اخم اصولگرایان به پاسخ صریح وزیر : شاید برخی اصرار داشته باشند كه مصطفی پورمحمدی ...


شاید برخی اصرار داشته باشند كه مصطفی پورمحمدی را از چهره‌های اردوگاه اصولگرایی بنامند و استناد آنها به حضور او در بسیاری از جلسات اصولگرایان باشد اما واقعیت این است حضور در یک اردوگاه نباید به معنای پذیرش تمام خواسته‌های آنها تعبیر شود. روزنامه آرمان: شاید برخی اصرار داشته باشند كه مصطفی پورمحمدی را از چهره‌های اردوگاه اصولگرایی بنامند و استناد آنها به حضور او در بسیاری از جلسات اصولگرایان باشد اما واقعیت این است حضور در یک اردوگاه نباید به معنای پذیرش تمام خواسته‌های آنها تعبیر شود.

بطور حتم ریشه پورمحمدی در جامعه روحانیت است یعنی تشكلی كه بزرگان فراجناحی مانند آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی و... گره گشای بسیاری از مشكلات هر دو جناح كشور بدون لحاظ نگاه سیاسی بوده و هستند. میزبان وزیردادگستری دولت یازدهم توقع نداشت كه ‌میهمانش به صراحت به انتقاد از آنها و هم‌مشی‌های آنها بپردازد و به صراحت بگوید: «اصولگرایان نقشی در پیروزی حسن روحانی نداشتند پس انتظار منصب نداشته باشند.» ا

ما شاید قسمت سخت‌تر ماجرا برای برخی که در انتظار پست و مقام بودند آنجا باشد كه او به نقش اصلاح‌طلبان در این پیروزی تاكید كرد. شاید پورمحمدی در نظر داشت تا با این انتقاد و یادآوری گذشته به اصولگرایان، به آنها پیام دهد كه 8 سال دوران آنها به اتمام رسیده و دوران جدیدی آغاز شده كه در آن باید به گفتمان تازه شکل گرفته در جامعه و فضای سیاسی احترام گذاشته و دست از برخی اقدامات بردارند چراکه كمكی برای رسیدن به هدف به آنها نخواهد كرد.

پورمحمدی چه گفت؟

وزیر دادگستری در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه با بیان اینكه دولت از بدنه اصولگرایان بالا نیامده است، اظهار كرد: اصولگرایان پشتیبان این دولت برای جمع‌آوری رای نبودند. حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان اینكه ما اصولگرایان در انتخابات نامزد زیاد داشتیم، افزود: حالا نباید انتظار داشته باشیم كه دولت از اصولگرایان تشكیل شود. وی در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان و كارگزاران از روحانی حمایت كردند ولی جمعیتی كه به روحانی رای داد گرایش سیاسی چندانی نداشت.

خود روحانی هم معتقد نیست كه به جریان خاصی منسوب است و تلاش زیادی می‌كند تا اعتدال حفظ شود. وی همچنین اظهار كرد: دولت در گزینش‌های خود از طیف‌های مختلفی استفاده می‌كند، اما با این وجود نباید انتظار داشته باشیم كه دولت گروه‌هایی را كه از لحاظ فكری به خود نزدیك است را روی كار نیاورد. پورمحمدی همچنین اشاره كرد: در فضای عمومی دولت كار جناحی انجام نمی‌گیرد، اما ممكن است برخی وزرا تمایل جناحی داشته باشند به هرحال دولت باید قانون اساسی و منافع ملی را رعایت كند، اما ما اصولگرایان نباید انتظار داشته باشیم دولت نیروها را جابه‌جا نكند. وی افزود: ما باید منازعات سیاسی را كنار بگذاریم؛ زیرا منازعات سیاسی دامن همه را می‌گیرد.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اظهار كرد: ملت در این انتخابات متانت، همبستگی، بلوغ و تفاهم اجتماعی را بروز داد. در این شرایط ما هم باید از دولت حمایت كنیم؛ زیرا در این شرایط موفقیت‌های بزرگی به دست می‌آید. موفقیت اخیر كشور و مردم نیز به دلیل همگرایی مردم است. وزیر دادگستری خاطرنشان كرد: البته كاستی‌ها و ضعف‌ها باید بیان شود، ولی نقد با دشنام فرق و تهدید كردن فرق می‌كند. جنس نصیحت و ارشاد با جنس تخریب متفاوت است.

عزم دولت در رابطه با مفاسد اقتصادی

 پورمحمدی درباره عزم دولت در رابطه با مفاسد اقتصادی گفت: دولت عزم جدی برای برخورد با مفاسد اقتصادی دارد فضای مثبتی هم در این زمینه شكل گرفته و رسیدگی به پرونده‌ها بهتر از گذشته است، اما پرونده‌های فساد كاملا پیچیده است و متهمان به دستگاه قضا فشار وارد می‌كنند و ممكن است با قاضی هم همكاری لازم انجام نشود. وی ادامه داد: البته نباید اجازه داد فساد اقتصادی رخ دهد. دولت به‌دنبال جلوگیری از فساد است و توسعه دولت الكترونیك، شفاف‌سازی روابط اداری و قانونمداری از بسترهای جلوگیری از فساد است و دولت در این راستا گام‌های خوبی برداشته است.

 وزیر دادگستری در ادامه با بیان اینكه رشوه یكی از دغدغه‌های اصلی در قوه قضاییه است، گفت: در قوه قضاییه امسال بیش از 10 میلیون پرونده تشكیل شده كه نظارت بر همه آنها كار سختی است. رهبری هم در دیدار اخیر خود اشاره كردند كه باید با فساد برخورد جدی شود. قوه قضاییه هم در حال محدود كردن همه زمینه‌های ایجاد كردن فساد است. با مفاسد داخل این قوه هم برخورد می‌شود ولی همه این برخورد‌ها اعلام نمی‌شود.

توضیحی درباره اعدام مه‌آفرید

وی درباره اعدام مه آفرید هم گفت: مشكلی در اجرای این حكم ایجاد شده بود كه آن مانع برطرف شد؛ بنابراین حكم وی اجرا شد. من بعید می‌دانم كه مجلس موجب اجرای این حكم شده باشد. درباره آقای جهرمی نیز باید بگویم كه در این پرونده متخلف نبود و وزیر هنگامی كه متوجه این تخلف شده بود آن را گزارش داد و تقاضای كمك كرد و یكی از گلایه‌های دولت این بود كه چرا جهرمی این گزارش را به دولت نداده است.

 پورمحمدی همچنین درباره معوقه‌های بانكی اظهار كرد: بخشی از این معوقات مربوط به كسانی است كه توان مالی پرداخت این معوقات را ندارند و بخشی بزرگی از این معوقات مخصوص شركت‌های دولتی است در این بین برخی تولیدكنندگان نیز به دلیل نوسانات ارزی توان بازپرداخت تسهیلات بانكی را ندارند و بخشی از آنها نیز در حال سوءاستفاده از این شرایط هستند كه دغدغه ما همین بخش است كه دولت نیز گفته در این بین طرفدار كسی نیست و بانك‌ها باید میدان‌دار در جهت بازگرداندن معوقات باشند.

انتقاد از عملكرد صداوسیما

وی با اشاره به اینكه دولت و قوه قضاییه با هم همكاری و تعامل خوبی دارند، گفت: میزان اتهامات وارده به دولت زیاد است كه دولت ابزار كافی برای برخورد با آنها را ندارد. صداوسیما نیز از كسی انتقاد می‌كند ولی اجازه دفاع به وی را نمی‌دهد یا این دفاع را با تاخیر پخش می‌كند كه دیگر فایده‌ای ندارد. وقتی دروغ و تهمتی پخش شود دیگر قابل جبران نیست. پورمحمدی درباره پذیرفتن پست وزارت دادگستری در دولت یازدهم گفت: انسان باید بر اساس تكلیف عمل كند اگر تكلیف بود من مرده‌شور شوم حتما مرده‌شور می‌شدم و مرده‌شور خوبی هم می‌شدم.

 تا الان من پستی را خودم مطالبه نكرده‌ام و وزارت دادگستری را با اصرار و فشار و كشمكش پذیرفته‌ام و اگر این پست را قبول نمی‌كردم بداخلاقی می‌شد، البته علی لاریجانی رئیس قوه‌مقننه هم پیگیر بود تا این پست به من برسد. روسای سایر قوا هم در این بین نقش داشتند. وی در پایان با بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم‌تیر گفت: جامعه اسلامی جامعه‌ای است كه تلاش می‌كند درهای جهنم را ببندد و درهای بهشت را باز كند باید فضا به گونه‌ای فراهم شود كه افراد بدون اجبار به سمت بهشت حركت كنند.

انتقاد میزبان از اعتدال ‌میهمان

اظهارات پورمحمدی در روز پنجشنبه نشان دیگری از میانه روی و اعتدال دولت یازدهم بود كه شاید ریشه آن را باید در سال‌های دور یعنی در اندیشه موسسان جامعه روحانیت یافت. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و پورمحمدی و... بیشترین نقش را در پیروزی روحانی داشتند و مشی اعتدال آنها به كابینه هم منتقل شده است.

اكنون برخی اصولگرایان سعی دارند تا جایگاه روحانی و پورمحمدی به عنوان اعضای جامعه روحانیت در دولت را منتسب به اصولگرایان كنند اما رئیس‌جمهور بارها در سخنرانی خود بر فراجناحی بودنش تاكید كرده و همین موضوع موجب خشم برخی اصولگرایان شده است چنانكه در همین اجلاس كه پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری دولت برای سخنرانی دعوت شده بود، نبی حبیبی در جایگاه دبیركل حزب موتلفه نتوانست نارضایتی خود را از انتصابات فراجناحی دولت پنهان كند.

 وی گفت: رئیس‌جمهور نباید از كسانی كه سر سازگاری با فتنه دارند در دولت استفاده كند. اگر قرار است هسته اصلاح‌طلبان و كارگزاران در انتصابات دولت سنگین‌تر باشد، خواهش ما این است كه از فتنه گران استفاده نشود. وی افزود: در مواردی در انتصابات براساس تعادل عمل شده و در مواردی این تعادل رعایت نشده است، بطور مثال آقای پورمحمدی كه همه سلول‌هایش اصولگراست اكنون یكی از وزرای دولت است.

حبیبی تصریح کرد: ما این دغدغه را نداریم كه دولت از اصولگرایان خیلی استفاده نمی‌كند رئیس‌جمهور هم تمایلی به فتنه ندارد اما باید در قبال فتنه همان موضع‌گیری‌های خود در 23تیر78 را دنبال كند. امروز كسانی در وزارت علوم مورد استفاده قرار می‌گیرند كه اگر میرحسین موسوی رئیس‌جمهور بود از آنها استفاده می‌شد.


ویدیو : اخم اصولگرایان به پاسخ صریح وزیر