استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است : سرویس‌های بهداشتی کوچک عنصری مهم ...



سرویس‌های بهداشتی کوچک عنصری مهم در دکوراسیون منزل نقلی هستند. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم به چه مقدار فضا برای ساخت یک سرویس بهداشتی کوچک در خانه خود احتیاج دارید.

 

سرویس بهداشتی , ست سرویس بهداشتی , اکسسوری سرویس بهداشتی

ارتفاع استاندارد درهای سرویس بهداشتی ۲۰۳ تا ۲۰۴ سانتی‌متر است

 

درهای سرویس بهداشتی های کوچک
قبلا در مطلبی انواع درب های چوبی در دکوراسیون منزل  را به شما معرفی کردیم. شما برای انتخاب درب سرویس بهداشتی می‌توانید از بین انواع و ابعاد مختلفی انتخاب كنید. این درها می‌توانند سبك4ی شبیه دیگر درهای موجود در خانه شما داشته باشند. عرض متداول این درها ۷۱، ۷۶، یا ۸۱ سانتی‌متر است.

 

درهایی كه صندلی چرخ‌دار را بتوان از آن‌ها عبور داد باید حداقل ۹۱ سانتی‌متر عرض داشته باشند. البته اگر فضای خانه شما خیلی اجازه استفاده از درهایی با عرض‌های زیاد را نمی‌داد می‌توانید از دری با پهنای ۶۱ سانتی‌متر هم استفاده كنید، اما عرضی كم‌تر از این عدد موجب ناراحتی در عبور و مرور می‌شود و هم‌چنین باید حتما آن را سفارش دهید، چون چنین عرضی در بازار وجود نخواهد داشت.

 

ارتفاع استاندارد درهای سرویس بهداشتی ۲۰۳ تا ۲۰۴ سانتی‌متر است و بهتر است ارتفاع این درها را با ارتفاع دیگر درهای موجود در خانه خود هماهنگ كنید. درهای دو‌لته اگر به خوبی كار گذاشته شوند بسیار كارآمد خواهند بود به ویژه این‌كه وقتی باز می‌شوند فضای كم‌تری از دیوار را اشغال می‌كنند. درهای خزینه‌رو (دری كه به صورت كشویی وارد دیوار توخالی كنار درگاه می‌شود) و درهای كشویی نیز همان‌طور كه در عكس سوم مشاهده می‌كنید گزینه‌های مناسبی برای سرویس بهداشتی هستند.

تزیین سرویس بهداشتی عروس , خرید اینترنتی ست سرویس بهداشتی , دکوراسیون سرویس بهداشتی

 سرویس بهداشتی ها دارای كاسه‌هایی گرد یا دراز با ابعاد استانداردی هستند

 

توالت‌ فرنگی در سرویس بهداشتی های کوچک
سرویس بهداشتی نیز در انواع و اقسام گوناگونی مانند یك‌تكه و دو‌تكه تولید می‌شوند. همان‌طور كه در عكس بالا می‌بینید توالت‌هایی نیز وجود دارند كه به دیوار نصب می‌شوند و فلاش تانک آنها مخفی است.


اگر به دنبال خرید یك سرویس بهداشتی هستید، بهترین و مناسب‌ترین نوع را انتخاب كنید. گزینه‌های دیگر در این زمینه می‌تواند توالت‌هایی با ارتفاع‌ نشیمن مختلف، كنترل‌های الكترونیكی گوناگون، و یا سطوح مختلفی از مصرف آب باشند. پیش از خرید توالت برای سرویس بهداشتی کوچک خانه خود حتما در مورد این ویژگی‌ها تحقیق كنید.

همان‌طور كه در عكس قبلی، ممكن است فضایی كه قرار است سرویس بهداشتی کوچک در آن قرار بگیرید باریك یا زیر راه‌پله باشد و یا هر دو. در این مورد توالت را از پشت در جایی نصب كنید كه سقف كم‌ترین ارتفاع را دارد. شما به طور نرمال برای استفاده از سرویس بهداشتی خم می‌شوید، پس اگر فضای شما كوچك است از این امكان برای استفاده بهتر از فضاها بهره ببرید. با این حال، توالت را در فضایی كه كم‌تر از ۱۵۲ سانتی‌متر ارتفاع دارد قرار ندهید.

 

ممكن است براساس شرایطی كه دارید در ارتفاعی اندكی كم‌تر از ۱۵۲ سانتی‌متر هم توالت را نصب كنید، اما اگر ارتفاع شما در قسمتی كم‌تر از ۱۲۲ سانتی‌متر است، بهتر است از این قسمت برای قرار دادن فضاهای نگهدارنده و كابینت‌ها استفاده كنید.

تزیین سرویس بهداشتی ایرانی , حداقل ابعاد سرویس بهداشتی , خوشبو کننده سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی نیز در انواع یك‌تكه و دو‌تكه تولید می‌شوند

 

مسئله دیگری كه هنگام انتخاب و نصب توالت‌ها باید در نظر گرفته شود مسئله فضای پیرامونی و فاصله حداقلی سرویس بهداشتی است. این مسئله خیلی به مكان قرارگیری توالت، دستورالعمل‌های محلی در مورد نصب، و ویژگی‌های آن بستگی دارد. هم‌چنین نوع توالتی كه برای نصب انتخاب می‌كنید نیز در این مورد اثرگذار است.

 

تزیین سرویس بهداشتی عروس ایرانی , ابعاد سرویس بهداشتی , دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی

 

در بهترین حالت باید در هر سمت فضای مركزی سرویس بهداشتی حدود ۳۸ سانتی‌متر فضای خالی وجود داشته باشد كه در مجموع توالت باید در فضایی با عرض ۷۶ سانتی‌متر نصب شود. هم‌چنین جلوی سرویس بهداشتی شما باید حداقل ۶۱ سانتی‌متر با دیوار یا شی مقابل‌اش فاصله داشته باشد. این اندازه‌ها براساس كدها و دستورالعمل‌های ساختمانی عنوان شده‌اند.


هم‌چنین به یاد داشته باشید كه سرویس بهداشتی ها دارای كاسه‌هایی گرد یا دراز با ابعاد استانداردی هستند. كاسه‌های دراز حدود ۷ سانتی‌متر به عمق كلی توالت اضافه می‌كنند، در نتیجه یك توالت با كاسه گرد حدود ۶۹ سانتی‌متر و با كاسه دراز ۷۶ سانتی‌متر (۶۹+۷) عمق دارد.

سرویس بهداشتی اداری , کاشی سرویس بهداشتی تبریز , تزیین سرویس بهداشتی با وسایل دور ریختنی

دکوراسیون سرویس بهداشتی

 

روشویی ها در سرویس بهداشتی های کوچک
روشویی های سرویس‌‌های بهداشتی کوچک برای شستشوی سریع دست‌ها طراحی می‌شوند، بنابراین می‌توانند خیلی كوچك باشند، همان‌طور كه در این فضا مشاهده می‌كنید، و یا كمی سخاوتمندانه‌‌تر باشند، مانند عكس‌هایی كه در ادامه می‌آیند.

 

شما می‌توانید روشویی هایی پیدا كنید كه مخرن آن‌ها طول و عرضی حدود ۳۰ سانتی‌متر دارند و به سادگی به دیوار نصب می‌شوند. تا زمانی كه حداقل ۶۱ سانتی‌متر فضای خالی در مقابل روشویی وجود دارد شما می‌توانید از چنین چیدمانی در سرویس بهداشتی استفاده كنید. انتخاب مناسب روشویی واقعا ضروری است، پس در انتخاب آن دقت کنید.

 

سرویس بهداشتی چوبی , شیرآلات سرویس بهداشتی , با سرویس بهداشتی تمیز درب برقی

سرویس‌‌های بهداشتی کوچک برای شستشوی سریع دست‌ها طراحی می‌شوند

 

سرویس بهداشتی كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید در فضایی ساخته شده كه از قبل در خانه وجود داشته است (پلان آن در عكس زیر مشخص است). فضای قبلی این سرویس بهداشتی یك گنجه قدیمی و زشت بوده كه به ندرت از آن استفاده می‌شده است. هم‌چنین در این فضا یك كمد قدیمی وجود داشته كه دیگر به آن نیازی نبوده است.

خرید سری سرویس بهداشتی , دکوراسیون های مدرن حمام و سرویس بهداشتی های کوچک , ست سرویس بهداشتی عروس


این سینک پایه‌دار در فضایی قرار گرفته كه ابعاد آن ۹۱ در ۲۱۳ سانتی‌متر است. سرویس بهداشتی درست در مقابل سینك و در دیواری انتهایی فضا قرار گرفته و در ورودی هم در طول این فضای بسیار كوچك واقع شده است.

 

کاشی سرویس بهداشتی , سرویس بهداشتی هتل , ست کمد سرویس بهداشتی

استانداردهای سرویس بهداشتی

 

اگر شما فضای كافی در سرویس بهداشتی برای قرار دادن روشویی ها و كابینت‌های استاندارد در اختیار داشته باشید، این امكان را خواهید داشت كه از میان محصولات متنوع و گوناگون مناسبت‌ترین و بهترین گزینه موجود را انتخاب كنید.

 

البته لازم به ذكر نیست كه كاملا در چنین فضایی این امكان را دارید كه روشویی و كابینت‌ها را به صورت سفارشی و مخصوص فضای خود تهیه كنید. به طور معمول عمق اكثر روشویی های پایه‌دار، البته از هر نوعی، حداقل ۴۱ سانتی‌متر است اما عمق‌های دیگر مانند ۵۱ تا ۵۶ سانتی‌متر نیز در بازار موجود است. روشوییهایی كه درون كابینت‌ ساخته می‌شوند حدود ۵۳ تا ۶۱ سانتی‌متر عمق دارند.

 

هم‌چنین ارتفاع معمول این سینك‌ها بین ۸۶ تا ۹۱ سانتی‌متر است. برای مثال روشویی كه در عكس قبل مشاهده كردید به صورت سفارشی ساخته شده بود و ۸۱ سانتی‌متر ارتفاع داشت.

 

طراحی سرویس بهداشتی , سری سرویس بهداشتی , انواع سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی

 

ابعاد كف سرویس بهداشتی کوچک
وقتی فضاهایی مخصوص این نوع سرویس‌های بهداشتی ساخته می‌شود و یا در فرایند بازسازی فضای كافی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، سرویس‌های بهداشتی کوچک را می‌توان در فضایی كه هر ضلعش حدود ۱۵۲ سانتی‌متر است به راحتی طراحی كرد و ساخت. چنین فضایی این امكان را فراهم می‌كند كه یك روشویی پایه‌دار و یك توالت را در یك دیوار نصب كرد، در ورودی را در دیوار كناری قرار داد، و اگر امكانش بود یك پنجره را در دیوار دیگری تعبیه كرد.

سرامیک سرویس بهداشتی , مدل کاشی سرویس بهداشتی , حمام و سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی های کوچک

 

البته ذكر این نكته هم مهم است كه دیوار پشت توالت‌ها، و گاهی سینك‌ها، باید قطری بیشتر از دیوارهای معمولی داشته باشند تا بتوان به راحتی لوله‌كشی مربوط به سرویس بهداشتی و روشویی را در درون آن‌ها انجام داد. این مسئله در مورد فاضلاب از اهمیت زیادی برخوردار است.


نوع ساخت ‌و ساز بسته به منطقه و نوع ساختمان بسیار متفاوت است، به همین دلیل در هنگام ساخت چنین سرویس‌های بهداشتی‌ به این نكته توجه كنید كه بدنه كلی ساختمان از چه جنسی است و ابعاد آن براساس چه سیستمی طرح‌ریزی شده است.

 

برای مثال بازسازی در ساختمانی كه دیوارهای آن نازك‌تر از استاندارد دیوارها هستند پیروی از ملاحظات دیگری از آن‌چه تاكنون به آن اشاره كردیم می‌طلبد.

ابعاد درب سرویس بهداشتی در هتل , راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی , نظافت سرویس‌های بهداشتی

طراحی داخلی سرویس بهداشتی کوچک

 

خروجی‌های الكتریكی یا پریزها در سرویس بهداشتی کوچک
یك خروجی الكتریكی یا پریز (در سیستم سیم‌كشی برق، نقطه‌ای كه از آن برق گرفته می‌شود تا به لوازم و تجهیزات برقی داده شود) باید براساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ساختمانی در درون سرویس بهداشتی نصب شود. طبق اكثر آیین‌نامه‌های ساختمانی پریزها باید در فاصله ۹۱ سانتی‌متری از لبه خارجی روشویی و در ارتفاع مناسبی كه خطر چندانی ندارد نصب شود.

 

سرویس بهداشتی یاتا , کمد برای سرویس بهداشتی , سرویس بهداشتی حمام

طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی

 

طراحی پنجره‌ها در سرویس بهداشتی کوچک
اگر در سرویس بهداشتی از پنجره به عنوان سیستم تهویه استفاده می‌شود، فضای آن باید ۱۵ درصد مساحت كلی اتاق و یا حداقل ۴۵۰ سانتی‌متر مربع باشد. از تهویه مكانیكی نیز می‌توان به جای پنجره استفاده كرد كه امر بسیار متداولی است.

 

نكته مهم در این زمینه این است كه دستگاه تهویه باید ۵ بار در ساعت هوای داخلی سرویس بهداشتی را به فضای بیرون از ساختمان انتقال دهد كه این عدد براساس آیین‌نامه‌های ساختمانی تعیین شده است. تمامی فن‌ها كه برای این منظور به كار گرفته می‌شوند دارای دفترچه‌های راهنمایی هستند كه در آن میزان هوایی را كه در فضا به گردش درمی‌آورند ذكر شده است.

 

سرویس بهداشتی و حمام , مدل سرویس بهداشتی رنگاورنگ , ارتفاع پنجره ی سرویس بهداشتی

دکوراسیون سرویس بهداشتی

 

وقتی فضای كافی و بودجه زیاد در اختیار دارید، سرویس‌های بهداشتی می‌تواند تبدیل به فضاهایی بسیار لوكس شود، مانند سرویس بهداشتی كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید. پلانی كه در عكس زیر مشاهده می‌كنید نشان‌دهنده برخی از ابعادی است كه برای طراحی فضاهای بزرگ بسیار مناسب است.

 

در چنین فضاهایی بهتر است یك كابینت و یك پیش‌خان برای انجام راحت‌تر امور پیش‌بینی كنید و توالت را به گونه‌ای قرار دهید كه وقتی وارد فضا می‌شوید خیلی به چشم نیاید؛ امری كه در فضاهای كوچك اتفاق می‌افتد.

 

عکس سرویس بهداشتی شیک , ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی , قیمت جدیدترین مدل ست سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی عروس , مبلمان سرویس بهداشتی معلولین , وضعیت سرویس‌های بهداشتی و حمام ورزشگاه تختی

استانداردهای سرویس بهداشتی

 

وسایل جانبی و اکسسوری ها در سرویس بهداشتی کوچک
برای محل قرارگیری جادستمالی‌ها هیچ آیین‌نامه ساختمانی وجود ندارد. با این حال، استانداردی كه در این مورد وجود دارد این است كه این وسایل باید حدود ۶۱ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین نصب شوند.

 

بهتر است جادستمالی را در دیوار كناری توالت‌ها به گونه‌ای نصب كنید كه هم دسترسی به آن‌ها راحت باشد و هم هنگام رفت و آمد و حركات دیگر مانعی در برابر شما ایجاد نشود.

استاندارد طراحی سرویس بهداشتی , ترکیب رنگ سرویس بهداشتی برای عروس , مدل های شیک دکوراسیون برای سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی

 

عناصر دیگری كه در سرویس بهداشتی کوچک نصب می‌شوند - مانند روشنایی‌ها، جاصابونی‌ها، و آینه‌ها - همگی باید براساس سبك طراحی و چیدمان كلی سرویس بهداشتی انتخاب و نصب شوند. آینه‌ها هم می‌توانند خیلی كوچك باشد و هم كل فضای یك دیوار را پوشش دهند.

 

چراغ‌های دیواری كه كمی بالاتر از آینه نصب می‌شوند منبع نوری بسیار خوبی برای این فضا هستند. همچنین منابع نوری كه از پشت به فضا می‌تابند و روشنایی‌های سقفی نیز منابع نوری بسیار خوبی برای سرویس‌های بهداشتی کوچک هستند. سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده می تواند در روحیه شما تاثیر گذار باشد.

 

منبع : chidaneh.com


ویدیو : استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است