ازدواج کودکان دختر؛ ممنوع : در حالیکه ازدواج کودکان به بلوغ نرسیده در بسیاری ...


در حالیکه ازدواج کودکان به بلوغ نرسیده در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی رواج دارد، کشور یمن این کار را ممنوع کرده است.



روزنامه هفت صبح:
در حالیکه ازدواج کودکان به بلوغ نرسیده در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی رواج دارد، کشور یمن این کار را ممنوع کرده است.

 ازدواج کودکان در بسیاری از کشورها رواج دارد. کودکانی که خیلی هایشان وقتی هنوز به سن بلوغ نرسیده مجبور به ازدواج می شوند و خانواده هایشان راه چاره ای برای آنها نمی گذارند. سال ها است که فعالان کودک در این کشورها برای از بین بردن این پدیده تلاش می کنند. کشور یمن یکی از آخرین کشورهای خاورمیانه بود که در سال های گذشته حداقل سن برای ازدواج را تعیین کرد؛ اما تلاش های دولت خیلی زود توانست دختران جوان را از تشکیل اجباری خانواده محافظت کند. وزارتخانه حقوق انسانی یمن نیز این موضوع را تایید کرد که مقامات این وزارتخانه توانسته اند در ماه اخیر از ازدواج افراد کمتر از 21 سال جلوگیری کنند. «هیبا» نام دختری در جنوب یمن بود که در سنین پایین می شدند. وزارتخانه حقوق انسانی به سرپرستی هوریا ماشهور قانون فوق را در صدر پیگیری های خود قرار داد و همچنین سایر افراد دولت را تحت فشار گذاشت تا لایحه قانونی آن را تصویب کرده و در سند گفتگوی ملی جای دهند. گفتگوی ملی سندی است که به دنبال انقلاب سیاسی اخیر یمن مکتوب شد.»

فواد الغفاری از وزارتخانه حقوق انسانی گفته که قانون فوق باید به وزارتخانه ازدواج های قانونی نیز ابلاغ و در آنجا تایید شود. قابل ذکر است این لایحه در سال 2001 در جهت محدود کردن سن ازدواج دختران به بالای 21 سال مطرح شد که مورد حمایت و پشتیبانی موسسه حمایت از حقوق کودکان و زنان قرار گرفت اما در سال 2010 مورد مخالفت شدید رهبران مذهبی و سنتی کمیته پارلمان شاریاه واقع شد. ازدواج کودکان پدیده ای بسیار شایع به خصوص در مناطق روستایی این کشور است. در سال 2001 ایالات متحده برآورد کرد که نیمی از دختران در سنین کمتر از 21 سال (و بسیاری در سنین خیلی پایین تر) ازدواج می کنند که این موضوع به طور چشمگیری سبب کاهش سلامت جسمی، روحی، عاطفی و عملکرد مطلوب آنها می شد. همچنین این ازدواج ها سبب افت تحصیلی و کاهش کیفیت زندگی آنها شده و رابطه های جنسی و داشتن فرزند در سنین پایین، دختران را در شرایط بسیار پرخطری قرار می داد. نمونه های در پیش رو واقعیاتی را نشان می دهند که دختران جوان در یمن با آن مواجه شده اند:

«راوان» دختر 10 ساله که در شب ازدواجش فوت نمود و هر چند توجه بسیاری از رسانه ها را جلب کرد اما توسط مقامات انکار شد. «الهام» 21 ساله یک روز پس از ازدواجش به دلیل خونریزی ناشی از صدمه تناسلی در حین رابطه جنسی فوت کرد. «سالوا» 21 ساله با پریدن از پشت بام اقدام به خودکشی نمود. «سارا» 22 ساله توسط پدرش به زنجیر بسته و زندانی شد تا به خواسته پدرش وادار به ازدواج شود.

«وفا» دختر 22 ساله ای بود که با یک کشاورز 60 ساله، که بارها او را مورد شکنجه و تجاوز قرارداده بود، ازدواج کرد و با همیاری اتحادیه زنان یمن (YMU) وفا توانست از این کشاورز جدا شود. وفا به زبان ساده درباره والدینی که دخترانشان را در سنین پایین شوهر می دهند، می گوید: «آنها نباید به ازدواج دخترانشان در سنین جوانی فکر کنند، زیرا دختران باید به مدرسه بروند. مننمی خواهم هیچ دختری رنجی که من کشیده ام را تجربه کند. دختران باید تحصیل کنند تا قادر به فراهم کردن زندگی شاد و خوش باشند.»

یمن و نزدیکترین همسایه آن، عربستان صعودی، دو کشور آخر منطقه خاورمیانه بودند که قانون حداقل مجاز سنی برای ازدواج را تصویب کردند. قانون پیشنهادی عربستان شامل محدودیت سنی برای کار نیز بود هر چند به اجرای آن اطمینان کامل نداریم ولی شواهد ما را امیدوار می کنند.


ویدیو : ازدواج کودکان دختر؛ ممنوع