ادامه موضع گیری‌ها درباره آزمایش موشکی ایران/ حمله شیمیایی جدید داعش در عراق :



حمله موشکی داعش به ایران , حمله داعش به ایران , حمله داعش به ایران 20 آذر

اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و همچنین موضع گیری هیلاری کلینتون درباره آژمایش موشکی ایران، تلاش‌ها برای دور جدید مذاکرات صلح سوریه، ادعا‌ها درباره زنده بودن فرمانده ارشد داعش، حمله شیمیایی داعش در عراق و اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تجارت و اقتصاد ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، واکنش‌ها به آزمایش موشکی اخیر ایران و موضع گیری‌ها درباره این موضوع همچنان ادامه دارد. به نوشته «آسوشیتدپرس»، جان کری، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، این کشور در صورت ضرورت به آزمایش‌های موشکی ایران در سازمان ملل و یا یکجانبه پاسخ خواهد داد. وی در پاسخ به سؤلی درباره نوشته‌های روی موشک‌های ایران به زبان عبری که علیه رژیم اسرائیل بوده، پاسخ داد: «بدون تأیید وجود این نوشته‌ها درباره اسرائیل بر روی موشک‌ها من نمی‌توانم مستقل این موضوع را تأیید کنم؛ اما بدیهی است که ما تمامی تهدید‌ها علیه اسرائیل را محکوم می‌کنیم و در کنار اسرائیل برای مقابله با انواع تهدید‌ها می‌مانیم». وی همچنین گفته، در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، آمریکا بیشترین حمایت را از رژیم اسرائیل داشته است.

*****

واکنش هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این موضوع نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، کلینتون مدعی شده آزمایش موشکی ایران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده و ایران باید به خاطر این رفتار تحریم شود. وی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرده: «من عمیقاً از گزارش‌های مبتنی بر آزمایش چندین موشک از سوی ایران، نگرانم؛ موشک‌هایی که ادعا می‌شود روی آن‌ها نوشته شده «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود». این لفاظی‌ها منزجرکننده است و جایی در جامعه بین‌الملل ندارد». کلینتون افزوده: «ایران باید به خاطر این اقدامات خود، تحریم شود و جامعه بین‌الملل باید نشان دهد، تهدید ایران علیه اسرائیل، تحمل نخواهد شد».

*****

اما در میان دیگر موضوعات، تلاش‌های جدید برای برقراری صلح در سوریه و انجام دور جدید مذاکرات بین المللی صلح این کشور، محور برخی مطالب امروز رسانه‌ها بوده است. روزنامه «رای الیوم» می‌نویسد استفان‌ دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته مذاکرات ژنو ۳ بر کمک‌های انسان دوستانه، آتش‌بس، تشکیل دولت ملی و اصلاح قانون اساسی متمرکز خواهد بود. دی‌میستورا طی یک کنفرانس خبری که در محل سازمان ملل در ژنو برگزار شد، گفت که دور جدید مذاکرات، غیر مستقیم خواهد بود و از امروز رسما شروع خواهد شد و در ۱۴ ماه جاری با رسیدن تمامی طرف‌ها به ژنو، مذاکرات حالت عمیق تری به خود خواهد گرفت. وی همچنین گفت که این مذاکرات، برگزاری انتخابات را بررسی خواهد کرد که قرار است طی ۱۸ ماه برگزار شود.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، برخی منابع خبر می‌دهند با وجود اعلام واشنگتن مبنی بر کشته شدن ابوعمر الشیشانی، از رهبران ارشد گروه تروریستی داعش، این فرد هنوز زنده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، گروه موسوم به نظارت بر حقوق بشر در سوریه مدعی شده ابوعمر الشیشانی در حمله آمریکا در سوریه به شدت زخمی شده، اما بر خلاف آنچه یک مقام آمریکایی گفته، او نمرده است. طبق گفته نیروهای الشیشانی، حمله ۴ مارس کاروان این تروریست‌ها را هدف قرار داده بود که باعث کشته شدن محافظان الشیشانی شد؛ اما خود وی به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. بر همین اساس، رامی عبدالرحمن، مدیر گروه موسوم به نظارت بر حقوق بشر در سوریه می‌گوید شیشانی نمرده است.

*****

در همین حال، اخبار از حمله شیمیایی داعش در عراق حکایت دارد. بر اساس گزارش شبکه خبری «المیادین»، بیش از ۵۰ مورد مسمومیت ناشی از شلیک ۱۶ گلوله و راکت حاوی گازهای سمی در ناحیه‌ای در جنوب شهر کرکوک مشاهده شده است. گروه تروریستی داعش ۱۶ گلوله و راکت را به ناحیه شلیک کرد که موجب ۱۵ مورد مسمومیت شد و حال سه نفر وخیم گزارش شده است، حال آنکه منابعی در نیروهای داوطلب مردمی عراق (الحشد الشعبی) نیز آسیب دیدن شماری از غیرنظامیان را در جریان اصابت ۱۶ گلوله و راکت حاوی مواد سمی در جنوب کرکوک تأیید کردند. از سوی دیگر، عملیات آمریکا در منطقه الشرقاط در استان صلاح الدین عراق به دستگیری اسماعیل داود العفری، از سران گروه تروریستی داعش منجر شد که مسئول یک یگان ویژه مواد شیمیایی داعش است.

*****

در ‌‌نهایت، چشم انداز توسعه روابط اقتصادی و تجاری انگلیس، موضوعی است که به ویژه مطبوعات انگلیسی به آن توجه نشان می‌دهند. روزنامه «فایننشال تایمز» در این زمینه با محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران به گفت‌و‌گو پرداخته است. نهاوندیان که برای حضور در کنفرانس «بررسی فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران» به لندن سفر کرده، در گفت‌و‌گو با این روزنامه اظهار داشته ایران به دنبال تعامل سازنده با جامعه جهانی است. وی از لغو تحریم‌ها به عنوان وضعیت «برد- برد» برای ایران و غرب یاد کرده و گفته ایران آماده تعامل و داد و ستد با جهان است. نهاوندیان در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر سیاست‌های اقتصادی دولت، گفته: «این میزان از مشارکت مردم در انتخابات، درصد ریسک پذیری اقتصادی را کاهش می‌دهد و از دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی‌اش حمایت می‌کند».

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو : ادامه موضع گیری‌ها درباره آزمایش موشکی ایران/ حمله شیمیایی جدید داعش در عراق