ابراز امیدواری نسبت به صدور ویزا برای حجاج : مرضیه افخم ابراز امیدواری کرد: ...


مرضیه افخم ابراز امیدواری کرد: موضوع صدور ویزا برای حجاج ایرانی از سوی عربستان حل شود. خبرگزاری ایسنا: مرضیه افخم ابراز امیدواری کرد: موضوع صدور ویزا برای حجاج ایرانی از سوی عربستان حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در این خصوص ادامه داد: موضوع صادر نشدن ویزا از سوی عربستان مشکلات فنی است و در تلاشیم تا کمک کنیم موضوعات فنی رفع شود تا شرایط برای فعالیت موثر کنسولگری‌های عربستان در ایران فراهم شود.

وی افزود: گرچه در صدور ویزا وقفه ایجاد شده اما امیدواریم این موضوع حل شود و تغییری در روند کار ایجاد کنیم.

وی در رابطه با گزارش حقوق بشری احمد شهید، خاطرنشان کرد: باید به بحث حقوق بشر به صورت فنی نگاه شود و به پیشرفت‌ها و واقعیت‌های کشور ما توجه جدی شود.

وی ادامه داد: نکاتی که در گزارش‌های حقوق بشری در رابطه با ایران قید می شود باید پاسخ‌های فنی و کارشناسی مربوط به آن نیز که همراه با مستندات به شورا و مراجع ذی‌ربط ارائه می‌شود انعکاسی در گزارش‌ها داشته باشد.

افخم با اظهار تأسف از رسیدگی به پرونده‌های حقوق بشری ایران، گفت: متأسفانه در بخشی از این گزارش‌ها به نظرات، دیدگاه‌ها و مستنداتی که ایران ارائه می‌کند توجه نمی‌شود. در عین حال مقوله حقوق بشر بحثی است که دولت جمهوری اسلامی ایران کاملاً بر آن به عنوان یکی از مسئولیت‌های داخلی خود واقف است و برای ارتقای حقوق بشر تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم که سازوکارهای حقوق بشری از نگاه سیاسی دور شود و در عین حال با مشارکت فعال و گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود در این زمینه گام برداریم. همچنین حتی دیدارهایی در سطح نمایندگی‌های ما و هیأت‌هایی که به ژنو و نیویورک سفر داشتند با احمد شهید برگزار شده و در عین حال دیدگاه‌ها صریحاً‌ به ایشان ابراز شده بود و انواع مصاحبه‌ها و مستندات غیرواقعی که ایشان ارائه کرده‌اند مورد نقد قرار گرفته است و مباحث و مستندات مربوط نیز ارائه شده است. در هر حال این تلاش‌ها به صورت مجموعه‌ای ادامه دارد و ما امیدوار هستیم نگاهی کاملاً بیطرفانه و واقع‌بینانه در رابطه با بحث حقوق بشر ایران در صحنه بین‌المللی به تدریج تقویت شود که مذاکرات نیز در این راستا می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: کاملاً عیان شده است که بحث حقوق بشر موضوعی کاملاً سیاسی است و تقریباً متأسفانه در حال خارج شدن از سازوکارهای حقوق بشری است و اراده‌ای فراتر از مباحث حقوق بشری مسأله نقض حقوق بشر در ایران را دنبال می‌کند.

افخم با اشاره به همکاری‌های ایران در زمینه حقوق بشر کشورمان با سازمان‌های بین‌المللی، افزود: جمهوری اسلامی ایران با همه سازوکارها و عوامل مرتبط در زمینه حقوق بشر همکاری کرده و حضور فعال در شورای حقوق بشر دارد. همچنین گزارش UPR که ایران سالانه تهیه می‌کند و آخرین مورد آن که بسیار گزارش خوب و موثری بود حاکی از این همکاری‌ها است.

وی ادامه داد: علاوه بر این مشارکت فعال، تحولاتی که در ایران رخ می‌دهد نشان می‌دهد که ایران به عنوان عضوی مسئول و فعال که خودش به مسائل حقوق بشر توجه جدی دارد و این توجه امروز در صحنه بین‌الملل هم به یک باور تبدیل می‌شود اما در عین حال تلاش‌های سیاسی معاندین و کسانی که بهره‌برداری‌های سیاسی از مسأله حقوق بشر انجام می‌دهند را نیز شاهد هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تأکید کرد: به نظر ما باید بحث حقوق بشر در ایران کاملاً فنی دیده شود و به پیشرفت‌ها و واقعیت‌های کشورمان توجه جدی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با گفت‌وگوهای انجام شده در لوزان بین ایران و اعضای گروه 1+5 و احتمال ایجاد تفاهم، گفت: گفت‌وگوها بسیار فشرده و حساس در جریان است. مذاکراتی که بین دکتر صالحی و وزیر انرژی آمریکا انجام شد، گفت‌وگوها و مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با همتای امریکایی را هم به طور فشرده داریم که امروز هم برنامه‌هایی برای مذاکرات وجود دارد. همچنین مدیران سیاسی امروز در سطح گروه 1+5 در لوزان حاضر می‌شوند و برنامه هایی را برای گفت‌وگو و ادامه مذاکرات دارند.

وی ادامه داد: تلاش بی‌وقفه ادامه دارد و مذاکرات به مرحله بسیار پیچیده و حساسی رسیده است و روزهای کاری بسیار فشرده‌ای برای تیم سپری می‌شود. در همین راستا تلاش صورت می‌گیرد تا فاصله‌ها در مذاکرات کم شود.

افخم در رابطه با بخش فنی مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز خاطرنشان کرد: در حوزه فنی پیشرفت‌های خوبی رخ داده است و تقریباً همان طور که صالحی هم اشاره داشت بخش زیادی از مسائل فنی حل شده است و در عین حال در حوزه مباحث تحریم‌ها همچنان گفت‌وگوها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مذاکرات در لوزان، تصریح کرد: مسائل فنی، ابعاد حقوقی و پیچیده‌ای دارد که تیم کار بر روی آن را دنبال می‌کند. در روزهای آینده باید دید در خلال مذاکرات این مسائل چگونه پیگیری می‌شود.

افخم درباره وضعیت زندانیان در بحرین و گزارشات نه چندان خوب درباره رفتار بحرینی‌ها نسبت به زندانیان، گفت: امیدوار هستیم این شرایط با گفت‌وگوهای داخلی حل شود. مراجع حقوق بشر در این باره مستندات و گزارش‌هایی ارائه کرده‌اند. آنچه که مسلم است باید این مساله با نگاه داخلی و گفت‌وگوها در داخل کشور حل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران علاوه بر کمک‌های انسان دوستانه و دارویی، کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به این کشور داده است، گفت: این مباحث فرافکنی است و به هیچ وجه درست نیست. کمک‌های ایران انسانی و دارویی بوده است. تفاهماتی در گذشته انجام گرفته که در آن زمان امکان اجرایی کردن آنها وجود نداشت اما امروز این امکان به وجود آمده است و این کمک‌ها دارویی و انسانی است. این مباحث مطرح شده کاملا مغرضانه و بی‌اساس است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل درباره شکست این سازمان در دستیابی به آرمان‌های اعلام شده، گفت: سازمان ملل بر اساس وظایف خود مسئول رسیدگی به چالش‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. متاسفانه به دلیل اینکه برخی از اعضای دائم شورای امنیت مانع از عملکرد عادلانه و اجرای وظایف آن شده‌اند امروز شاهد این اتفاق هستیم. نمونه بارز آن در مساله فلسطین است که برخی از اعضای دائم شورای امنیت با حمایت بی‌دلیل خود از رژیم صهیونیستی مانع از احقاق حقوق فلسطین می‌شوند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با مشارکت همه کشورهای عضو گامی در مسیر ارتقای کارآیی سازمان ملل برداشته شود. درواقع اصلاح ساختار سازمان ملل می‌تواند با مشارکت همه کشورهای جهان گامی مهم برای تقویت جایگاه سازمان ملل باشد.


ویدیو : ابراز امیدواری نسبت به صدور ویزا برای حجاج