احتمال اعدام 6 ایرانی دیگر در عربستان : اعدام اتباع ایرانی در عربستان در ماه‌های ...


اعدام اتباع ایرانی در عربستان در ماه‌های اخیر نقل محافل خبری است. اعتماد: اعدام اتباع ایرانی در عربستان در ماه‌های اخیر نقل محافل خبری است.

نخستین‌بار كه خبر رسید 18 ایرانی به جرم قاچاق مواد مخدر در عربستان اعدام شده‌اند، مقامات ایرانی اعلام كردند جرم قاچاق برای این افراد به اثبات نرسیده بود و این اعدام مخالف با قوانین بین‌المللی است چراكه اتباع ایرانی از داشتن وكیل و مترجم محروم بوده‌اند.

زمانی كه خبر اعدام هشت ایرانی در عربستان منتشر شد، علی‌اكبر صالحی در حاشیه نشست خبری خود در توضیح این اخبار گفت: «برخی از هموطنان ما كه در شهر دمام زندانی هستند، محكوم به اعدام شدند و من در این خصوص با سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، صحبت كردم و خوشبختانه روند اجرای حكم اعدام این هموطنان متوقف شده است.

امیدوارم با مبادله توافقنامه‌های دوجانبه بین ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان، زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود.» روز چهارشنبه گذشته سایت مشرق نوشت: «با اعدام 18 ایرانی در عربستان سعودی به جرم قاچاق مواد مخدر، برخی خبرها از صدور حكم اعدام برای شش ایرانی دیگر حكایت دارد.

 به گفته پلیس عربستان بیش از سه هزار كیلوگرم مواد مخدر از افراد ایرانی كشف شده است.» هنوز مشخص نشده این شش نفر در میان 18 نفری بودند كه اردیبهشت‌ماه خبر اعدام‌شان منتشر شد یا شش نفر دیگر هستند كه در زندان‌های عربستان بودند.

 نكته قابل توجه درباره این اعدام‌ها این است كه این افراد حدود شش سال پیش به بهانه مواد مخدر در«آب‌های بین‌المللی» توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی دستگیر شدند و یك سال بعد حكم اعدام برای آنها صادر شد ولی از آن زمان تا اعدام آنان كه پنج سال می‌گذرد اجرای این حكم معلق ماند و حالا در زمان اجرایی شدن تحریم‌ها و تلاش عربستان برای فروش نفت بیشتر به جای ایران، این اعدام‌ها صورت می‌پذیرد.

در طول شش سال گذشته هم تلاشی برای استرداد این افراد به ایران صورت نگرفته است و وزارت امور خارجه هم گزارشی از وضعیت ایرانیان در زندان‌های عربستان ندارد. وزارت امور خارجه عربستان هم از اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره امضای یادداشت تفاهم تبادل محكومان اظهار بی‌اطلاعی كرده است.

 آن‌طور كه خبرگزاری مهر گزارش داده است، «اسامه نقلی» سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه عكاز از سخنان اخیر «علی‌اكبر صالحی» درباره امضای قریب‌الوقوع تفاهمنامه استرداد مجرمان میان ایران و عربستان، اظهار بی‌اطلاعی كرد.

 وی افزود: در این باره مذاكره‌یی صورت نگرفته و اگر طرف ایرانی خواهان امضای تفاهمنامه است، توافقنامه‌های امضاشده متعددی میان دو كشور وجود دارد كه می‌توان آنها را وارد فاز اجرایی كرد. وزیر امور خارجه كشورمان اخیرا اعلام كرده بود: تفاهمنامه‌یی آماده شده كه قرار است دو طرف ایران و عربستان امضا كنند و بر اساس آن استرداد مجرمان اعمال می‌شود تا مجرمان و محكومان در كشورهای خود مشمول مجازات شوند.

 تاكنون وزارت امور خارجه درباره این خبر واكنشی نداشته است و صحت خبر تكذیب و تایید نشده است این در حالی است كه این وزارتخانه پیش‌تر خبر داده بود تعداد ایرانیان بازداشت شده در كشور عربستان بیش از 18 نفر است اما تاكنون گزارشی درباره وضعیت آنان منتشر نشده است.      


ویدیو : احتمال اعدام 6 ایرانی دیگر در عربستان