استاد ایرانی، برنده عنوان دانشمند جوان برجسته جهان در علوم زمین شد : اتحادیه ...



دانشمند فیزیک جهان استاد دانشگاه تربیت مدرس , جوان ترین دانشمند جهان , چه کسی استاد جهان پهلوان تختی بود؟

اتحادیه اروپایی علوم زمین (EGU)، دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن را به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته درعلوم زمین در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد.

  اتحادیه اروپایی علوم زمین که در سال 2002 با تلفیق انجمن ژئوفیزیک (فیزیک زمین) اروپا (EGS) و اتحادیه اروپایی علوم زمین (EUG) تشکیل شده، سالانه هشت جایزه اصلی به محققان برتر در شاخه های مختلف علوم زمین در سطح جهانی اهدا می کند که از میان آنها چهار جایزه "آرنه ریچتر" به چهار "دانشمند جوان برجسته" اهدا می شود.

جوایز اصلی این مجموعه از سال ۱۹۸۳ تا کنون به ۱۳۶ دانشمند علوم زمین در نقاط مختلف جهان اهدا شده که از این میان جایزه "دانشمند جوان برجسته" به ۴۶ محقق تعلق گرفته است.

این اولین بار است که یک ایرانی موفق به دریافت یکی از جوایز اصلی این اتحادیه می شود.

چهار جایزه اصلی اتحادیه علوم زمین اروپا برای دانشمندان جوان برجسته به محققانی اعطا می شود که توانسته اند به پیشرفت های قابل توجهی دررشته های مختلف علوم زمین دست پیدا کنند.

این اتحادیه کاوه مدنی را به دلیل "سهم بنیادی در تلفیق نظریه بازی ها و روش های متفاوت تحلیل تصمیم گیری با سامانه های مرسوم مدیریت منابع آب" که منجر به ایجاد نگرشی جدید به مدل های مدیریت منابع آب شده به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان در سال ۲۰۱۵ انتخاب کرده است.

دکتر مدنی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: در مقاله ای با عنوان "نظریه بازی ها و منابع آب" که در سال ۲۰۱۰ در نشریه علمی آب شناسی (هیدرلوژی) منتشر شد این نظریه را مطرح کردم که مدل های مورد استفاده برای شبیه سازی و بهینه سازی مدیریت منابع آب از ایرادی مخفی و اساسی رنج می برند و بنابراین نتایج آنها قابل اتکا نمی باشند.

به ادعای او در این مقاله، این مدلها نا خود آگاه فرض می کنند که همه ذینفعان منابع آبی به بهبود منافع جمعی علاقه مندند در حالی که در عمل، ذینفعان منافع شخصی را بر منافع گروهی ترجیح می دهند که نتیجه آن در دراز مدت برای آنها بهینه نخواهد بود.

تحقیقات و مقالات مدنی در این زمینه و از جمله مقاله دیگراو در نشریه علمی مدیریت و برنامه ریزی آب در سال ۲۰۱۲ پیرامون مناقشات ناشی از انتقال آب در کالیفرنیا و مقاله دیگری در نشریه علمی اقتصاد بوم شناسی (اکولوژی) در ۲۰۱۳ در مورد اختلافات و مذاکرات بین المللی در مورد تغییر اقلیم و نحوه کاهش گازهای گلخانه ای به ایجاد مسیری جدید در تحقیقات مدیریت منابع آب کمک کرده‌اند.

مدنی پیشتر در فروردین امسال در سخنرانی خود در مورد جنگ جهانی آب در جزیره کیش (https://www.youtube.com/watch?v=NSL_xx2Qnyc) به سرگذشت تحقیقاتی خود و اتفاقاتی که منجر به علاقمندی او به نظریه بازی ها و تلفیق آن با علوم آب شده است توضیح داده بود. این محقق ایرانی در سال ۲۰۱۲ نیز توسط انجمن مهندسین عمران آمریکا به عنوان یکی از 10 چهره جدید مهندسی عمران انتخاب شده بود.

امسال هر چهار دانشمند جوان برجسته منتخب این اتحادیه از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های اروپایی هستند.

دکتر برت ووتر، محقق علوم جغرافیایی دانشگاه بریستول انگلستان، دکتر کیریستین موستل، محقق انستیتوی تحقیقات فضایی آکادمی علوم اتریش و انستیتوی فیزیک دانشگاه گراتس اتریش و دکتر گریس شپارد، محقق مرکز دینامیک و تکامل زمین دانشگاه اسلو نروژ سه برنده دیگر این جایزه در سال ۲۰۱۵ هستند. عنوان دانشمند جوان تنها در صورتی قابل احراز است که سن محقق از ۳۵ سال کمتر باشد و بیشتر از هفت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی اش نگذشته باشد. این اتحادیه در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که شرط سنی خود را برای این جایزه از سال دیگر حذف خواهد کرد.

این جوایز طی مراسمی در نشست سالانه این اتحادیه در فروردین ماه سال آینده در وین اهدا خواهند شد. علاوه بر جوایز اصلی، این اتحادیه جوایز متعددی در بخش های مختلف علوم زمین اهدا می کند که شامل ۲۲ مدال و ۲۲ جایزه برای دانشمندان ممتاز می باشد. علاوه بر کاوه مدنی که در رقابت بخشی نیز برنده جایزه دانشمند ممتاز بخش علوم آب شناسی شده است، یک ایرانی دیگر با نام علی محمدی توانسته است جایزه دانشمند ممتاز بخش انرژی، منابع و محیط زیست را به خود اختصاص دهد. در بخش فرعی نیز در گذشته ایرانیان نتوانسته بودند سهمی از جوایز این اتحادیه داشته باشند.

درخشش محققین ایرانی اروپا و آمریکای شمالی در علوم آب, فضایی و زمین در سال های اخیر قابل توجه بوده است. از جمله دیگر کسانی که توانسته اند جوایز مشابه را اخذ کنند می‌توان به پروفسور سروش سروشیان، استاد مهندسی عمران و محیط زیست و علوم سامانه های زمینی در دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین, اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ موفق به اخذ مدال "روبرت هورتون" (یکی از جوایز اصلی) اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا به سبب تحقیقات بنیادین در زمینه های کالیبراسیون مدل های بارش-رواناب و سنجش از دور گردید.

به گزارش ایسنا در بخش فرعی نیز دکتر قاسم اسرار، مدیر انیستیتوی تحقیقات تغیرات زمین و محقق سابق ناسا و سرپرست برنامه جهانی تحقیقات اقلیم، در سال ۲۰۱۴ جایزه "سفیر" اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا را به جهت تاثیرات اجتماعی تحقیقات و خدمات خود به جامعه تحقیقاتی فضا و زمین دریافت کرد.

پروفسور دارا انتخابی، استاد مهندسی عمران و محیط زیست موسسه فنآوری ماساچوست (ام آی تی) و رهبر تیم علمی ماهواره اسمپ (SMAP) ناسا, ایرانی دیگری است که آذر ماه امسال جایزه علوم آب شناسی (یکی از جوایز فرعی) اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا را به پاس تحقیقات بنیادینش در زمینه رطوبت خاک و فهم بهتر پدیده های پیچیده در مرز زمین و اتمسفر دریافت می کند.


 اخبار علمی  -  ایسنا 


ویدیو : استاد ایرانی، برنده عنوان دانشمند جوان برجسته جهان در علوم زمین شد