اردوغان نصف کابینه ترکیه را عوض کرد : اخبار بین اللمل  - اردوغان نصف کابینه ...



اخبار بین اللمل  - اردوغان نصف کابینه ترکیه را عوض کرد

اردوغان در حالی دست به تغییر نیمی از کابینه خود زده است که دولت او تحت شدید ترین فشارهای سیاسی از سوی مخالفان برای استعفا قرار دارد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه 10 وزیر جدید کابینه خود را به مجلس معرفی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه اردوغان شب گذشته پس از دیدار با عبدالله گل رییس جمهور ترکیه در مقر نخست وزیری و طی یک کنفرانس خبری اسامی 10 وزیر جدید کابینه خود را معرفی کرد.

اردوغان در حالی دست به تغییر نیمی از کابینه خود زده است که دولت او تحت شدید ترین فشارهای سیاسی از سوی مخالفان برای استعفا قرار دارد. از سه شنبه هفته گذشته و همزمان با دستگیری دهها نفر به اتهام فساد مالی و پولشویی که نام دو تن از فرزندان وزرای مستعفی کشور و اقتصاد نیز در بین آنان دیده می شد بحران سیاسی گسترده ای گریبانگیر حزب حاکم عدالت و توسعه شده است.

این شصت و یکمین کابینه دولت ترکیه از زمان تشکیل جمهوری لاییک ترکیه از سوی مصطفی کمال پاشا (آتاترک) است.

همزمان شب گذشته گروهی از مخالفان دولت اردوغان در استانبول و آنکارا به خیابان ها آمده و علیه پرونده فساد مالی و  حزب حاکم عدالت و توسعه تظاهرات کردند.
 
همچنین روز گذشته " نعیم شاهین" یکی از نماینده های سرشناس عضو حزب حاکم عدالت و  توسعه که سابقه وزارت کشور ترکیه را نیز دارد، از سمت نمایندگی استعفا کرد.
10 عضو جدید کابینه شامل معاون نخست وزیر، وزیر دادگستری، وزیر خانواده و امور اجتماعی ، وزیر اتحادیه اروپا، وزیر علم، صنعت و تکنولوژی، محیط زیست و شهر سازی، اقتصاد، ورزش و جوانان و کشور  می شود.

10 وزیر جدید معرفی شده از سوی اردوغان

 میهمانی افطار اردوغان با خواننده ترنس ترکیه عکس , میهمانی افطار اردوغان با خواننده ترنس ترکیه , افطار اردوغان با ترنس ترکیه

 

تنها یکی از وزرای جدید که وزیرخانواده و امور اجتماعی است، زن است.

این تغییرات در شرایطی صورت می گیرد که کمتر از سه ماه دیگر انتخابات حساس شوراهای شهر ترکیه برگزار خواهد شد. رویدادی مهم که وزن کشی گروه های سیاسی ترکیه در آن از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

اختلافات سیاسی موجود در ترکیه از نظر بسیاری یک دعوای خانوادگی بین اسلامگرایان است که یک سر طیف آن حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و سوی دیگر  " جنبش خدمت" به رهبری فتح الله گولن رهبر متنفذ مذهبی ساکن آمریکا است.

اردوغان روز گذشته در سخنانی برای چندمین بار از زمان مطرح شدن پرونده بزرگ فساد مالی و  پولشویی که برخی از نزدیکان و منسوبان کابینه او در آن متهم اند، دست های خارجی و برخی گروه ها را در داخل را به انجام توطئه کثیف پرونده سازی برای جلوگیری از روند رو به رشد ترکیه در دوره زمامداری حزب حاکم عدالت و توسعه متهم کرد.

وی با حمله به حزب مخالف جمهوریخواه خلق که رهبر آن خواهان استعفای دولت در پی افشای پرونده فساد مالی شده است، این حزب را یک حزب  رسوا خواند که تا کنون حتی یک بار نیز موفق به پیروزی در انتخابات و جلب اعتماد مردم از طریق صندوق آرا نشده و تنها با کودتاها و توطئه ها توانسته دولت تشکیل دهد و پس از تشکیل دولت نیز با انواع فسادهای اقتصادی و سیاسی ، ویرانه تحویل دولت های بعدی داده است.
اخبار بین الملل - عصر ایران

 


ویدیو : اردوغان نصف کابینه ترکیه را عوض کرد