احتمال تغییرات گسترده در جشنواره فیلم فجر : صبح امروز حجت الله ایوبی رئیس سازمان ...


صبح امروز حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در صفحه شبکه اجتماعی خود از همه صاحبنظران سینمایی درخواست کرده است که در مورد برگزاری بهتر جشنواره فیلم فجر سی و سوم نظر بدهند. خبرگزاری تسنیم: درسه شنبه شامگاه دهم تیرماه، پس از افطار و تا ساعت 24، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور مدیران سینمایی برگزار شد.

در این جلسه که در محل دفتر جشنواره واقع در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضا داد دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، محمد رضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد فارابی، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر، مهدی مسعود شاهی قائم مقام بنیاد فارابی و دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر، محمد بزرگ نیا ، علی معلم ، علیرضا شجاع نوری، مسعود احمدیان ، محسن شمس، آرش امینی و محمد احسانی حضور داشتند.

آنچه از این جلسه گزارش شده است گفتگو و تبادل نظر درباره مسائلی چون: بازنگری در تعداد جوایز و کاهش آن‌ها، بازنگری در مورد بخش تجلی اراده ملی، بازتعریف بخش بین الملل و بازار فیلم، توجه بیشتر به کشورهای صاحب سینما در قاره آسیا، تنظیم زمان برگزاری جشنواره و عدم تداخل آن با دیگر جشنواره‌های معتبر جهانی بوده است.

البته علی معلم یکی از اعضای حاضر در این جلسه در مورد جزئیات جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت:حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مدیران او تصمیم دارند در چگونگی برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تحول ایجاد کنند.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه جشنواره پیشرو، تغییرات بسیاری را خواهد داشت گفته است: در این جلسه بحث های مختلفی از جمله بخش بین‌المللی، تعداد نمایش ها، سیمرغ ها و تعداد جوایز بی شمار جشنواره فیلم فجر مطرح شد که در نظر داریم در جلسات آینده این موارد را آسیب شناسی کنیم.

معلم همچنین خاطرنشان کرده است که برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجرموارد کم‌کارکرد، ضعیف و مسأله‌ساز جشنواره که در روند تولید سینمای ایران تاثیر منفی دارد بایدحذف شوند.

این درحالی است که صبح امروز حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در صفحه شبکه اجتماعی خود از همه صاحبنظران سینمایی درخواست کرده است که در مورد برگزاری بهتر جشنواره فیلم فجر سی و سوم نظر بدهند.

ایوبی در آخرین پست خود آورده است:

«این روزها در حال مشورت وتصمیم گیری در باره جشنواره فجر هستیم. از شما می خواهم فعالانه اعلام نظر نمایید.

1. بر خلاف همه جشنواره های معتبر دنیا تعداد جوایز جشنواره به صورتی غیر متعارفی افزایش یافته. بهتر نیست از زحمتکشان بخش ها فنی در برنامه های دیگر بجا و شایسته تقدیر شود؟ در این صورت شمار جوایز به حدود هفت حایز اصلی کاهش خواهد یافت مانند همه جشنواره های دیگر

2. برگزاری همزمان جشنواره ها در شهرستانها و سینما های مختلف هم در نوع خود بی نظیر است. بهتر نیست به جای برگزاری چنین مراسم پر سر و صدا جشنواره های موضوعی استانی در فصل های مختلف راه اندازی شود؟

3. بخش بین الملل بسیار بی رونق و صوری است. بهتر نیست بپذیریم که فجر جشنواره سینمای ایران است و البته حضور فعالان سینمایی جهان هم برای آشنایی با سینمای ایران لازم است؟ و ..»

لزوم بازنگری مجدد به جشنواره فیلم فجر بارها از سوی مدیران سینمایی مطرح شدهاست حتی علیرضا رضاداد دبیرجشنواره فیلم فجر در اویل سال جاری در همایش تصویر قلم گفته بود: همانطور که در سال 82 نسبت به جشنواره فیلم فجر تغییراتی را داشتیم، لازم است که امسال هم نقاط ضعف جدی ده سال گذشته را بررسی کنیم و نگرشی جدی به آن داشته باشیم.

رضاداد با تاکید بر لزوم نگاه کارشناسانه در بازنگری جشنواره فیلم فجر گفت: این موضوع یک کار کارشناسی می طلبد تا وضعیت جشنواره را برای دهه آتی تدوین کنیم.

او در این جلسه با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر خاطر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر باید محل برجسته‌سازی جامعه بزرگ آسیا و شرق فرهنگی و شرق جغرافیایی باشد. بنیان بخش های بین الملل باید همبستگی شرق فرهنگی و شرق آسیایی باشد که این همبستگی نسبت به سال 82 به نصف کاهش پیدا کرده است.


ویدیو : احتمال تغییرات گسترده در جشنواره فیلم فجر