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی


بسمه تعالی

اگرچه رسیدگی به این افراد از وظایف حکومت است ولی این باعث اسقاط تکلیف از دیگران نمی شود و چنانچه اشخاصی امکان کمک رسانی به این گونه افراد داشته باشند موظف به یاری رسانی می باشند و معتاد بودن آن افراد مجوز ترک رسیدگی به آنان نیست، البته در کمک رسانی می توان به نحوی عمل کرد که فرد آسیب دیده از آن کمک در جهت رفع نیازهای واقعی خود استفاده کند نه در جهت انجام اموری مثل تهیه مواد مخدر.

حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی

باسمه تعالی جلت اسمائه

کمک به افراد ذکر شده از واجبات مسلمه است خصوصا برای حکومت،حتی پیغمبرصلی الله واله می فرماید اگر شخص متمولی تقاضای مساعدت کرد لسانا یا عملا،شما کمک کنید من به حساب کمک به مستحقین می گذارم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بسمه تعالی

بر مردم و حکومت اسلامی لازم است هم آنها را با زبان خوش و مؤدبانه نهی از منکر کنند و هم در حد توان به حل مشکلات آنها کمک کنند.

حضرت آیت الله العظمی صانعی

بسمه تعالی

به طور کلی کمک به فقرا ومستمندان امری مطلوب است که همه مردم مخصوصا کسانی که امکان مالی بهتری دارند می توانند بخشی ازاموال خود را در این جهت هزینه نمایند ولی آنچه رافع مشکل ذکر شده درسوال است برنامه ریزی دولت و حکومت ها است تابا امکاناتی که در اختیار دارندمعضلات ذکر شده را برطرف نمایند.


ویدیو : استفتاء درباره کمک به کارتن‌ خواب‌ ها