اتهام ایران به دخالت در امور لبنان : جعجع مدعی شد: «انتخابات ریاست جمهوری هر ...



دخالت در امور شخصی , اعدام 15 نفر به اتهام جاسوسی برای ایران , سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

جعجع مدعی شد: «انتخابات ریاست جمهوری هر آن ممکن است، در لبنان برگزار شود، به شرط آنکه حزب الله و هم پیمانانش جلسات انتخاباتی پارلمان را تحریم نکنند».

رئیس حزب «القوات اللبنانیه» لبنان ادعا کرد که ایران از طریق حزب‌الله که هم‌پیمان آن در لبنان به شمار می‌آید، انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش فارس، «سمیر جعجع»، رئیس حزب «القوات اللبنانیة» لبنان در گفت‌وگو با روزنامه مصری «الیوم السابع» ایران را متهم به دخالت در امور لبنان کرد و ضمن توصیف حزب الله به عنوان هم پیمان ایران، آن را متهم به تعویق انتخابات ریاست جمهوری و مانع تراشی برسر آن در این کشور کرد.

رئیس حزب القوات لبنان گفت: «ایران در ماه‌های گذشته به غیر از سوریه و عراق و یمن و همچنین لبنان، در منطقه وضعیت هجومی قرار داشت و نمود این وضعیت هجومی در لبنان تاخیر و تعویق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یا تلاش برای رساندن فردی وفادار به تهران به قدرت بود».

او در حالی این سخنان را مطرح کرد که چندی پیش سید حسن نصرالله برای چندمین بار تکرار کرد که ایران متحد حزب‌الله است اما تاکنون چیزی را یا نظرش را به حزب‌الله تحمیل نکرده است.

جعجع مدعی شد: «انتخابات ریاست جمهوری هر آن ممکن است، در لبنان برگزار شود، به شرط آنکه حزب الله و هم پیمانانش جلسات انتخاباتی پارلمان را تحریم نکنند».

پایگاه خبری لبنانی «النشره» با درج این خبر نوشت: وی با بیان اینکه از همان لحظه اول آمادگی خود را برای بحث و تبادل نظر برسر نامزد سوم برای انتخابات اعلام کرده بود، افزود: متاسفانه حزب الله و گروهش به هیچ وجه آمادگی بحث و تبادل نظر درباره نامزد سوم را ندارند.

جعجع دولت کنونی لبنان را دولتی منفک توصیف و تصریح کرد: دولتی که نتواند تصمیمات استراتژیک، امنیتی و نظامی اتخاذ کند، نمی‌توان بر آن نام دولت گذاشت، همانگونه که طی 10 سال گذشته نیز چنین تصمیماتی در دست دولت لبنان نبوده و در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که دولتی قدرتمند و تاثیرگذار تشکیل شود.

ادعای دخالت ائتلاف عربستان در سوریه بعد از یمن
درباره سوریه جعجع پیش بینی کرد که ائتلاف عربی طی ماه‌های آینده راه سوریه را پیش گیرد، اما این امر پیش از پایان بحران یمن رخ نخواهد داد و به همین دلیل است که هم پیمانان ایران مخالف دخالت عربستان سعودی و هم پیمانانش در یمن هستند، چون دومین گام آنها دخالت در سوریه است.

در خصوص مصر نیز رئیس حزب القوات لبنان گفت که مصر دارای حکومتی با دستگاه‌ها و نهادهای خاص است، به همین دلیل تغییر حکومت‌ها در آن تغییر و تحولی در موسسات و دستگاه حکومتی ایجاد نخواهد کرد.

اما درباره گروه‌های تروریستی همچون «داعش» و نقش آنها در جهان عرب جعجع تصریح کرد: بگذاریذ تاریخ نقش خود را بازی کند، نزاع کنونی که هم اکنون در منطقه شاهد آن هستیم، نزاع بین گروه‌های تروریستی و طرف‌های میانه‌روتر است و آنچه برعهده ماست، ادامه زندگی سیاسی است.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو : اتهام ایران به دخالت در امور لبنان