از «راه دشوار» توافق هسته‌ای تا ضرورت مشارکت ایران در مبارزه با داعش :    اخبارسیاست ...



داعش در ایران , توافق هسته ای , دستگیری داعش در ایران

 

 اخبارسیاست خارجی - از «راه دشوار» توافق هسته‌ای تا ضرورت مشارکت ایران در مبارزه با داعش

اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران درباره مسیر پیش روی مذاکرات هسته ای و همچنین دستاوردهای گفت و گوهای روز گذشته ایران و سه کشور اروپایی، بازتاب مواضع ایران درباره ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش و تأکید یک اندیشمند آمریکایی بر ضرورت حضور ایران در این ائتلاف، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران را بازتاب داده که از راه دشوار رسیدن به توافق نهایی هسته ای سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای ایران اختلافات زیادی با هم دارند و برای دستیابی به توافق نهایی تا بازه زمانی ماه نوامبر، راه دشواری در پیش است. در عین حال، عراقچی گفته هرچند اختلافات میان طرفین همچنان زیاد است، اما ایران همواره با رویکرد خوشبینانه در مذاکرات حضور داشته است.

به هر حال، عراقچی پس از مذاکرات روز گذشته با سه کشور اروپایی، این مذاکرات را سازنده خواند. خبرگزاری «ترند» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد سید عباس عراقچی گفته مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در موضوع هسته ای سازنده و مفید بوده و به کسب شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر کمک کرده است. با این حال، وی افزوده اختلافات در موضوعات اساسی همچنان وجود دارد و باقی است. ترند اشاره می کند که دیپلمات های ایران و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز گذشته در وین به مدت پنج ساعت با یکدیگر گفت و گو کردند که این گفت و گوها مقدمه ای برای مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک به شمار می رود.

اما اخبار و تحلیل های مربوط به مواضع ایران در قبال عراق و موضوع مقابله با تکفیری ها در این کشور نیز امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. در این زمینه، برخی از مطبوعات، از جمله «گالف نیوز»، اظهارت سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده اند که در صداقت ائتلاف شکل گرفته از سوی آمریکا برای مقابله با داعش ابراز تردید کرده است. این روزنامه می نویسد ایران روز گذشته جدیت و صداقت ائتلاف مذکور را زیر سوال برده و اعلام کرده موارد ابهام زیادی درباره آن وجود دارد. مرضیه افخم اشاره کرده برخی از کشورهای حاض در این ائتلاف، خود از حامیان تروریست ها در عراق و سوریه به شمار می روند.

در نهایت، در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری «ریانووستی» دیدگاه های یک اندیشمند آمریکایی را مورد توجه قرار داده که بر ضرورت حضور ایران در ائتلاف مبارزه با داعش تأکید کرده است. به نوشته این خبرگزاری، ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفته راهبرد باراک اوباما برای مبارزه با داعش، می تواند ایران و روسیه را نیز به عنوان میانجی در رابطه با سوریه در بر داشته باشد. به گفته وی، انجام عملیات موثر علیه مواضع داعش، نیازمند کسب موافقت ضمنی و حتی مشروط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است و بدین منظور، باید گروهی متشکل از برخی از کشورهای منطقه، از جمله ایران و روسیه تشکیل شده و به گفت و گو با دولت اسد بپردازد.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو : از «راه دشوار» توافق هسته‌ای تا ضرورت مشارکت ایران در مبارزه با داعش