استان رکورددار سرقت در کشور : براساس آمارها شهر تهران رتبه اول وقوع انواع سرقت ...


براساس آمارها شهر تهران رتبه اول وقوع انواع سرقت را به خود اختصاص داده و پس از آن استانهای فارس، لرستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کرمان، آذربایجان شرقی، البرز، خوزستان، خراسان رضوی و شرق و غرب تهران قرار دارند. خبرگزاری مهر: یک ماه از فعالیت قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت به منظور کاهش سرقت در کشور می گذرد و 14 استان دارای بیشترین سرقت جزو اولویتهای این قرارگاه هستند. در رابطه با آخرین وضعیت سرقت در کشور و قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت گفتگویی را با سرهنگ علی غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

یکی از دغدغه های مردم کیف قاپی است. در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

در سه ماهه نخست امسال 3.5 درصد سرقت های کشور را کیف قاپی تشکیل می دهد. وقوع کیف قاپی در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه امسال 3.5 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که تمامی سارقان کیف قاپ حرفه ای و سطح یک نیستند. بیشتر این افراد موبایل قاپ هستند که در اماکن تجاری سوژه های خود را بدون برنامه ریزی و غیرهدفمند انتخاب کرده و اقدام به سرقت موبایل و کیف زنان می کنند.

آیا پلیس به کیف قاپان شلیک می کند؟

پلیس نمی تواند حکم تیر را به صورت موردی بدهد ضمن اینکه استفاده از سلاح تابع شرایط و قوانین خاصی است و نمی شود گفت فقط کیف قاپان مورد اصابت گلوله از سوی پلیس قرار می گیرند.

یکی از معضلات پایتخت نشینان و کلانشهرها زورگیری است. در حال حاضر وضعیت زورگیری در کشور چگونه است؟

5 درصد سرقتهای کشور زورگیری است که از روشهای مختلف از جمله خفت گیری از طریق مسافربرنما یا مامور جعلی انجام می شود. زورگیری نیاز به مهارت خاصی ندارد و تنها نیاز به جسارت دارد. هر فردی که دارای جسارت است یک قمه یا چاقو در دستش می گیرد و اقدام به این کار می کند. امیدواریم با تصویب نهایی طرح ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد در مجلس میزان زورگیری ها نیز کاهش یابد. اگر حمل سلاح سرد ممنوع شود دیگر جوانی به خود اجازه نمی دهد چاقو یا قمه حمل کند و مرتکب خلاف شود. خوشبختانه زورگیر با سلاح گرم بسیار کم و در طول سال موردی است.

آیا برای جلوگیری از زورگیری های خشن برنامه ای در دستور کار دارید؟

وقوع یک مورد زورگیری برای پلیس زیاد است و ما قائل به این موضوع هستیم که نباید حتی یک زورگیری در سطح شهر رخ دهد. یکی از برنامه های قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت جلوگیری از افزایش سرقت های به عنف است. اثری که یک زورگیری در جامعه می گذارد بیشتر از سرقت خودرو است. در تهران و سایر استانها دستگیری سارقان خشن و اراذل و اوباش به صورت هدفمند در دستور کار است.

آیا شما مجرمان سابقه دار را پس آزادی کنترل می کنید؟

کنترل مجرمان رها شده در دستور کار پلیس آگاهی است و در تعاملی که با دستگاه قضائی داریم از آنها خواسته ایم موضوع آزادی سارقان و تبهکاران سابقه دار را به پلیس اطلاع دهند تا پس از آزادی این افراد در چرخه مراقبت و کنترل قرار گیرند.

یکی از دغدغه های مردم سرقت اموال با ارزش مانند سکه و ارز از خانه هاست. برای جلوگیری از سرقت خانه چه برنامه های در دستور کار دارید؟

10 درصد سرقتهای کشور سرقت از منزل است. در سه ماهه اول امسال سرقت منزل نیم درصد افزایش داشته است و این در حالی است که میزان وقوع سرقت در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه چهار دهم درصد کاهش یافته است. سارقان در گذشته نیمه شب به سرقت اموال با ارزش مانند یخچال و تلویزیون می پرداختند اما با توجه به مشکلات اقتصادی که در سالهای اخیر رخ داد مرد به سمت خرید سکه و ارز و نگهداری در منزل سوق پیدا کردند به همین دلیل در حال حاضر سرقت های منزل سرشبی و بیشتر سرقت طلاجات و وجه نقد است. این اموال به دلیل این که راحت تر به فروش می رسد دزدان بیشتر به سمت این نوع سرقت گرایش پیدا کردند.

آیا سارقان از دستگاه های طلایاب استفاده می کنند؟

تا کنون چنین چیزی را نشنیده ام و موردی در پرونده ها نبوده است که سارق برای سرقت از دستگاه های طلایاب استفاده کرده باشد این موضوع ها دروغ و شایعه است.

چه پیشنهادی برای جلوگیری از سرقت اموال با ارزش در خانه ها دارید؟

ایجاد صندوق امانات در بانکها مهمترین اقدام برای جلوگیری از سرقت طلا و ارز از منازل است. با نمایندگان بانکها جلسات مختلفی را برگزار کرده ایم تا صندوق امانات در بانکها گسترش یابد. اگر صندوقی نیز وجود داشته باشد در حال حاضر پاسخگوی نیاز افراد نیست. اگر طرح صندوق امانات اجرایی شود می بینیم که دیگر پول نقد به جای منزل در بانکها نگهداری می شود.

بر اساس رصدهای پلیس چه میزان از سارقان سابقه دار هستند؟

بر اساس رصدهای انجام شده 45 درصد سارقان که از سوی پلیس دستگیر می شوند سابقه بیش از یک بار دستگیری و تکرار جرم دارند این در حالی است که 55 درصد سارقان نیز برای اولین بار توسط پلیس دستگیر می شوند.

مالخران یکی از اضلاع مهم چرخه سرقت هستند، چه برنامه ای برای مقابله با مالخران دارید؟

یکی از مهمترین راهکارها در حوزه مالخران برخورد قضائی مناسب با این افراد است تا آنها متنبه شده و به عنوان الگویی برای دیگران شناخته شوند تا هیچکس تمایل رفتن به این سمت پیدا نکند. پلیس به صورت محلی با مالخران در صنفهای خودشان که اقدام به خرید و فروش اموال مسروقه مانند موبایل می کرند برخورده کرده البته در حال حاضر اموال مسروقه همانند گذشته نیست که در سمساری ها وجود داشته باشد. این در حالی است که مالخران علاوه بر این به دستگاه قضائی معرفی می شوند برخورد صنفی با آنها انجام شده و مغازه شان پلمپ می شود. یکی از برنامه های سال جاری قرارگاه مبارزه با سرقت برخورد با خریداران اموال مسروقه است.

نزدیک به یک ماه از تاسیس قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت می گذرد، چه موفقیت هایی تا کنون به دست آمده است؟

پلیس توان و تمرکزش را روی سرقت قرار داده و سعی داریم با مسئول سازی و به کارگیری سایر نهادها به امر مقابله با سرقت بپردازیم. قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت در ستاد ناجا راه اندازی شده و در استانها نیز قرارگاه هایی به وجود آمده است. خوشبختانه 14 استان هدف در این قرارگاه شناسایی شدند که اقدامات انجام شده نشان از کاهش وقوع انواع سرقت دارد.

چه استانهایی رکورددار وقوع بیشترین سرقت هستند؟

براساس آمارها شهر تهران رتبه اول وقوع انواع سرقت را به خود اختصاص داده و پس از آن استانهای فارس، لرستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کرمان، آذربایجان شرقی، البرز، خوزستان، خراسان رضوی و شرق و غرب تهران قرار دارند.

آیا نمی خواهید مرکز فوریتهای رسیدگی به سرقت در کشور تشکیل دهید؟

مرکز فوریت های پلیسی 110 تمامی موارد اعم از سرقت و غیر سرقت را رسیدگی می کند و ماموران باید بر اساس نرم تعیین شده در محل سرقت حضور داشته باشند. اگر موضوع فوریتی بود پلیس آن را انجام داده در غیر این صورت صورتجلسه سرقت تکمیل و پس از بررسی صحنه به موضوع رسیدگی می شود. در بررسی عملکرد پلیس 110 اولین موضوعی که مورد بررسی قرار می گیرد سرقت است.

یکی از مشکلات مردم پس از سرقت موضوع تحویل گرفتن اموالشان است در این حوزه چه برنامه ای برای تسهیل دریافت اموال سرقتی دارید؟

زمانی که از مخفیگاه سارق اموالی کشف می شود اگر مشخصاتش معلوم باشد به مالباخته داده می شود این در حالی است که گاهی دسترسی به مالباخته وجود ندارد و سرنخی نیز از مال نیست و سارق یادش نیم آید این سرقت را در کجا انجام داده است در این مواقع ماموران اقدام به اطلاع رسانی می کند مالباختگان پس از رویت اموال آن را تحویل می گیرند. موضوع استرداد اموال در دستور کار ما قرار دارد که در حال هماهنگی با قوه قضائیه هستیم تا رد مال راحت تر انجام شود.

یکی از دغدغه های دیگر مردم جیب بری در اماکن عمومی مانند مترو است برای مقابله با جیب بری چه اقداماتی انجام داده اید؟

نیروهای پلیس آگاهی و پیشگیری به صورت محسوس و نامحسوس در ایستگاه های مترو حضور دارند و حتی مسیری را در داخل قطارها طی می کنند این در حالی است که در ایستگاه های اتوبوس نیز ماموران فعال هستند و موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که مردم خودشان اموال با ارزش را در دید جیب بران و سارقان قرار می دهند.

بیشترین سرقت های کشور چیست؟

سرقتهای خرد با 55 درصد شامل سرقت لوازم و قطعات خودرو مهمترین سرقت کشور است که سعی می کنیم با اقدامات پیشگیرانه این موضوع را حل کنیم.

آخرین وضعیت سرقت خودرو چگونه است؟

خوشبختانه سرقت خودرو در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه بیش از 7 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که 96 درصدذ اینگونه  سرقت ها از سوی پلیس کشف می شوند. خوشبختانه با ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل 80 درصد خودروهای سرقتی را مدل های 86 به پایین تشکیل می دهند.


ویدیو : استان رکورددار سرقت در کشور