ارتباط نقاشی «چشم چشم دو ابرو» و سطح هوش : اخبار علمی - ارتباط نقاشی «چشم چشم ...



نقاشی ابرو , طراحی و نقاشی ابرو , ارتباط رنگ ها و نقاشی با روانشناسی

اخبار علمی - ارتباط نقاشی «چشم چشم دو ابرو» و سطح هوش

علاوه بر این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که توانایی نقاشی کودکان به جز هوش، به ارث (ژنتیک) ربط دارد.محققان برای این پژوهش از این کودکان خواستند تا تست ˈچشم چشم دو ابروˈ (Draw-A-Person Test) را انجام دهند.

محققان کینگز کالج لندن می گویند نقاشی کودکان چهار ساله ˈتا حدیˈ از هوش آنها در چهارده سالگی خبر می دهد.

به گزارش ایرنا از بی بی سی، روانشناسان این دانشگاه 7 هزار و 752 دو قلوی همسان (که ژن های یکسانی دارند) و غیرهمسان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند نقاشی کودکان چهار ساله با هوش آنها در 14 سالگی ارتباط دارد.

علاوه بر این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که توانایی نقاشی کودکان به جز هوش، به ارث (ژنتیک) ربط دارد.محققان برای این پژوهش از این کودکان خواستند تا تست ˈچشم چشم دو ابروˈ (Draw-A-Person Test) را انجام دهند.

این آزمایش را فلورنس گود ایناف روانشناس آمریکایی در سال 1926 برای ارزیابی هوش کودکان طراحی کرد.

دکتر روزالیند آردن پژوهشگر ارشد این تحقیق که در نشریه ˈعلوم روانشناسیˈ منتشر شده می گوید: تست چشم چشم دو ابرو در دهه بیست برای ارزیابی هوش کودکان ابداع شد بنابراین انتظار داشتیم که این تست مربوط به هوش کودکان چهار ساله باشد. آنچه ما را متعجب کرد این بود که نتیجه تست به هوش 10 سال بعد آنها هم ربط داشت.

به گفته وی ، این ارتباط نسبی است، نتیجه تحقیق ما جالب است اما به این معنی نیست که پدر و مادر بچه هایی که خوب نقاشی نمی کنند باید نگران باشند.

توانایی نقاشی تعیین کننده هوش نیست، بلکه عوامل بی شمار ژنتیکی و محیطی هوش آینده کودک را تعیین می کنند.

نمره تست چشم چشم دو ابرو: ردیف بالا از چپ: شش، ده، شش؛ ردیف پایین از چپ: شش، ده، هفت

محققان به نقاشی ها از صفر تا 12 نمره دادند، بر اساس اینکه تعداد و جای سر، چشم، بینی، دهان، گوش، بدن، دست و پا درست نقاشی شده باشد.مثلا سر و بدن و دو دست و دو پا بدون اجزای صورت نمره چهار می گرفت.

لباس هم یک نمره داشت اما به اندازه، تناسب، زیبایی نقاشی و حالتهایی مثل غم و شادی نمره ای تعلق نمی گرفت.

علاوه بر این، نتیجه تست دو قلوهای همسان با دوقلوهای غیرهمسان مقایسه شد که نشان داد شباهت نقاشی دوقلوهای همسان بیشتر از دو قلوهای غیر همسان است.

البته به گفته دکتر آردن این علائم نشان نمی دهد که ژن نقاشی وجود دارد، توانایی کودک در نقاشی در مهارت های بسیاری ریشه دارد، از دقت مشاهده گرفته تا قدرت نگهداشتن قلم.

او می گوید: هنوز خیلی طول می کشد تا ما بفهمیم ژن ها چگونه بر این همه رفتار مختلف تاثیر می گذارند.

این محققان معتقدند در مسیر تکامل، توانایی بشر در نقاشی به توانایی نوشتن تبدیل شده است.

به گفته محققان ˈنقاشی رفتاری کهن است که قدمت آن به پانزده هزار سال قبل می رسد. ما با نقاشی سعی می کنیم به دیگران نشان دهیم که در ذهن ما چه می گذرد.

میل به کشیدن نقاشی بویژه نقاشی آدم، بطور نسبی نشان دهنده هوش کودک است.توان کشیدن اشکال منحصر به انسان است و نشانه توان شناختی او است، توانی که با قابلیت ذخیره اطلاعات و تمدن سازی بشر را متحول کرده است.

این پژوهشگران می گویند توانایی کودک در نقاشی روشن نمی کند که آیا او در سالهای بعد به هنر علاقمند خواهد بود یا نه.

این مطالعه استعداد هنری را نشان نمی دهد، نمره ای که به نقاشی ها داده شد بر اساس دقت کشیدن اعضا بود، مثلا تعداد دست و پا.

طبق این گزارش، با وجود نظریه های متناقضی که درباره توانایی کودک در کشیدن نقاشی آدم وجود دارد، این تحقیق نشان داد کودکانی که این توانایی را بیشتر بروز می دهند تا حدی باهوش تر از آنهایی هستند که این را نشان نمی دهند. 

اخبار علمی - ایرنا

 


ویدیو : ارتباط نقاشی «چشم چشم دو ابرو» و سطح هوش