از اعتراض به تبلیغات زود هنگام انتخاباتی تا آغاز تحرکات جریان انحرافی : در ...



تبلیغات زود هنگام برای شورای اسلامی 96 , تحرکات انتخاباتی , تبلیغات انتخاباتی روحانی 96

در هر حالی که هر روز که می گذرد ، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نزدیک تر می شود، بازار گمانه زنی های انتخاباتی همچنان داغ است .
در این میان عده ای از سیاسیون از اشکالات شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی سخن می گویند و عده ای از اعلام کاندیداها حمایت می کنند.
در آخرین اظهارات اما، آیت‌الله محسن حیدری،عضو مجلس خبرگان رهبری گفته: هزینه کردن از بیت‌المال توسط كاندیدهای انتخاباتی "حرام" است .
 وی در خصوص ورود زودهنگام به انتخابات نیزمعتقد است: ورود زود‌هنگام به انتخابات‌ به مصلحت کشور نیست . قانون اساسی استفاده از امکانات دولتی در انتخابات‌ توسط نامزدان را ممنوع کرده و در واقع تخلف هم محسوب می‌شود و تخطی از قانون در بررسی صلاحیت کاندیداها تاثیرگذار خواهد بود؛ از لحاظ شرعی تخلف از قانون جمهوری اسلامی و هزینه کردن از بیت‌المال برای فعالیت‌های انتخاباتی نامزدین حرام است .تا به این ترتیب هر گونه فعالیت انتخاباتی قبل از موعد مقرر را غیر قانونی بداند.
علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با این نظر موافق است و در این خصوص گفته: نباید به انتخابات زودهنگام دامن زده شود .
زاکانی همچنین گفت: اظهارنظر و بحث‌های انتخاباتی در شرایط فعلی به صلاح نبوده و حرکت در این مسیر نادرست است.
با این حال اما گمانه زنی های انتخاباتی در حال انجام  است و فضای کشور به سمت انتخاباتی شدن پیش می رود.

از اردوگاه اصولگرایان چه خبر؟
جبهه انتخاباتی اصولگرایان در چند روز گذشته اگر چه كم و بیش فعالیت‌هایی را در میان طیف‌های گوناگون متعلق به خود شاهد بود اما از سوی دیگر كندی تحركات آنان كاملا مشهود است، در این راستا رایزنی‌ها و مذاكرات مختلفی نیز در جریان است.
دیدار خصوصی منوچهر متكی با محمد رضا باهنر به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد و همزمان با مطرح شدن گزینه‌های مورد حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری این ‌بحث به میان آمد كه شانس متكی كمی بیشتر از گزینه‌های دیگر است.
اگر چه محمد رضا باهنر در مراسم افطاری تشكل متبوعش ورود به مصادیق را در جبهه اصولگرایی تكذیب كرد و گفت:چه تشکل‌های جبهه پیروان و چه کل اصولگرایان و همچنین جبهه متحد اصولگرایی که برای انتخابات مجلس شکل گرفته بود، تا به‌حال در مورد مصادیق کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو بحث نکرده‌اند.
 در عین حال كاندیداتوری برخی دیگر از اصولگرایان اما در چند روز گذشته جدی‌تر شد. از آن جمله مصطفی پورمحمدی بار دیگر در خصوص كاندیداتوری خود اظهارنظر كرد و گفت: اگر تصمیم داشته باشد وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود به وقتش این تصمیم را اعلام خواهد كرد.
بسیاری در چند وقت اخیر معتقد بودند كه سفرهای استانی و جلسات دانشگاهی وی رویكرد انتخاباتی دارد.
 جبهه ایستادگی هم اعلام كرد كه دیدارهایی را با سران و شخصیت‌های شاخص نظام ترتیب داده و مباحث انتخاباتی را در دستور كار جدی خود قرار داده است.
در این راستا ابوالقاسم رئوفیان عضو شورای عالی جبهه ایستادگی گفت: جلسات شورای عالی جبهه ایستادگی، هر هفته تشکیل می‌شود و موضوع بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در دستور کار جبهه ایستادگی قرار گرفته است. جبهه ایستادگی، انتخابات مجلس را به سهم خود مدیریت کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز حضوری فعال خواهد داشت.
 این در حالی است که، قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معرفی تیم همراه توسط کاندیداها را ضروری دانسته و گفته: با معرفی تیم همراه توسط کاندیداها مشخص می‌شود که برنامه‌اش برای چهارسال اداره کشور بر اساس شایسته سالاری، قبیله سالاری، اسم سالاری و یا خودسالاری است.
پرویز سروری برنامه محور شدن حرکت کاندیداها را از ضرورت های انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: مردم در چند دوره انتخابات به نوعی شخص محوری را تجربه کردند و به این نتیجه رسیده اند که با شخص محوری به مطالبات خود نخواهند رسید.
وی افزود: بنابراین گرایش مردم به سمت کاندیداهایی است که بتوانند برنامه های مدون برای معضلات و مشکلات جامعه همچون بحث تولید، بی کاری، تورم و تحریم ها داشته باشند.
قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، معرفی تیم همراه توسط کاندیداها را ضروری دانست و گفت: معرفی کردن تیم همراه توسط کاندیداها برای شناخت برنامه های وی برای چهار سال آینده بسیار موثر است.
سروری با بیان اینکه معرفی تیم همراه به نوعی نما و چشم اندازی که یک کاندیدا برای اداره کشور دارد را مشخص می کند، خاطرنشان کرد: یک کاندیدا با معرفی تیم همراهش مشخص می شود که با چه نوع تفکری  شایسته سالاری، قبیله سالاری، اسم سالاری و یا خودسالاری می خواهد کشور را اداره کند.
از سوی دیگر اما، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات بر شکل گیری احزاب تاکید کرد و گفت: تنها در صورت شکل گیری احزاب مردم می توانند تیم اقتصادی و سیاسی یک نامزد ریاست جمهوری را شناسی کنند، در غیر این صورت امکان شناسایی نامزدها را ندارند و روی فرد حساب می کنند نه روی تیم.
وی افزود: در کشور ما این رویه وجود نداشته که نامزدها با ارائه برنامه بتوانند آرای مردم را جلب کنند البته اگر این اتفاق رخ دهد بسیار خوب است.

دولتی ها این روزها چه می کنند؟
اما در حالی که اصلاح طلبان به عنوان رقیب سنتی اصولگرایان این روزها بسیار فعال شده اند و بازار گفت و شنود های انتخاباتی و دیدارهای انتخاباتی میان انها داغ است، رسانه های دولتی به تخریب جدی این گروه پرداختند.
، روزنامه ایران ، سایت شبکه ایران و برخی دیگر از وبلاگ ها و رسانه های حامی دولت در این اخبار و تحلیل ها حتی نسبت به شروطی که برخی چهره های اصولگرا برای بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی مطرح کرده اند اعتراض خود را نشان داده اند.
هر چند اصلاح طلبان در ماجرای فتنه 88 محبوبیت خود را از دست داده اند و اقبال عمومی چندان با آنها همراه نیست اما به نظر می رسد دولتی ها قصد دارند با حذف اصلاح طلبان، انتخاباتی دوقطبی رقم بزنند که رقابت بین اصول گرایان و دولتی ها باشد.
حجت الاسلام جعفر شجونی  در این خصوص گفته است: کسی در نظام اسلامی منتظر ورود اصلاح طلبان به صحنه سیاسی نیست، جنجال آفرینی این جریان برای بازگشت به حاكمیت، بی فایده است .ممكن است در میان اصلاح طلبان افراد دل سوزی حضور داشته باشند اما خط مشی و جهت گیری اصلاح طلبان در جریان فتنه 88 كه نشات گرفته از روحیه نفاق حاكم بر این جریان است راه را برای ورود اصلاح طلبان میانه رو به صحنه انتخابات یازدهم مسدود كرده است.
در هر حال هر چند دولتی ها هنوز تحرکات انتخاباتی خود را آشکار نکرده اند اما ، اخیرا اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور بر میزان تحركات و فعالیت‌های خود افزوده است و ضمن حضور دگر باره در برخی محافل، ایراد سخنرانی نیز می‌كند.
برخی معتقدند كه این افزایس تحركات وی به معنای شروع مجدد دور دیگری از فعالیت‌هاست و حالا باید منتظر قدم بعدی دولتی ها در انتخابات بود.انتخاباتی که از مدت ها قبل سیاسیون در خصوص اعمال نفوذ جریان موسوم به انحرافی که متشکل از حلقه یاران نزدیک دولت است،  در آن هشدار داده اند..../شفاف

 


ویدیو : از اعتراض به تبلیغات زود هنگام انتخاباتی تا آغاز تحرکات جریان انحرافی