اختلاف بین کشورهای 1+5 : به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف‌نظرها میان ایران و1+5، ...


به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف‌نظرها میان ایران و1+5، کشورهای عضو گروه 1+5 میان خود نیز اختلاف‌نظرهای جدی دارند که مانع آغاز روند تدوین توافق میان دو طرف شده است.

ایسنا: در حالی که ایران و 1+5 بعد از دو دور مذاکره و بحث‌های کارشناسی بر سر یک متن مشترک به تفاهم نسبی رسیده‌اند و دو طرف سعی دارند اختلاف نظرهای باقی مانده را با جدیت حل کنند، اما برخی کشورهای عضو گروه 1+5 هم‌چنان ساز ناکوک با دیگر کشورهای حاضر در این گروه می‌زنند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 روز پنج‌شنبه 16 آبان در مقر سازمان ملل آغاز شد و فضای مثبت و سازنده میان دو طرف که از مذاکرات نیویورک آغاز شده بود هم‌چنان استمرار یافت.

ایرانی‌ها معتقد بودند که 1+5 هم‌چنان چارچوب پیشنهادی طرح ایران که در "ژنو 1" ارایه شد را مورد تاکید دارند و در ادامه مذاکرات کارشناسی قرار است بحث بیش‌تری در این باره صورت گیرد.

اما مذاکرات "ژنو 2" به یک‌باره در روز نخست شکل و ظاهر متفاوتی به خود گرفت و از ساختاری که بیش از هفت سال بر اساس آن مذاکره انجام می‌شد خارج و طرف‌ها به طور عملیاتی به گفت‌وگوهای دوجانبه پرداختند.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی دراین‌باره به ایسنا گفت: به پینشهاد طرف 1+5 قرار شد تا مذاکرات بین 1+5 جداگانه انجام شود و ایران پذیرفت که این روند شکل گیرد.

وی گفت که برای ایران بهتر است به طور جداگانه با کشورها مذاکره کند و به نظر این روش نتیجه بخش‌تر است.

به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف نظرهای موجود میان ایران و 1+5 به طور کلی و نیز با آمریکا بر سر تحریم‌ها و مسایل هسته‌یی، برخی کشورهای اروپایی نیز همراه با اسراییل ساز ناکوک با 1+5 سر می‌دهند که مانع از پیشبرد مذاکرات شده است.

در این میان رهبران کشورهای عضو 1+5 و وزیران خارجه بیکار ننشسته و سعی دارند برخی کشورهای هم‌پیمان خود را در مذاکرات همراه سازند.

یکی از دلایل سفر وزیر خارجه آمریکا به ژنو و شرکت در مذاکرات به دعوت کاترین اشتون را شاید بتوان در همین راستا دانست چرا که آمریکا از مهم‌ترین کشورهای گروه 1+5 در رویکردی نسبتا متفاوت، روند جدیدی از تعامل را بر سر بحث هسته‌یی ایران پیش گرفته است و به نظر می‌آید قادر است تا دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 را با خود همراه کند.

به نظر می‌رسد برخی کشورهای عضو گروه 1+5 با همراهی رژیم صهیونیستی سعی دارند هر گونه تعامل میان ایران و 1+5 را با اختلال مواجه کنند.


ویدیو : اختلاف بین کشورهای 1+5