ائتلاف ساعت هشت : بالاخره رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد. بعد از ماه‌ها ...


بالاخره رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد. بعد از ماه‌ها كشمكش و با وجود تردیدهای جدی نسبت به انتخابات فدراسیون، مهدی تاج با اكثریت آرا و بدون حرف و حدیث، سكاندار فوتبال ایران شد. روزنامه اعتماد: بالاخره رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد. بعد از ماه‌ها كشمكش و با وجود تردیدهای جدی نسبت به انتخابات فدراسیون، مهدی تاج با اكثریت آرا و بدون حرف و حدیث، سكاندار فوتبال ایران شد.

دیروز مهدی تاج،رییس جدید با استقبال برخی اعضای هیات‌رییسه و كارمندان و مسوولان فدراسیون وارد فدراسیون فوتبال شد و بر صندلی ریاست تكیه زد. نكته قابل‌توجه اینكه در سال ١٣٩٠ كه علی كفاشیان به عنوان رییس انتخاب شده بود، پس از پایان مجمع در بازگشت به فدراسیون مورد استقبال شدید كارمندان و مسوولان فدراسیون قرار گرفت، اما امروز تاج در كمال آرامش راهی فدراسیون شد و روی صندلی‌ای نشست كه تا دیروز علی كفاشیان رییس خنده‌روی فوتبال ایران می‌نشست.

این در حالی است كه حواشی انتخابات دیروز كمرنگ نبود و صحبت‌های آجورلو، نامزد شكست خورده انتخابات، باعث شگفتی بسیاری شد. او بعد از رای‌گیری گفت: «دیشب خبری به دستم رسید مبنی بر اینكه یاسر هاشمی با عزیزی خادم تماس گرفته و رای‌ها به سمت تاج برگشته است. اگر این صحت داشته باشد وای به حال فوتبال ما. درست است كه اعضای مجمع حق دارند به گزینه مورد نظر خودشان رای دهند؛ اما نه با دخالت اسحاق جهانگیری و محمود اسلامیان.»

لابی و تحولات خاص در پشت پرده، جزیی جدانشدنی از سرنوشت انتخابات بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فدراسیون ورزشی كشور است. اعضای مجمع در گروه‌ها و جریان‌های مختلف با هم مشورت و همفكری می‌كنند تا برای آینده مدیریتی فوتبال كشور ‌بهترین انتخاب را داشته باشند. در چنین فضایی شنیدن اخبار مختلف درباره مهندسی انتخابات هم نمی‌تواند اتفاقی غریب باشد. با این حال صحبت‌های نامزد‌ شكست‌خورده بعد از انتخاب مهدی‌تاج به قدری تكان‌دهنده و غیر قابل باور بود كه تنها در چارچوب فضای فوتبال نمی‌شود در موردش نظر داد. دیروز مصطفی آجورلو همزمان دولت احمدی‌نژاد و روحانی را متهم به دخالت مستقیم در انتخابات فدراسیون فوتبال كرد. به همین ترتیب خیلی‌ها به دنبال پیدا كردن سر‌نخ‌هایی بودند تا از فعل‌و انفعالات پشت پرده مجمع انتخابی فوتبال كشور، اخبار دقیق به دست بیاورند تا صحت و سقم این ادعا‌ها روشن شود.
      
انتخاب تاج به عنوان رییس جدید فوتبال ایران آن هم با ٥٠ رای، برای مخالفان او قابل باور نبود، به ویژه آنهایی كه به نامزدهای دیگر رای داده بودند، برای همین شایعات و حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر اینكه انتخابات مهندسی شده،به راه بیفتد اما اینكه این شایعات تا چه اندازه درست است به درستی مشخص نیست. خیلی‌ها بر این باورند كه تا شب قبل از آغاز انتخابات اعضای مجمع توافق كرده بودند كه مصطفی آجورلو رییس شود اما به یكباره ورق برگشته است. حسین كنگانی یكی از اعضای مجمع در گفت‌وگو با رسانه‌ها حتی به این موضوع اشاره داشت كه وزارت ورزش انتخابات را برای پیروز شدن تاج مهندسی كرده است.
      
آجورلو در رقابت با تاج تنها ١٥ رای آورد و سرنوشت صندلی ریاست در همان دور اول انتخابات مشخص شد. آن هم در فضایی كه در هفته‌های اخیر بارها و بارها اخبار و گزارش‌های مختلفی درباره احتمال برنده نداشتن این رقابت منتشر شده بود. سوالی كه اكثر اهالی فوتبال به دنبالش بودند این بود كه چه اتفاقاتی دست به دست هم داد كه مهدی تاج با این اختلاف فاحش رای توانست به نفر اول فوتبال ایران تبدیل شود. جواب اما مشخص است. نتیجه آخرین مذاكرات و لابی‌های پشت پرده اعضای مجمع این بود كه از این مدیر حمایت كنند و این نكته‌ای است كه امیر عابدینی و وزیر ورزش هم با آن تاكید كردند و لابی كردن برای پیروزی یك نفر در انتخابات را امری مرسوم در سراسر جهان قلمداد كردند. به این ترتیب همان‌طور كه از قبل هم پیش‌بینی می‌شد علی كفاشیان كه به پایان دوران حضورش در فوتبال رسید، تصمیم گرفت از تاج حمایت كند اما مساله اساسی این بود كه در رقابت با آجورلو و با توجه به اینكه رییس حتما باید با كسب دوسوم آرا انتخاب می‌شد، حمایت شخص كفاشیان كافی نبود. در پشت پرده این بازی بزرگ اگر نتوان نوشت كه بیشتر، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به اندازه رییس قبلی، ‌به رییس فعلی فوتبال كشور كمك كرد تا بر كرسی قدرت تكیه بزند. تا قبل از این اتفاق سازمان رای مهدی تاج در مجمع به مراتب پایین‌تر از آرایی بود كه او را به قدرت رساند اما در دقیقه نود، بازی عوض و تصمیم بر این گرفته شد كه از تاج در رقابت با آجورلو حمایت شود. به هر صورت تا شب مجمع هنوز معلوم نبود كه آرای پرتعداد حامیان عزیزی خادم به سمت كدام كاندیدا سرازیر خواهد شد و حوالی ساعت هشت صبح ائتلاف نهایی شكل گرفت و با جمع شدن سبد رای كفاشیان و تاج و عزیزی خادم سرنوشت انتخابات تغییر كرد. همین تغییر اما زمینه‌ساز اعتراض‌های جنجالی شد كه به آن اشاره كردیم.

در تمام ماه‌های گذشته گزینه مورد نظر مجمع شخص شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بود كه به دلایلی عجیب سوابق كاری او را برای حضور در انتخابات كافی ندانستند.

این مدیر در مرحله ثبت نام، چیزی حدود ٣٥ رای تاییدیه اعضای مجمع را برای حضور در انتخابات ریاست در دست داشت و اصلی‌ترین گزینه تصدی این سمت بود اما در نهایت اجازه حضور او در انتخابات داده نشد. منتهی این پایان كار نبود. چرا كه حامیان پرتعداد عزیزی‌خادم از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی مفصلی برای حضور پرقدرت در انتخابات داشتند. پس عزیزی خادم حذف شده هم نقشی بسزا در سرنوشت این انتخابات داشت.
      
تركیب اعضای هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال خود گواه یك نكته اساسی بود. وقتی تاج به عنوان ریاست رسید، ‌رای‌‌گیری برای انتخاب نواب رییس اول تا سوم فدراسیون انجام شد. قبل از آن اما نماینده سازمان بازرسی پشت تریبون آمد و گفت: « حضور در هیات‌رییسه در فدراسیون‌های ورزشی شغل محسوب می‌شود. ما مانع رای‌گیری نخواهیم شد، اما اگر منع قانونی وجود داشته باشد در نامه‌ای به وزیر ورزش خواهیم زد و توضیحات لازم را می‌گوییم.» برخی اعضای مجمع از جمله دنیامالی و الماسخاله به این مساله اعتراض كردند كه اسدی دبیركل فدراسیون در جواب تاكید كرد: «منع قانونی برای من و شما نیست، رای‌گیری هم انجام خواهد شد و اگر منع قانونی باشد دوستان اعلام می‌كنند. رای‌گیری طبق قانون انجام می‌شود و اگر مشكلی هم باشد بعدا درباره آن با مكاتبات و مذاكرات صورت گرفته تصمیم‌گیری خواهد شد.» به همین ترتیب رای‌گیری برای انتخاب نواب رییس هم انجام و بر این اساس علی كفاشیان با ٦٤ رای از ٧٣ رای به عنوان نایب‌رییس اول و الهه عرب‌عامری با ٤٦ رای به عنوان نایب‌رییس سوم انتخاب شدند. محمود اسلامیان هم كه گزینه نایب‌رییسی دوم بود از سوی مجمع مورد پذیرش واقع نشد و با ٣٥ رای نتوانست به این سمت برسد. مصطفی آجورلو در شرایطی اسلامیان را متهم به مهندسی انتخابات به همراه معاون اول رییس‌جمهور كرده بود كه خود این مدیر نتوانست از مجمع رای اعتماد بگیرد. مساله‌ای كه اكثر مدیران فوتبالی و اعضای مجمع در رد صحبت‌های آجورلو به آن اشاره و از اسلامیان دفاع كردند. در رای‌گیری اعضای هیات‌رییسه هم اصفهانیان، شیعی، طالقانی، بهاروند و ممبینی توانستند با اخذ رای اعتماد مجمع در بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در فوتبال ایران بعد از مجمع عمومی صاحب كرسی شوند كه هر پنج نفر از منتخبان گروه منتسب به اپوزیسیون بودند كه در سال‌های گذشته‌ هم ایرادات بسیار زیادی به عملكرد فدراسیون فوتبال گرفتند و نقشی بسزا در شفاف‌سازی و رسیدگی به مشكلات مختلف مدیریتی مجموعه ایفا كرده‌ بودند. نفرات پرتعداد این اپوزیسیون هم سازمان رای شهاب‌الدین عزیزی خادم را تشكیل دادند كه هم به تاج برای رسیدن به قدرت كمك كردند و هم تمام نماینده‌های خود را وارد هیات‌رییسه كردند. به این ترتیب اصلی‌ترین مهره انتخابات با اینكه دیروز در میان كاندیداهای ریاست به خاطر مشكلاتی كه به آن اشاره شد حضور نداشت، ‌اما بعد از تاج بزرگ‌ترین برنده انتخابات بود.
    
از امروز مهدی تاج، رییس جدید فدراسیون فوتبال ایران است. او حالا باید نقشه راه تازه‌ای برای فوتبال ایران ترسیم كند. رییس جدید فدراسیون فوتبال ایران قطعا اتفاقات جدیدی را برای فوتبال ایران رقم خواهد زد.

مهدی تاج:

- آجورلو شاید این صحبت‌ها را از روی عصبانیت مطرح كرده است. من شخصا ٨ سال است كه با این اعضای مجمع و مدیران باشگاه‌ها كار می‌كنم و انتظار داشتم با توجه به فعالیت ٨ ساله‌ام چنین رایی در این مجمع به من بدهند.
- وزیر ورزش هیچ‌وقت بنده و سایر مدیران فدراسیون را متهم به فساد نكرده بود.
- تماس جهانگیری با اعضای مجمع را به‌شدت تكذیب می‌كنم. اگر قرار بر مهندسی و تماس گرفتن بود، اسلامیان باید بیشترین رای را می‌آورد اما او نتوانست آرای لازم را كسب كند
- مجمع فدراسیون مستقل عمل كرد.

فاطمه هاشمی: اظهارات آجورلو دروغ است

مصطفی آجورلو، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال بعد از شكست در مجمع فدراسیون در اظهاراتی برنده‌شدن مهدی تاج را بی‌ارتباط با حمایت‌های معاون اول رییس‌جمهور و یاسر هاشمی، فرزند هاشمی‌رفسنجانی ندانست. فاطمه هاشمی خواهر یاسر در همین خصوص گفت: واقعا دلیل چنین صحبت‌هایی را نمی‌دانم اما با قاطعیت عنوان می‌كنم كه دخالت خانواده هاشمی در انتخابات فدراسیون دروغ است. دوباره می‌گویم اظهارات مصطفی آجورلو دروغ است، دقیقا مثل سایر دروغ‌های دیگر. روز گذشته برنامه‌ای در فدراسیون بیماری‌های خاص داشتیم كه آنجا متوجه انتخابات فدراسیون فوتبال شدم، البته بگویم با اینكه متوجه شدم، نمی‌دانستم تاریخ مجمع امروز بوده و فكر می‌كردیم در آینده‌ای نزدیك خواهد بود.

علی كفاشیان:

- احساس كردم كه با حضور من بر درگیری‌ها اضافه می‌شود و این فوتبال است كه ضربه خواهد خورد به همین دلیل نامزد ریاست نشدم.
- اسلامیان فردی موجه بود كه می‌توانست رای بیاورد. اما من احساس كردم نباید در این مجمع از هیچ گزینه‌ای حمایت كنم.
- حضور من در فدراسیون باعث شد تا فشارها زیاد شود به همین دلیل تشخیص دادم كه نامزد نشوم و پس از آن نیز فشارها برداشته شد.
- پیش‌بینی كرده بودم كه اگر رای نیاورده بودم وسایلم را از فدراسیون جمع كنم و بروم اما الان كه به عنوان نایب‌رییس نخست انتخاب شده‌ام، وسایلم را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌كنم.
- هیچ تماسی از ارگان‌ها و مسوولان دولت برای انتخابات نداشتیم.


ویدیو : ائتلاف ساعت هشت