ارز صادراتی جایگزین درآمد نفتی : اخبار اقتصادی - ارز صادراتی جایگزین درآمد ...



درآمد نفتی ایران در سال 94 , درآمد نفتی در بودجه 96 , مقایسه درآمد نفتی ایران و عربستان

اخبار اقتصادی - ارز صادراتی جایگزین درآمد نفتی

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت با هشدار نسبت به کاهش درآمدهای نفتی و تداوم رکود تورمی خاطرنشان کرد: توجه به صادرات غیرنفتی می‌تواند عواید ارزی مناسبی همزمان با کاهش قیمت نفت داشته باشد.

محمود بازاری با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت تقاضای داخلی برای کالاها و خدمات نیز کاهش یافته که ناشی از اتخاذ سیاست‌های دولت مبنی بر عدم تزریق نقدینگی تورم‌زا به اقتصاد داخلی است که واجد مزایای مقطعی بوده و در عین حال، در صورتی که تقاضای خارجی نتواند در مسیر توسعه شاخص‌های خود حرکت کند، ادامه روند استمرار، تثبیت و کاهش تقاضای داخلی به تحقق اهداف مدنظر برای خروج تولید از رکود منجر نخواهد شد. وی افزود: در عین حال، احتمال حرکت معکوس در تولید و بی‌انگیزگی مجدد تولیدکنندگان تداوم خواهد یافت که این خود مشکلات دیگر را به اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد.


مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی مناسب‌ترین وضعیت برای توجه به توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت عملی از آن ایجاد شده، لیکن به‌رغم اتخاذ سیاست‌های حمایتی کلان دولت به دلیل اثرات ناشی از برخی اقدامات دستگاه‌های اجرایی یا عدم هماهنگی‌های سایر بخش‌ها با سیاست‌ها و اهداف کلان صادراتی پیش بینی می‌شود اهداف مدنظر دولت برای کمک به خروج از رکود از طریق تحریک و فعال‌سازی تقاضای خارجی که همان صادرات غیرنفتی است، محقق نخواهد شد. وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، سیاست دولت برای جایگزینی ارقام کسری بودجه سال آینده ناشی از کاهش سهم منابع حاصل از فروش نفت خام از محل فروش خدمات و اخذ مالیات بدون تردید فعال خواهد شد که این موضوع یکی از عوامل رشد میانگین قیمت تمام شده کالا و خدمات در تولید و صادرات خواهد بود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو : ارز صادراتی جایگزین درآمد نفتی