از پله ها بالا بروید تا مغزتان جوان شود : بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، بالا ...


بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، بالا رفتن از پله می‌تواند مغز را به مدت طولانی جوان‌تر نگه دارد. خبرگزاری ایسنا: بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، بالا رفتن از پله می‌تواند مغز را به مدت طولانی جوان‌تر نگه دارد.

محققان دانشگاه کونکوردیا دریافتند که رابطه مشخصی بین تعداد پله‌هایی که یک فرد به طور روزانه طی می‌کند و سال‌های آموزشی که پشت سر می‌گذارد و همچنین سن مغز وی وجود دارد.

این مطالعه با بررسی سلامت مغزی 331 فرد بزرگسال 19 تا 79 ساله نشان داد که هر سال آموزش، سن مغز را 0.95 سال و بالا رفتن هر روزه از پله بین دو طبقه، سن مغز را 0.58 سالانه کم می‌کند. بالارفتن از چهار پله در هر روز می‌تواند در نهایت مغز را دو سال جوان‌تر کند و پنج سال آموزش می‌تواند پنج سال از سن مغز بکاهد.

نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش و فعالیت فیزیکی، تفاوت بین سن فیزیولوژیکی و سن زمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به این ترتیب افراد می‌توانند به طور فعالانه کارهایی برای جوان نگه داشتن مغزشان انجام دهند.

این گروه تحقیقاتی با انجام آزمایش‌هایی بر روی تعدادی فرد بزرگسال، از تصویربرداری MRI برای اندازه‌گیری میزان ماده خاکستری در مغز استفاده کردند. ماده خاکستری شاخص خوبی برای مشاهده فرآیند پیر شدن مغز محسوب می‌شود. مقایسه‌ها نشان داد افرادی که به طور روزانه از پله‌های بیشتری بالا می‌روند و بیشتر با فرآیندهای آموزشی سروکار دارند، میزان ماده خاکستری مغزشان بیشتر است و لذا مغزشان جوان‌تر می‌ماند.


ویدیو : از پله ها بالا بروید تا مغزتان جوان شود