اجرا یا عدم اجرای طرح رجیستری موبایل؟ : مدیرکل کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق ...


مدیرکل کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در طرح جدید رجیستری قرار است علاوه بر شماره IMEI گوشی، کد ملی کاربران نیز ثبت شود تا امکان جعل این طرح به صفر برسد. خبرگزاری فارس: مدیرکل کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در طرح جدید رجیستری قرار است علاوه بر شماره IMEI گوشی، کد ملی کاربران نیز ثبت شود تا امکان جعل این طرح به صفر برسد.

اجرای رجیستری گوشی موبایل به تعویق افتاد , اجرای رجیستری گوشی موبایل به تعویق افتا , اجرای طرح رجیستری موبایل از امروز

به گفته‌ی مسئولان، بیش از ۹۰ درصد بازار موبایل ایران را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد که ارزش آن سالانه معادل بیش از یک میلیارد دلار است. در طول چند سال گذشته، نه اجرای طرح رجیستری و نه کاهش تعرفه واردات رسمی این کالا نتوانست جلوی قاچاق موبایل به کشور را بگیرد، بنابراین اجرای طرحی که استفاده از موبایل قاچاق را برای مصرف‌کننده غیر ممکن کند، تنها راهی است که از پدیده قاچاق جلوگیری کند.

در این راستا در سال ۸۵ طرحی اجرا شد که به دلیل جعل‌پذیر بودن آن عملا متوقف شد و طرح رجیستری که قرار بود از مهرماه سال گذشته با همکاری وزارت ارتباطات اجرا شود، نیز همچنان در حد حرف باقی مانده است.

عباس نخعی، مدیرکل کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد آخرین وضعیت طرح رجیستری موبایل در این ستاد برای پیشگیری از قاچاق موبایل به داخل کشور گفت: "مشکلی از نظر فنی برای اجرا شدن این طرح وجود ندارد و ما بهمن‌ماه سال گذشته چهار سناریو برای اجرا به وزارت ارتباطات پیشنهاد کردیم."

وی اضافه کرد: "آنها نگران بودند که سرنوشت طرح جدید نیز مانند سال ۸۵ شود و جعل در روند اجرا صورت گیرد."

نخعی در مورد جزئیات طرحی که ظاهرا قرار است به مرحله اجرا برسد، گفت:" در این طرح شماره IMEI با شماره ملی فرد خریدار و شماره مشخصات گوشی ترکیبی را ایجاد می‌کند که با آن امکان جعل تقریبا به حد صفر می‌رسد."

این مسوول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید براینکه این طرح در کمیته‌های فنی متشکل از نماینده وزارت ارتباطات، صنعت و ستاد تدوین شده است، افزود: "تمام ذی‌نفعان نظر خود را در این طرح داده‌اند و اکنون این طرح روی میز وزارت ارتباطات است."

نخعی به این نکته هم اشاره کرد که برای اجرای این گونه طرح‌ها نمی‌توان زمان قطعی اعلام کرد، اما هفته آینده جلسه نهایی طرح رجیستری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار می‌شود و زمان قطعی آن هم مشخص می‌شود.


ویدیو : اجرا یا عدم اجرای طرح رجیستری موبایل؟