از دست رفتن یارانه دو ماه ایرانیان : بررسی‌ها نشان می‌دهد اهمال دولت سابق هزینه ...



یارانه , ویژن کارت ایرانیان , یارانه آبان 95

بررسی‌ها نشان می‌دهد اهمال دولت سابق هزینه ایجاد بیش از ٣٥ هزار شغل پایدار یا ساخت ٨٧٥ کیلومتر آزادراه را از بین برده است.

معادل‌سازی پول ضبط شده ایران از سوی امریكا با هزینه‌های جاری شاید بتواند ابعاد اتفاق رخ داده را بیش از پیش آشكار كند.

در حالی دادگاه فدرال امریكا حكم به ضبط این پول داد كه بسیاری معتقدند گنجاندن بندهایی در این قرارداد مبنی بر جلوگیری از سرمایه‌گذاری پول‌های ایران در بانك‌های امریكایی می‌توانست مانع از بروز این اتفاق شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با احتساب نرخ ٣٥٠٠ تومان برای هر دلار، ٧ هزار میلیارد تومان دارایی از دست ایران خارج شده است. این رقم بیش از دو برابر رقم فساد رخ داده در پرونده سوءاستفاده ٣ هزار میلیارد تومانی است.

 با این پول چه می‌شود كرد:
٭ بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر متوسط هزینه ایجاد شغل پایدار در ایران حدود ٢٠٠ میلیون تومان باشد، این پول توانایی ایجاد ٣٥ هزار شغل جدید را دارا بود.

٭ میزان اعتبار عمرانی تخصیص یافته در قالب بودجه در ١٠ ماهه سال ١٣٩٤ معادل ٢٠ هزار میلیارد تومان بود، به این ترتیب اعتباری كه از كف رفته است با یك سوم بودجه عمرانی تخصیص یافته تا پایان دی ماه سال ١٣٩٤ برابری می‌كند.

٭ از سوی دیگر با احتساب پرداخت یارانه ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومانی به هر ایرانی، این رقم معادل یارانه ١٥٣ میلیون ایرانی است. به این ترتیب این رقم یارانه دو ماه كل جمعیت ایران را تامین می‌كرد.

٭ اگر هزینه ساخت هر كیلومتر آزادراه در حدود ٨ میلیارد تومان برآورد شود، این رقم هزینه ساخت ٨٧٥ كیلومتر آزادراه را در كشوری كه با یكی از بالاترین نرخ‌ها در تصادفات رانندگی روبه‌روست، تامین می‌كرد.

٭ مجلس وام ازدواج را برای زوج‌های جوان ١٠ میلیون تومان تعیین كرده كه بانك‌ها با اعلام نبود نقدینگی كافی معتقدند اجرای این طرح امكان پذیر نیست. این پول اعتبار لازم برای اعطای تسهیلات ١٠ میلیون تومانی به ٧٠٠ هزار زوج جوان را تامین می‌كند.

٭ بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی دولت به پیمانكاران وزارت راه در حدود ٥ هزار میلیارد تومان است. با رقم مذكور نه تنها بدهی دولت پرداخت می‌شد بلكه امكان ٢ هزار میلیارد تومان نیز باقی می‌ماند.

٭ قیمت نفت در بازارهای جهانی در حدود ٤٠ دلار در هر بشكه است. دو میلیارد دلار معادل قیمت فروش ٥٠٠ میلیون بشكه نفت است كه با توجه به صادرات یك میلیون و ٦٠٠ هزار بشكه‌ای نفت ایران در حال حاضر این رقم معادل ٣١ روز فروش نفت ایران در بازارهای جهانی می‌شود.

٭ با احتساب هزینه ٩٠٠ هزار تومانی برای ساخت هر متر مربع واحد مسكونی می‌توان دریافت پول ساخت هفت میلیون متر مربع واحد مسكونی از دست رفته است.

پس از آنكه رییس كل بانك مركزی و مقامات وزارت خارجه ضبط اموال ایران در دولت دهم را به اهمال دولت دهم در سرمایه‌گذاری، ذخایر ایران نسبت دادند، شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگویی كه با خبرگزاری بسیج داشت بدون ارایه توضیحاتی درباره جزییات انعقاد قرارداد ایران با لوكزامبورگ برای خرید اوراق دلاری گفت: خب اكنون سوال اساسی اینجاست كه مگر قرار نبود طبق برجام، تحریم‌ها برداشته شود و این منابع پولی آزاد شود؟ خب پس چه شد؟ آن چیزی كه می‌بینیم، نه تنها منابع پولی آزاد نشده است بلكه توسط حكم دادگاه امریكایی به تملك امریكایی‌ها در آمده است.

حسینی خاطرنشان كرد: اكنون بهتر است آقایان به جای اینكه دعوا را به دولت قبل نسبت دهند به این مساله توجه كنند كه این دو میلیارد دلار پول متعلق به ملت ایران بوده و امریكا طرف اصلی مذاكرات ما بوده است و همین الان هم دولتمردان ما در حال مذاكره با آنها هستند؛ خب این پول در زمان رابطه همین دولت با امریكا برداشته شده و این یك اتهام است كه گفته شود این مشكلات به دولت قبل برمی‌گردد.

سیف در این باره گفته است: متاسفانه در دولت گذشته با وجود هشدارهای دلسوزانه كارشناسان و مدیران بانك مركزی مبنی بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینكه این رفع ممنوعیت دایمی نیست، این اوراق را خریداری كردند و این‌گونه زمینه تضییع حقوق ملت ایران را پدید آوردند.

سیف درخصوص برقراری مجدد ممنوعیت مبادلات دلاری اظهار كرد: هشدارهای كارشناسان صحیح بود و متاسفانه در سال ١٣٨٧ مجددا قانون ممنوعیت مبادلات دلاری با ایران برقرار شد و بانك‌های امریكایی از نقل و انتقال وجوه دلاری و تبادلات دلاری با ایران منع شدند؛ علاوه بر این دستور اجرایی ١٣٥٩٩ كه مبنی بر توقیف دارایی‌های ایران در امریكا بود نیز در سال ١٣٩١ صادر شد.

او توضیح داد: اگر این اوراق بهادار دلاری در آن زمان با كارگزاری امریكایی‌ها خریداری نمی‌شد وجهی وجود نداشت كه امریكایی‌ها بتوانند آن را توقیف كنند.
 

 اخبار اقتصادی  -  فرارو 


ویدیو : از دست رفتن یارانه دو ماه ایرانیان