احتمال افزایش قیمت بنزین تا 1100 تومان : تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد ...


تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد برآورد شده است و نه اینکه تورم سالانه این میزان باشد. اما افزایش حجم نقدینگی به هدفمند کردن یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند. هدفمند کردن یارانه‌ها سبب جابه‌جایی نقدینگی می‌شود و در خلق نقدینگی اثری ندارد. تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد برآورد شده است و نه اینکه تورم سالانه این میزان باشد. اما افزایش حجم نقدینگی به هدفمند کردن یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند. هدفمند کردن یارانه‌ها سبب جابه‌جایی نقدینگی می‌شود و در خلق نقدینگی اثری ندارد.

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با اشاره به پیش‌بینی مجلس مبنی بر اینکه دولت نمی‌تواند درآمد 40 هزار میلیاردی حاصل از اصلاح قیمت‌ها داشته باشد، گفت: امسال با 73 و نیم میلیون نفر کسانی که برای گرفتن یارانه ثبت‌نام کردند باید 40 هزار میلیارد تومان فقط به خانوار‌ها داده شود. ولی درآمدی که از اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید 27 هزار میلیارد تومان است. بنابراین یک فاصله وجود دارد بین درآمدی که به دست می‌آید و پرداخت‌‌هایی که فقط به مردم می‌خواهد صورت بگیرد.

غلامرضا مصباحی مقدم ادامه داد: دولت علاوه بر پرداخت به مردم، وظایف دیگری هم داشت و آن هم اینکه باید 30 درصد درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها را به بخش تولید اختصاص می‌داد.

نماینده تهران اظهار کرد: مجلس برای اینکه 40 هزار میلیارد تومان را تامین کند اعلام کرد 80 درصد درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها، برای تامین یارانه نقدی اختصاص پیدا کند و معادل 20 درصد آن که 10 هزار میلیارد تومان می‌شود به تولید اختصاص پیدا کند.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: در سال جاری و در سه ماه پایانی سال اگر دولت قیمت برخی از حامل‌های انرژی مانند بنزین را تغییر دهد و بنزین 400 تومان را به 700 تومان برساند و احیانا بنزین 700 تومان را با قیمت 1100 تومان عرضه کند درآمد بیشتری را به دست خواهد آورد و این درآمد بیشتری که دولت کسب می‌کند برای دوبخش هزینه می‌شود؛ یکی تولیدکنندگان و دیگری بخش سلامت.

مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حجم نقدینگی حدود 300 هزار میلیارد تومان شده و تورم هم بر اساس برآورد بانک مرکزی 15 تا 20 درصد اعلام شده است و آیا این موضوع با هدفمندی یارانه‌ها ارتباط دارد، گفت: تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد برآورد شده است و نه اینکه تورم سالانه این میزان باشد. اما افزایش حجم نقدینگی به هدفمند کردن یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند. هدفمند کردن یارانه‌ها سبب جابه‌جایی نقدینگی می‌شود و در خلق نقدینگی اثری ندارد.

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس ادامه داد: این افزایش نقدینگی ناشی از تزریق ریال، معادل دلاری است که بانک مرکزی آنها را به مالکیت خود در می‌آورد.

منبع: عصر ایران


ویدیو : احتمال افزایش قیمت بنزین تا 1100 تومان