استفاده ابزاري از حقوق بشردوستانه :     در همايش حقوق بين‌المللي بشردوستانه ...



 

حقوق استفاده از پایان نامه دیگران , مالیات حقوق , حقوق های نجومی

 

در همايش حقوق بين‌المللي بشردوستانه ازمنظر اسلام:

استفاده ابزاري از حقوق بشردوستانه براي تامين اغراض سياسي از چالش‌فرارو است


استفاده ابزاري از مفاهيمي چون مسئوليت حمايت در حوزه حقوق بشردوستانه بين‌المللي براي تامين اغراض سياسي از ديگر چالش‌هاي فراروي اين دسته از حقوق مي‌باشد.

معاون وزير امور خارجه گفت: استفاده ابزاري از مفاهيمي چون مسئوليت حمايت در حوزه حقوق بشردوستانه بين‌المللي براي تامين اغراض سياسي از ديگر چالش‌هاي فراروي اين دسته از حقوق مي‌باشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در همايش حقوق بين‌المللي بشردوستانه ازمنظر اسلام، محمدرضا شيباني، معاون وزير امور خارجه گفت: امروزه حقوق بشردوستانه با چالش‌هاي بسياري روبرو است كه در اثر ماهيت متغير مناقشات بروز مي‌نمايد. اقدامات صورت گرفته پس از 11 سپتامبر 2001 تحت عنوان جنگ عليه تروريسم، فعاليت و سوء‌ عملكرد شركت‌هاي خصوصي، امنيتي و نظامي و نقض شديد و گسترده حقوق بشردوستانه بين‌المللي در اشكال جديد آن به ويژه استفاده از سلاح‌هاي غيرمتعارف و نقض سيستماتيك و فاحش مقررات كنوانسيون‌هاي ژنو توسط رژيم صهيونيستي و بالاخره بحران بشردوستانه ناشي از محاصره نوار غزه در زمره اين چالش‌ها مي‌باشند كه طي سال‌هاي اخير اذهان جامعه بين‌المللي را به خود مشغول ناميده است.
وي افزود: استفاده ابزاري از مفاهيمي چون مسئوليت حمايت در حوزه حقوق بشردوستانه بين‌المللي براي تامين اغراض سياسي از ديگر چالش‌هاي فراروي اين دسته از حقوق مي‌باشد.
وي در پايان اضافه كرد: در اين بين كرامت انساني اصل اساسي در اسلام و اساس حقوق انسان‌ها است كه در زمان جنگ و صلح به يك اندازه مورد توجه مي‌باشد. مشروعيت جنگ و جهاد نمي‌تواند توجيهي براي عدم توجه به كرامت انساني و حقوق اوليه غيرنظاميان و حتي نيروهاي دشمن تلقي شود و الزامات و وظايف بيشتري بر دوش ارتش اسلام در زمينه حمايت از غيرنظاميان گذاشته شده است.
در اين همايش همچنين، مسعود خاتمي رئيس جمعيت هلال‌احمر برگزاري اين همايش را در تهران نشان‌دهنده اهتمام جمعي به توسعه قواعد و قوانين حمايت از قربانيان درگيري‌هاي مسلحانه در تمام دنياي اسلام دانست و گفت: علي‌رغم تلاش‌هاي بين‌المللي و حقوق بين‌المللي براي تقويت حفاظت از قربانيان و بهبود كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان،اين درگيري‌ها موجب ايراد صدمات جدي در ساختار اجتماعي، اقتصادي و محيط‌زيست كشورها مي‌شود.
وي افزود: در راستاي تقويت و توسعه مواد بين‌المللي توجه به مباني نظري و حمايت از قربانيان و همچنين تقويت و توسعه مكانيزم، راهكارها در سطوح عملياتي حائز اهميت است.
وي اشاره كرد: اسلام از 14 قرن پيش قوانين ارزشمندي براي حمايت از غيرنظاميان ارائه كرده است كه شناخت بهتر و بهره‌برداري بهتر از تعاليم قرآن و اسلام جامعه را مملو از رهنمون‌هايي مي‌كند.
در اين همايش همچنين علي بوهدمه رئيس كميته اسلامي هلال بين‌الملل با اشاره به برگزاري اين كنفرانس در تهران گفت: بسياري از افراد در بيرون از جهان اسلام از سهم بزرگ امت اسلامي در تحكيم اصول و قواعد قانون بين‌المللي بشردوستانه آگاه نيستند به همين دليل ما بايد در اين كنفرانس و فعاليت‌هاي مشابه آن در نشر اين اطلاعات و آگاه كردن ديگران بكوشيم تا با تهاجماتي كه سعي دارد اسلام و مسلمان را خشن و سنگ‌دل معرفي كنند مقابله كنيم.
وي افزود: برگزاري اين اجلاس مي‌تواند در معرفي تصوير واقعي اسلام تاثيرگذار باشد و گامي مثبت در جهت اجراي يادداشت تفاهم كميته و جمعيت هلال‌احمر ايران و مجمع اسلامي قانون بشردوستانه بين‌المللي به شمار مي‌رود كه توانسته چنين تعداد زيادي از كارشناسان امت اسلامي را براي بررسي اين موضوع در قالب پژوهش‌ها و مقالات ارزشمندي را گرد هم آورد كه ابعاد مختلف قانون بشردوستانه بين‌المللي و شريعت اسلامي را مورد مطالعات قرار داده‌اند.
رئيس كميته اسلامي هلال بين‌الملل با اشاره به اينكه از زمان تشكيل كميته اسلامي انقلاب بين‌الملل به عنوان نهاد تخصصي سازمان كنفرانس اسلامي اهميت زيادي براي نشر و تحكيم قانون بشردوستانه بين‌المللي از ديدگاه اسلام قائل بوديم گفت: اين انجمن فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مربوط به آگاه‌سازي، آموزش، نشر و مستندسازي جنبه‌هاي مختلف اين موضوع را بر عهده دارد.
وي همچنين ادامه داد: تلاش ما در اين حوزه مكمل تلاش‌هاي صادقانه ديگر سازمان‌هاي مشابه در جهت احترام به اسناد بين‌المللي، اصول قانون بشردوستانه بين‌المللي و به ويژه تضمين رعايت معاهدات چهارگانه ژنو و پروتكل‌هاي آن است.
در اين مراسم فوزي اوصديق رئيس مجمع اسلامي قانون بشردوستانه بين‌المللي همچنين مسائل قانون بشردوستانه بين‌المللي و كرامت انساني در جريان درگيري‌هاي مسلحانه به دليل آثار منفي ناشي از درگيري‌ها و جنگ‌ را از مهم‌ترين مسائل دنيا برشمرد و گفت: قانون بشردوستانه بين‌المللي مسيري طولاني و دشوار را پشت سر گذاشته‌ است كه با پيمان اول ژنو در سال 1864 آغاز مي‌شود و در طول بيش از 130 سال منجر به شكل‌گيري معاهدات متعددي شده كه در نهايت به تاسيس ديوان كيفري بين‌المللي انجاميده است.
وي تصريح كرد: اما آنچه كه در هيروشيما و ناكازاكي ژاپن، صبرا و شتيلاي لبنان، بوسني و هرزگوين، غزه فلسطين و ديگر نقاط جهان روي داده است، ما را شگفت‌زده بر جاي مي‌گذارد كه حقوق بشر و قانون بشردوستانه بين‌المللي كجاست؟
وي گفت: از نظر شرعي هر چند اصطلاح قانون بشردوستانه بين‌المللي اصطلاحي نوين است اما موضوع و دامنه كاربرد آن از زمان ظهور اسلام مطرح بوده است براي نمونه فقها در مطالعه اسلامي آن را سيره‌ها و نبردها ناميده‌اند.
وي همچنين افزود: در طول دوره‌هاي متناوب شريعت اسلامي در متون و در عمل، غني، ثروتمند و سرشار از احترام و كرامت انساني بوده است. در اين زمينه دو اصل وجود دارد اول اينكه در ارتباط امت اسلامي با ديگر امت‌ها مسالمت‌جو باشيم (سوره بقره) دوم اينكه مهم‌ترين قواعدي كه قانون بشردوستانه بين‌المللي عمومي بر آن استوار است در اسلام به آن اشاره شود مانند وحدت انساني (سوره حجرات)، همكاري (سوره مائده) رواداري (سوره بقره) آزاده عقيده (سوره بقره) عدالت (سوره نساء) رفتار برابر (سوره مائده) و سوم اينكه از خلال تجربه اندك خود در حوزه قانون بشردوستانه به نكته كه اول جنگ نبايد از حد ضرورت خود بيشتر گسترش يابد و دوم رويدادهايي كه در جنگ اتفاق مي‌افتد بايد انساني باشد رسيده‌ايم.
وي در پايان اشاره كرد: با چنين اصولي به يك اصل عمومي مي‌رسيم كه اگر محيط مناسب براي گسترش يا تحكيم و تقويت قانون بشردوستانه بين‌المللي وجود نداشته باشد، تلاش ما بي‌فايده است. همچنين اگر كاري جدي مسئولانه، بي‌طرفانه و حرفه‌اي رسانه‌ها در پرده برداشتن از موارد نقض فاحش قانون بشردوستانه بين‌المللي نباشد تلاش ما پنهان نامرئي است...../تحلیل:ایلنا


ویدیو : استفاده ابزاري از حقوق بشردوستانه