ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش روند پیری : طبق یافته اخیر محققان، رژیم ...



برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن , رژیم غذایی برای کاهش وزن , کاهش وزن با روش بدون رژیم غذایی

طبق یافته اخیر محققان، رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای موجب کاهش میزان نشانگر التهابی موسوم به پروتئین واکنشی C می شود.

به گزارش مهر، تیمی از محققان اروپایی دریافته اند رژیم غذایی مدیترانه ای موجب کاهش میزان پروتئین واکنشی C که یکی از نشانگرهای اصلی التهابی مرتبط با روند پیری است، می شود.

پروتئین واکنشی C نام پروتئینی سنتز شونده در کبد در پاسخ به فاکتورهای آزادشده از ماکروفاژ و سلول چربی است که در موارد التهاب و روماتیسم در خون افزایش می‌یابد.

در روماتیسم و التهاب و تورم حاد، پروتئینی با نام C در خون آزاد می‌شود که در حال طبیعی به ‌میزان بسیار کم در پلاسما موجود است. این پروتئین با فسفوکولین موجود در غشای سلول در محدوده التهاب و همچنین با T-Cell ترکیب شده و از فعال شدن T-Cell توسط آنتی‌ژن جلوگیری می‌کند.

تاثیر مثبت دیگر این رژیم غذایی این است که میزان از بین رفتن استخوان در افراد مبتلا به آرتروز کاهش می یابد. همچنین سایر پارامترهای دیگر نظیر حساسیت به انسولین، سلامت قلب-عروق، سلامت گوارش و کیفیت زندگی هم در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

پروفسور کلودیا فرانچسکی، مدیر این پروزه تحقیقاتی از دانشگاه بلوگنا ایتالیا، در این باره می گوید: «این اولین پروژه ای است که با چنین جزئیاتی تاثیرات رژیم غذایی مدیترانه ای را بر روی سلامت جمعیت مسن مورد بررسی قرار داده است. ما با استفاده از قوی ترین و پیشرفته ترین تکنیک های موجود و آنالیز میکروبیوم های روده به تاثیرات رژیم غذایی مدیترانه ای بر روی جمعیت بالای ۶۵ سال پی بردیم.»

این پروژه تحقیقاتی در پنج کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، و بریتانیا اجرا شد و شامل ۱۱۴۲ شرکت کننده بود. در این تحقیق رژیم غذایی هریک از افراد شرکت کننده مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان در پایان دریافتند روند پیری در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند به مراتب آهسته تر است.

 


ویدیو : ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش روند پیری