از گریه های شلقم در نیویورک تا خطبه های آخوند درباری طرابلس :       لحظه به ...



 

 

نیویورک , تینا آخوند تبار , نیویورک تایمز

 

لحظه به لحظه با تحولات لیبی

از گریه های شلقم در نیویورک تا خطبه های آخوند درباری طرابلس

تحولات لیبی  را می توان به  فیلمی تشبیه کرد که روی دور تند پخش می شود ؛ عصر ایران می کوشد با رصد شبانه روزی اتفاقات لیبی ، کاربران ایرانی را در جریان آخرین تحولات قرار دهد. از این رو تا کنون اخبار و تحلیل های متعددی در خصوص لیبی منتشر کرده ایم و آنچه در پی می آید ، جدیدترین رویدادهای مربوط به این کشور و ترسیم فضایی کلی اتفاقات لیبی است.

گریه شلقم در شورای امنیت

عبدالرحمن شلقم نماینده فعلی لیبی در سازمان ملل متحد را شاید اولین سفیری در این سازمان دانست که علیه حکومت کشورش سخن می گوید.

او که پیش از این برای سال های زیادی وزیر خارجه لیبی بود و از نزدیک ترین افراد به معمر قذافی رهبر لیبی به شمار می رود، طی سخنانی در  جلسه شورای امنیت، که با لحنی سوزناک بیان شد و در پایان هم به گریه افتاد ، از جنایت های قذافی علیه ملت لیبی سخن گفت.

وی در سخنانش از سایر کشورهای جهان خواست برای جلوگیری کشتار مردم لیبی ، واکنش نشان دهند.

شلقم خطاب به قذافی نیز گفت که شما بارها از سربلندی صحبت کردید آیا کشتار مردم و تهدید اینکه لیبی را به آتش می کشید ؛ سربلندی است.

سخنان او به حدی غم انگیز بود که حاضران هم احساساتی شدند و در پایان به سمت او آمدند و در آغوشش گرفتند.

وزیر خارجه سابق لیبی همچنین خطاب به سفرای این کشور در نقاط مختلف دنیا نیز گفت: از سمت های خود استعفا نکنید ، بمانید و علیه حکومت قذافی افشاگری کنید.

آخرین نبرد دیکتاتور

هر چند در ابتدای قیام ، شهرهای شرقی لیبی سقوط کردند اما اینک برخی شهرهای نزدیک به طرابلس پایتخت این کشور مانند الزاویه نیز سقوط کرده اند و حلقه محاصره طرابلس تنگ تر می شود.

در چنین وضعیتی ، نیروهای وفادار به قذافی ، پیرامون طرابلس را سنگر بندی کرده و با آرایش نظامی دفاع از شهر ، در داخل و اطراف آن مستقرند.

قذافی روز گذشته ، از پشت بام خانه خود سخنرانی کرد و از هواداردانش خواست در خیابان ها بمانند و آماده جنگ باشند.

هم اکنون واحدهای بسیاری از ارتش به مردم پیوسته اند و سلاح های سبک و سنگین از کلاشینکف گرفته تا موشک و تانک در اختیار مردم و ارتشیان جدا شده از قذافی قرار دارد.

از این رو می توان انتظار داشت که اگر اوضاع به همین شکل پیش برود ، در چند روز یا حداکثر چند هفته آتی شاهد یک جنگ خونین و تمام عیار ابتدا در حومه پایتخت و سپس در داخل آن باشیم ، جنگی که آخرین نبرد دیکتاتور خواهد بود.

معلوم نیست به فرض تصرف همه شهرها توسط نیروهای مردمی و استمرار سیطره قذافی بر طرابلس، دیکتاتور چگونه می خواهد در شهری محاصره شده به حکومت خود ادامه دهد؟!

دو نماز جمعه متفاوت

دیروز دو نماز جمعه در دو شهر طرابلس و بنغازی بزگرار شد؛ در طرابلس، امام جمعه پایتخت که از حامیان حکومت به شمار می رود، طی سخنانی با استناد به آیات قرآنی، قیام مردم علیه قذافی را غیر شرعی دانست و گفت: در دین اسلام موارد خاصی در باب قیام علیه حاکمان وجود دارد ، از جمله این که حاکم ، عادل نباشد ، ستم کند ، جائر باشد و نظایر اینها که الحمدلله ، هیچکدام از اینها درباره قذافی صدق نمی کند!

وی همچنین با استناد به آیه قرآن که می گوید "به اختلاف و مجادله نپردازید که خوبی و محسنات از شما دور می شوند" مردم را به دوری از مجادله درباره وضعیت حکومت دعوت کرد.

اما در بنغازی که توسط معترضان از کنترل قذافی خارج شده، امام جمعه ، با استناد به آیات و روایات قرآنی ، از جهاد مردم علیه حکومت قذافی سخن گفت و بر روح شهدای این قیام درود فرستاد.

بعد از نماز جمعه نیز مردم بنغازی در خیایان های این شهر علیه قذافی تظاهرات کردند و شبکه های مختلف تلویزیونی آن را به صورت زنده پخش کردند.

قذافی بدل خورد ، تصمیمش را عوض کرد!

یکی از تصمیمات دولت قذافی در بدو آغاز قیام این بود که نگذارد رسانه های خبری جهان، از آنچه در این کشور می گذرد، گزارش و خبر مخابره کنند. به همین علت، دولت لیبی تمام خبرنگاران خارجی را اخراج کرد و حتی با قطع اینترنت، کوشید مانع ارسال خبرها، عکس و فیلم های مربوط به سرکوب قیام مردم شود.

اما از دو روز پیش دولت قذافی تصمیم خود را تغییر داد و از چند شبکه خارجی مانند سی ان ان، رویترز و العربیه خواست که خبرنگاران و تصویربرداران خود را به طرابلس بفرستند.

علت تغییر روش این بود که قذافی در روزهای اخیر دید که در ماجرای رسانه، بدجوری "بدل " خورد. بدین گونه که با افتادن شهرهای شرق لیبی به دست معترضان و ورود خبرنگاران سایر رسانه ها به این منطقه از طریق مرز زمینی مصر، آنها از ظرفیت های رسانه ای بین المللی به خوبی استفاده کردند و توانستند صدای خود را به گوش جهانیان برسانند اما قذافی با منع رسانه ها، در واقع خود را بایکوت کرده است.

بدین سان، قذافی از چند شبکه معدود خارجی دعوت کرد به طرابلس بروند تا شاید از طریق آنها بتواند در تغییر افکار عمومی جهان علیه خود کاری کند. البته نکته قابل توجه اینجاست که رسانه های دعوت شده به طرابلس سعودی و آمریکایی هستند!

شبه دولت معترضان در بنغازی

بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی است که به تصرف نیروهای مردمی درآمده است. رهبران معترضین در این شهر شورایی تشکیل داده اند که می توان آن را "شبه دولت" نامید. این شورا اعلام کرده که به قراردادهای نفتی لیبی با دیگر کشورهای احترام می گذارد.

شورا ، همچنین تمهیداتی را برای حفظ نظم و امنیت شهرهای آزاد شده و نحوه مقابله با قذافی در نظر گرفته است.

وزیران کشور و دادگستری مستعفی لیبی که به مردم پیوسته اند؛ عضو این کمیته است.

قذافیدو نکته جالب در سخنان قذافی

در دو روز گذشته قدافی دو مرتبه با هواداران خود از طریق تلویزیون دولتی لیبی و حضور در جمع هوادارانش در میدان "الخضرا" طرابلس سخنرانی کرد که نکات جالب توجهی داشت:

- او برای عادی جلوه دادن حکومت 42 ساله اش ، خود را با ملکه بریتانیا و پادشاه تایلند مقایسه کرد و گفت: من هم مثل آنها هستم و هیچ قدرتی ندارم . آن وقت به من می گویند استعفا کنم ، من که سمتی ندارم، از چه چیزی استعفا کنم؟!

- قذافی برای چند هزارمین بار از کیسه مردم خرج کرد و خود را مردمی خواند و گفت: دشمنان این همه مردم مردم می کنند ، بیایند و مردم را در میدان الخضرا ببینند که چگونه از من حمایت می کنند.

نکته قابل توجه این که تعداد حاضران در میدان ، حدود 2 هزار نفر بودند که گفته می شود همان ارتشیان وفادار به قذافی بوده اند که با لباس شخصی آنها را به میدان آورده بودند.

وی در بخشی از سخنانش گفت اگر ملت لیبی او را دوست نداشته باشند اگر ملت های آفریقایی و عربی دوست نداشته باشند قذافی حتی برای یک روز لایق زندگی نیست.

اوضاع در پایتخت

با سرکوب بی سابقه مردم در پایتخت ، هم اکنون طرابلس در قرق نیروهای امنیتی و نظامیان وفادار به قذافی است . با این حال در حومه لیبی ، جنگ و گریزهای پراکنده ای همچنان در جریان است.

مردم شهر و حومه طرابلس که به فجیع ترین شکل ممکن سرکوب شده اند ، اینک منتظر حرکت سایر انقلابیون از شهرهای دیگر به سمت پایتخت هستند تا همزمان با حملات آنها از  بیرون شهر ، مردم نیز مجددً از داخل شهر قیام کنند و کار دیکتاتور را یکسره کنند....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : از گریه های شلقم در نیویورک تا خطبه های آخوند درباری طرابلس