اسب سفید رویاها : تنوع امروز بازار خودرو باعث شده من و توی مصرف کننده در برابر ...


تنوع امروز بازار خودرو باعث شده من و توی مصرف کننده در برابر تبلیغات بعضاً نه چندان درست خودروسازان دچار سردرگمی می شویم که بالاخره باید چه خودرویی بخریم.

برای خرید خودروهای داخلی بحث کیفیت هم به میان می آید اما بسیاری از خودروها هم تنها در اسم با هم تفاوت دارند. در بازار همیشه رقابت بین خودروهایی است که برای اقشار متوسط تولید می شود در این بازار خودرو نه آنقدر ارزان و بی کیفیت است و نه آنچنان گران که تنها ثروتمندان توان خرید آن را داشته باشند. این بازه در ایران به دو بخش بالادستی و پایین دستی یعنی بازه 20 تا 30 و 10 تا 20 میلیون تومانی تقسیم می شود. در این گزارش سعی می کنیم برای کسانی که می خواهند در بازه پایین دستی بازار خودروهای متوسط ایرانی خودرو بخرند یک راهنمایی جامع ارائه شود.

 

ازدواج سفید , سفید کردن دندان , کاخ سفید


در بازه 10 تا 20 میلیون تومانی اولین گزینه در حال حاضر تندر نود است. اگر شما می توانید با قیافه تندر 90 کنار بیایید و از طرفی برایتان زرق و برق ماشین زیاد مهم نیست بهتر است همین خودرو را انتخاب کنید چرا که قدرت موتور خودرو 110 اسب بخار است یعنی بالاتر از پژو 405 و سمند و از طرفی داخل خودرو و صندوق عقبش بزرگتر از تمامی خودروهای این کلاس حتی مدل های 20 میلیون تومانی است.

ایمنی این خودرو هم جزو بهترین های گروه است و حتی برای راننده کیسه هوا هم تعبیه شده است امکانی که شما در سمند و پژو 405 آن را نمی یابید.

خودرو دارای یک کولر قوی است و از نظر ایمنی هم در بازار اروپا دارای سه ستاره ایمنی است که بر این اساس
می شود خودرو را جزو امن ترین خودروهای ایران هم محسوب کرد البته اگر برای شما داشتن قیافه بهتر و امکانات رفاهی بیشتر و داشتن ترمز ضدقفل که ایمنی و تعادل خودرو را بیشتر می کند مهم است بهتر است مدل
el تندر را انتخاب کنید که تقریباً می توانید با 13 تا 14 میلیون تومان آن را بخرید، البته اگر قیافه برای شما مهم تر است و
نمی خواهید 13 میلیون تومان پول بدهید، ریو را انتخاب کنید چرا که 500 هزار تومان ارزان تر است فقط در هنگام خرید یادتان باشد قیافه را فدای امکانات کرده اید چرا که داخل خودرو کوچک تر است و موتورش 97 اسب بخارقدرت دارد. ایمنی اش هم از تندر کمتر است البته هر دو خودرو یعنی تندر و ریو مصرفی تقریباً هم اندازه دارند به گونه ای که براساس اعلام وزارت نفت هر دو خودرو در 100 کیلومتر حدود 8 لیتر بنزین می سوزانند.

تندر 90 در مدل فولش اش که E2 است 14 تا 15 میلیون تومان قیمت دارد و با در نظر گرفتن امکانات و قیمت مدل E1 به صرفه تر است.

خیلی ها هستند که از قیافه تندر خوششان نمی آید و زیربار خرید آن نمی روند. این افراد معمولاً سمند را انتخاب می کنند البته افرادی که سمند می خرند کمی هم روح ناسیونالیستی دارند. سمند ال ایکس برای این افراد گزینه مناسبی است البته باید یادشان باشد که مصرف خودرو بالاست و حدود 12 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می سوزاند موتور خودرو هم 100 اسب بخار قدرت دارد. با این همه خوش فرمان بودن، ایمنی بالا و طراحی قابل قبول از
حسن های سمند است. البته خیلی ها که روحیه کلاسیک تری دارند و سمند را نمی پسندند به سراغ پژو 405 می روند این خودرو اگرچه مصرف بالایی دارد اما در مجموع اگر این ضعف را در نظر نگیریم به قیمت 13 تا 14 میلیون تومانی اش می ارزد با این همه فرمان پذیری و ایمنی سمند از این خودرو بیشتر است البته بدنه پژو 405 نسبت به سمند دیرتر به صدا می افتد. در میان برندهای پژو محصول 206 مقبول ترین گزینه برای خرید است اگر خانواده پرجمعیتی ندارید و قیافه برای شما بسیار مهم است در ضمن می خواهید خودرو ایمنی بخرید و از طرفی مصرف سوخت پایین و قدرت بالا هم برایتان ملاک است دست دست نکنید یک راست بروید سراغ پژو 206، البته وقتی که می روید سراغ این خودرو کمی ممکن است گیج شوید که در میان این همه مدل کدام یک را بخرید اگر چندان اهل گاز دادن نیستید و می خواهید زیاد پول خرج نکنید پژو 206 تیپ دو گزینه مناسبی است. این خودرو با موتور 75 اسب بخاری اش در 100 کیلومتر 8 لیتر بنزین می سوزاند. قیمت پژو 206 تیپ دو هم اکنون حدود 14 میلیون تومان در بازار است البته اگر داشتن کیسه هوا و ترمز ضدقفل برای شما مهم است بهتر است تیپ سه را بخرید که در حدود 5/15 میلیون تومان قیمت دارد با این همه باز اگر برایتان قدرت بیشتر موتور مهم است تیپ 5 با قدرت موتور 110 اسب بخار گزینه بهتری است.

اگر هم می خواهید در ترافیک تهران کمتر اذیت شوید پژو 206 تیپ شش با گیربکس تیپ ترونیک که هم قابلیت تعویض دنده دستی بدون کلاچ گیری و تعویض دنده کاملاً اتوماتیک را دارد انتخاب کنید. این محصول حدود 5/17 میلیون تومان قیمت دارد البته خیلی از کسانی که می خواهند پژو 206 بخرند معتقدند باید خودرو صندوق داشته باشد. این افراد بهتر است به سراغ پژو 206 اس دی بروند این محصول به صورت مشترک توسط ایران خودرو و پژو طراحی شده و به دلیل استفاده شدن سیستم تعلیق جدید در عقب آن و تست این خودرو در شرکت پروشه آلمان فرمان پذیری بهتری نسبت به پژو 206 عادی دارد البته برخی معتقدند افزوده شدن صندوق کمی توازن طراحی خودرو را به هم زده ولی اگر شما با این موارد مشکل ندارید این خودرو گزینه مناسبی است. این محصول با نامگذاری خاص خود تولید می شود. در میان پژوهای صندوق دار می توان گفت V20 مشابه تیپ دو است این محصول با موتور 75 اسب بخاریش حدود 14 میلیون تومان قیمت دارد. مدل V8 مشابه تیپ پنج است و موتور 110 اسب بخاری دارد این محصول هم حدود 17 میلیون تومان قیمت دارد. مدل V9 هم مشابه تیپ شش است و دارای گیبرکس تیپ ترونیک است این خودرو حدود 5/19 میلیون تومان قیمت دارد.

از پژو 206 که بگذریم به پژو پارس می رسیم خودرویی که به نظر بسیاری، زیباترین خودرو ایران خودرو است. البته بگذریم که مسایل فنی خودرو آن چنان مانند ظاهرش قوی نیست. جالب است پژو پارس عادی با اینکه تفاوتی نسبت به پژو 405 از نظر فنی ندارد بین 16 تا 17 میلیون تومان قیمت دارد یعنی شما بابت قیافه بیش از 4 میلیون تومان باید پول بدهید موتور این خودرو شبیه همان موتور پژو 405 است و 98 اسب بخار قدرت دارد. مدل مدرن تر این محصول با ترمز ضدقفل هم حدود یک میلیون تومان گرانتر است پژو پارس elx هم که موتور 1800 سی سی زانتیا را بر رویش گذاشته اند تا قدرتش به 110 اسب بخار برسد و مصرفش حدود دو لیتر کاهش یابد. قیمت 19 تا 20 میلیون تومانی دارد. همان طور که مشتریان ایرانی برای مشابه این تغییر شکل در سمند سورن نسبت به سمند lx باید مبلغی در حدود 5/17 میلیون تومان را بپردازند البته اگر موتور ملی که با کمک آلمانی ها طراحی شده بر روی خودرو باشد قیمت خودرو حدود دو میلیون تومان بیشتر می شود. سمند سورن با این موتور 110 اسب بخار قدرت دارد.

گذشته از سمند و پژو، شرکت ایران خودرو با مشارکت یک شرکت خصوصی چین خودرویی می سازد به نام چری A15 این خودرو شبیه خودروهای جدید روسی لادا است خودرویی که با موتور 87 اسب بخاریش و قیمت حدود 13 میلیون تومانی، شاید بدترین گزینه برای خرید باشد. البته گذشته از این خودرو یک محصول چینی دیگر هم در بازار وجود دارد که لیفان نام گرفته است. لیفان محصولی است که در کرمان خودرو تولید می شود شاید قیافه متفاوت و موتور 110 اسب بخاری کمی شانس این خودرو را در بازار بیشتر از هم وطن دیگرش اش کرده باشد ولی واقعا یک خودروی چینی ارزش پرداخت مبلغ 14 میلیون تومان را ندارد دیگر خودرویی که در این بازه قیمتی ارزش خرید ندارد فیات سینا است این خودرو قیمتی در حدود 16 تا 17 میلیون تومان دارد. خودرویی در کلاس پژو 206 صندوقدار که البته موتوراش 77 اسب بخار قدرت دارد. خدمات بعد از فروش نامناسب و قیمت بالا نسبت به امکانات خودرو، این اتومبیل را در بازار با شکست روبه رو کرده است. شاید اگر قیمت این خودرو در حدود 12 میلیون تومان بود از بهترین گزینه های خرید بود.

با در نظر گرفتن تمام خودروهای معرفی شده باید به دو نکته توجه داشت یکی مصرف سوخت خودرو و دیگری افت قیمت خودرو پس از چندسال و راحتی فروش آن در بازار.


منبع: مجله اقتصاد و زندگی

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

 

 


ویدیو : اسب سفید رویاها