از کارمندان‌تان این گونه قدردانی کنید : بسیاری از کارفرمایان نمی دانند چطور ...


بسیاری از کارفرمایان نمی دانند چطور قدردانی خود را از پرسنل به نحوی معنادار نشان دهند. خوشحال نگه داشتن پرسنل و انگیزه دادن به آنها جنبه مهمی از اداره یک کسب و کار چه بزرگ و چه کوچک است.      
پادشا: بسیاری از کارفرمایان نمی دانند چطور قدردانی خود را از پرسنل به نحوی معنادار نشان دهند. خوشحال نگه داشتن پرسنل و انگیزه دادن به آنها جنبه مهمی از اداره یک کسب و کار چه بزرگ و چه کوچک است. نادیده گرفتن آن مشکلاتی به همراه دارد که شامل کارکنان بی انگیزه، بدبینی، بهره وری پائین، روابط کاری محدود و محیط کاری منفی می شود. با توجه به طبیعت شلوغ و سریع اداره کسب و کار، شاید فراموش کنید که قدردانی و توجه کردن به پرسنل و اعضای دیگر تیم چه معنایی دارد.

برای جبران این مسئله، بسیاری از کارفرمایان برنامه های قدردانی و پاداش دهی خلق می کنند. هدف از این برنامه ها پاداش دادن به کارمندان بخاطر کار مفید آنها و اهدای نوعی سود ملموس (مانند کارت هدیه) به آنها برای نشان دادن قدردانی به آنها و انگیزه بخشیدن به آنهاست. با آنکه منظور این برنامه خوب است، ولی گاهی در این برنامه اصل قدردانی رعایت نمی شود، زیرا قدردانی نباید در یک برنامه خلاصه شود و همیشه به شکل پاداش های ملموس یا قدردانی عمومی باشد. در واقع بسیاری از کارمندان شاید ترجیح دهند یک سنگریزه جایزه بگیرند تا اینکه در دید عموم از آنها قدردانی شود.

درباره شگفتیهای یکی از گونه های گیاهی تحقیق کنید , مست شعرات کن مرا تا گونه ام را تر کنید , کلیک کنید

به نظر می رسد که قدردانی فاکتور مهمی در محیط های کاری خوب و بهره وری کلی است. وقتی افراد حس می کنند که برای آنها ارزش قائل می شود و از آنها قدردانی می شود، سعی می کنند بهتر کار کنند و نهایت تلاش خود را برای انجام وظایفشان به کار می گیرند. تام رات و دونالد او. کلیفتون در کتاب خود با عنوان "سطل شما چقدر پر است؟" به یک نظرسنجی مراجعه کردند و متوجه شدند که بیش از 60 درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی عدم قدردانی را دلیل اصلی استعفا از شغلشان می دانند. حدود 65 درصد از کارمندان در آمریکای شمالی گفته بودند که در 12 ماه گذشته اصلاً مورد توجه کارفرمای خود نبوده اند و کارفرمای آنها اصلاً آنها را نمی شناسد.

بسیاری از کارفرمایان واقعاً اهمیت قدردانی شخصی از کارکنان خود و بهترین روش انجام آن را نمی دانند و درک نمی کنند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک در موقعیت منحصر بفردی هستید تا نوع قدردانی از پرسنل خود را تجزیه و تحلیل کنید و در مورد آن بررسی هایی انجام دهید و بهترین راه را برای سپاس و تشکر از آنها پیدا کنید.

گری چپمن و پل وایت در کتاب خود با عنوان "5 زبان قدردانی در محیط کاری" به 5 روش برای نشان دادن قدردانی از افراد اشاره کرده اند که در زیر می خوانید:

1. کلمات مثبت:


کلمات دلگرم کننده (مانند "از نظرت متشکرم" یا "آفرین ارائه مطلبت خوب بود") برای انگیزه دادن و نشان دادن قدردانی از اعضای تیم استفاده می شوند.

2. اختصاص دادن زمان به کارمندان:


اینکه وقت بیشتری را با اعضای تیم خود بگذرانید و در مورد موضوعاتی که برای آنها مهم است با آنها صحبت کنید بسیار انگیزه بخش است.

3. رفتارهای خدمتی:


کلمات قدرشناسانه شما شاید به اندازه کمک کردن برای تکمیل یک پروژه یا وظیفه برای اعضای تیم مفید نباشد. از روتین خود خارج شوید و بجای تشکر خشک و خالی به این دسته افراد کمکی نمایید.

4. پاداش های ملموس:


بیشتر مردم از پاداش های ملموس خوششان می آید. نکته مهم اینجاست که پاداشی که می دهید چیزی باشد که فرد خارج از محل کار به آن ارزش دهد، مثلاً پیراهن تیم فوتبال محبوبش باشد یا لیوانی با عکس شخصیت کارتونی محبوبش باشد.

5. تماس فیزیکی مناسب:


بعضی از اعضا به تماس فیزیکی مناسب مانند دست دادن یا زدن مشت ها یا کف دست به یکدیگر یا زدن روی شانه طرف مقابل واکنش خوبی نشان می دهند. شاید این حرکت ها در محیط های ورزشی نتیجه بخش باشد، ولی قطعاً در محیط کار هم همینطور است.

چپمن و وایت هم معتقدند که این پنج زبان قدرشناسی برای آنکه مفید و مؤثر واقع شوند باید بطور منظم و با صداقت بکار برده شوند تا واکنش طرف مقابل مثبت باشد. نباید منتظر جلسه ارزیابی عملکرد بمانید تا قدرشناسی خود را از پرسنل ابراز کنید، همچنین اگر هر روز و هر لحظه از تلاش های کسی قدرشناسی کنید، این قدرشناسی مؤثر نخواهد بود. در نهایت باید بدانید که یک پاداش برای همه روشی نیست که برای قدردانی از همه پرسنل مناسب باشد و فقط مدت کوتاهی به فرد انگیزه می دهد و در کنار آن احساسات منفی دیگری را ایجاد می کند.

وقتی بتوانید تمرکز قدردانی را به نقطه مناسبی برسانید و آن را در محیط کاری خود تبدیل به فرهنگ کنید، این قدردانی به مشتریان نیز انتقال می یابد. پرسنل خوشحال تر روی بازتری داشته و با مشتریان مهربان خواهد بود و بدین سان، مشتریان نیز از فرهنگ اصیل کسب و کار شما لذت برده و قدرشناس خواهند بود. ایجاد روابط با مشتری آسانتر می شود و آنها هم به نوبه خود با دوستان و در محیط خود، از شما تعریف می کنند.

اگر کارمندان شما درک نکنند که چه چیزی فرهنگ کسب و کار شما را منحصر بفرد، اصیل و عالی می کند، چگونه می توانند به شما کمک کنند تا برند موفقی داشته باشید؟

یادتان نرود که هر یک از پرسنل/اعضای تیم شما منحصر بفرد هستند و بنابراین به توجه و قدردانی شخصی نیاز دارند. بررسی کنید و ببینید که چطور می توانید از آنها تشکر کنید و این قدردانی و تشکر را تبدیل به یک عادت همیشگی و اصیل نمایید. تلاش کنید تا آن را بخشی از فرهنگ کسب و کار خود و مشتریانتان نمایید تا آنها نیز شاهد ارزش های محل کار شما شوند و این مژده ای برای کسب و کار شماست تا برندی اصیل و موفق و نیرومند داشته باشید.


ویدیو : از کارمندان‌تان این گونه قدردانی کنید