احمدی نژاد دادگاهی می شود؟ :   ارسال شکایت نمایندگان مجلس به هیات رئیسه احمدی ...



احمدی نژاد , محمود احمدی نژاد , نامه احمدی نژاد به اوباما

 

ارسال شکایت نمایندگان مجلس به هیات رئیسه

احمدی نژاد دادگاهی می شود؟

همین 4 روز پیش بود که دبیر کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی از شکایت ۲۱ نماینده از احمدی نژاد و ارجاع نامه آن به لاریجانی خبر داد. حالا از مجلس خبر می رسد، شکایت از رئیس جمهور سرانجام پس از ۴ روز از سوی علی لاریجانی به هیئت رئیسه ارسال شد تا این شکایت در یک قدمی کمیسیون اصل نود مجلس هشتم قرار بگیرد.

 

آفتاب: موضوع شکایت اما همان ماجرای تکراری تخلفات گاه و بی گاه دولت از قانون و توهین به شان مجلس بود تا تبعات سوال از رئیس جمهور و پاسخ های طنز گونه و توهین آمیز وی همچنان برای دولتی ها دردسر ساز شود.

 

حالا از مجلس خبر می رسد، شکایت از رئیس جمهور سرانجام پس از ۴ روز از سوی علی لاریجانی به هیئت رئیسه ارسال شد تا این شکایت در یک قدمی کمیسیون اصل نود مجلس هشتم قرار بگیرد.

 

علی اکبر اولیا در مورد روند پیگیری شکایت از رئیس جمهور گفت: در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس آقای علی لاریجانی ما را از ارسال این شکایت به «محمدرضا باهنر» عضو هیئت رئیسه مطلع کرد.

 

این نماینده مجلس هشتم با بیان این نکته که نامه شکایت از رئیس جمهور با امضای ۲۱ نماینده مجلس هشتم، ۴ روز پیش تقدیم رئیس مجلس شده بود افزود: هم اکنون رئیس مجلس این نامه شکایت را برای بررسی بیشتر به باهنر به عنوان عضو هیئت رئیسه ارسال کرده است تا شکایت از احمدی‌نژاد پس از عبور از این مرحله به کمیسیون اصل نود ارسال شود.

 

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع که «چه مواردی از سوی باهنر مورد بررسی قرار می‌گیرد؟» گفت: ما امید داشتیم که این شکایت زود‌تر از این به دست کمیسیون تخصصی برسد تا کمیسیون بتواند در‌‌ همان زمان قانونی ۱۰ روز خود به این موضوع رسیدگی کند اما متأسفانه رسیدگی به این شکایت مانند موارد مشابه دیگر با سرعت پائینی پیگیری می‌شود.

 

در هر حال اخبار رسیده حاکی از این است که این شکایت جدید 4 بندی از رئیس جمهور می رود که اصل نودی شود و در صورت تصویب شکایت نمایندگان از رئیس جمهور بر اساس ماده 233 آیین نامه داخلی، این شکایت به قوه قضائیه ارسال خواهد شد تا پای محمود احمدی نژاد به قوه قضاییه باز شود.

 

بر اساس ماده 233 هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

 

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

 

تبصره 1 این ماده تصریح می‌کند: چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

 

تبصره 2 این ماده نیز تاکید دارد: درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

البته این اولین باری نیست که مجلس هشتمی ها از شکایت خود درباره دولت را به کمسیون اصل 90 ارجاع می دهند.

 

شکایت اول نمایندگان از رئیس جمهور به مهر ماه سال 90 بر میگردد که در 9 بند ارائه شد. 9 بندی که مهمترین آنها، عدم اهتمام به اجرای برنامه چهارم، عدم پایبندی به قانون اصل 44 و عدم ارائه به موقع لوایح بودجه سالانه بود.

 

شکایت دوم اما، به تخلف از اصول 135 و 133 قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان از این اصول و تخلف رئیس جمهور از ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص شیوه ادغام وزارتخانه ها مورد شکایت نمایندگان بازمی گشت.

 

شکایت سوم در خصوص مقاومت رئیس جمهور در مقابل اجرای حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت الاسلام مصلحی در مقام وزارت اطلاعات بود که نمایندگان آن را مصداق عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون توسط رئیس جمهور خواندند.

 

ماجرای این شکایت جدید هم که در 4 بند ارائه شده، به دلیل توهین رئیس جمهور به برخی نمایندگان درباره مدک تحصیلی آنهاست چرا که اعلام شده، شکایت از پاسخ‌های احمدی‌نژاد به سوال نمایندگان در چهار محور تدوین شده است .در بخش اول از آنچه «توهین» به نمایندگان خوانده شده شکایت شده است. سبب این توهین هم ماجرای «شاسی» و «شست»و «مدرک تحصیلی» برخی از نمایندگان است.

 

نمایندگان در بخش دوم ازپاسخ رییس‌جمهوری به دلیل«بیان مطالب خلاف واقع» شکایت کرده‌اند و از اظهار بی‌اطلاعی احمدی‌نژاد از سفر «منوچهر متکی» به عنوان وزیر امور خارجه به سنگال گرفته تا «صفر» اعلام کردن موجودی حساب ذخیره ارزی، تعجب نمایندگان را برانگیخته و کار را به شکایت کشانده است.

 

مورد سوم شکایت 4 بندی نیز به داستان در «راس امور ندانستن» مجلس باز می‌گردد؛ موضوعی که احمدی‌نژاد در حضور نمایندگان به صراحت اعلام کرد به آن اعتقاد دارد و مجلس را در راس امور نمی‌داند و همین مساله موجبات ناراحتی و خشم نمایندگان را فراهم کرد.

 

در بخش پایانی هم از «استنکاف از اجرای قوانین مطرح شده در سوال» و «قانون ندانستن بعضی از قوانین» شکایت شده است تا شکایت تکمیل شود تا نوار شکایت های نمایندگان مجلس از دولت به کمسیون اصل 90 تکمیل شود.

به گزارش شفاف،هر چند تا کنون این شکایت ها به قضایی شدن نرسیده است اما به نظر می رسد این بار موضوع جدی است چرا که پای مجلس و توهین به شان مجلس در میان است و باید منتظر ماند و دید این بار این شکایت جدید پای رئیس جمهور را به محکمه قضایی باز خواهد کرد یا خیر؟/آفتاب


ویدیو : احمدی نژاد دادگاهی می شود؟