ابراهیم رئیسی کیست؟ : داماد امام جمعه مشهد، امروز و پس از گذشت چهار روز از ...



ابراهیم گلستان , ابراهیم یزدی , ابراهیم حاتمی کیا

داماد امام جمعه مشهد، امروز و پس از گذشت چهار روز از درگذشت آیت الله واعظ طبسی، به مقام تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور است و سابق بر این رئیس سازمان بازرسى كل كشور، دادستان انقلاب اسلامى تهران و معاون اول قوه‏ قضاییه‏ بوده است.

ابراهیم رئیسی 55ساله و مشهدی است و پدر همسرش از روحانیون معروف‌ است. او داماد آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد است و برعکس پدر همسرش کمتر اهل سخنرانی در مجامع عمومی است. او در رقابت‌های خبرگان با پدرهمسرش رقابت نکرده و از حوزه خراسان جنوبی به مجلس بزرگان راه یافته است.

رئیسی تحصیلات مقدماتی را در حوزه علمیه مشهد شروع کرد و پس از چند سال در 15 سالگی راهی حوزه علمیه قم شد و سطوح عالی را در محضر آیات مشكینی، نوری همدانی، فاضل لنكرانی، خزعلی، فاضل هرندی، ستوده و مروی خراسانی پشت سر گذاشت.

 او همچنین از دروس خارج فقه و اصول نزد مقام معظم رهبری، آیات آقا مجتبی تهرانی و مرعشی و شاهرودی بهره برده است. او از سوی اساتیدش حکم‌هایی هم دارد. از شاهرودی، معاون اولی قوه قضائیه را گرفته که تا یک سال پیش در دوره آیت‌الله آملی لاریجانی نیز داشت. او همچنین با حکمی از طرف مقام معظم رهبری از سال 91 دادستان ویژه روحانیت شده است.

پس از انتخابات سال 88 در پی گفته مهدی کروبی مبنی بر آزار معترضان بازداشت‌شده در کهریزک، رئیسی به عنوان یکی از اعضای هیئت سه‌نفره ویژه بررسی این موضوع از سوی رئیس وقت قوه قضاییه انتخاب شد.

هیئت ویژه البته با رد اتهامات کروبی، پیشنهاد داد که «با افرادی که با نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افتراء» موجب «تشویش اذهان عمومی» و باعث هتک «حیثیت و اعتبار نظام» شده‌اند، «برخورد قاطع» صورت گیرد. رئیسی درآن سالها همچنین از محاکمه «سران فتنه» خبر داده بود.

رئیسی اکنون دادستان کل کشور است و برای تصدی این سمت باید در تهران ساکن باشد اما در کنارش امروز تولیت آستان قدس رضوی شد که برای مدیریت در آنجا باید در مشهد ساکن باشد. حال باید دید که تولیت جدید از دادستانی دست می کشد یا می تواند توازنی بین مسئولیت‌هایش ایجاد کند.


 اخبار  سیاسی -  خبر  انلاین


ویدیو : ابراهیم رئیسی کیست؟