ائتلاف رقبای انتخاباتی علیه رییس‌جمهور! : دور تازه تلاش رقبای روحانی آن هم ...



دور تازه تلاش رقبای روحانی آن هم با گذشت کمتر از دو سال از عمر دولت و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در حالی آغاز شده است که روحانی در تلاش است تا چالش اقتصادی و همینطور مذاکرات هسته ای را حل کند. دو چالشی که میراث به جا مانده از دولت قبل برای روحانی است. آیا او می تواند یک بار دیگر ائتلاف اصولگرایان را شکست دهد؟ باید منتظر ماند و دید.

روز گذشته محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به شبکه اجتماعی آپارات پیوست و در اولین مطلب خود بخش تقطیع شده ای از مناظره خودش با روحانی در رقابت های انتخاباتی در 17 خرداد 92 را به اشتراک گذاشت. بخشی که در آن محسن رضایی خطاب به روحانی گفته بود: "ببینید سوال من چقدر مودبانه است آقای روحانی اگر بخواهد با این عصبیانت و این داد و بیداد کردن سکان کشور را در دست بگیرد خدا رحم کند به این کشور. ما باید خونسردی مان را حفظ کنیم. من که کسی را تخریب نکردم من یه سوال مودبانه کردم." اما سوال محسن رضایی در آن مناظره چه بود و روحانی چه واکنشی به این سوال داشت که رضایی از آن عصبانیت رییس جمهور را برداشت کرده بود؟

در آن مناظره محسن رضایی بعد از شنیدن سخنان روحانی و جلیلی درباره پرونده هسته ای گفته بود:‌ "... واقعیت این است که چه در زمان آقای جلیلی و چه در زمان آقای روحانی افراط و تفریط هایی صورت گرفته است. زمان آقای جلیلی ما با آقای سولانا 2700 سانتریفیوژ را توافق کردیم اما اگر قراردادی درست منعقد کرده بودیم و جای پایش محکم می شد بهتر نبود؟ من در جریان جزئیات مذاکرات هسته ای هستم و این افراط و تفریط ها از سیاست های نظام دور بود.... رضایی با طرح این سوال که آیا می خواهیم از گذشته بدون کم و کاست دفاع کنیم، گفته بود: نباید این طور خود را حق مطلق بدانیم ، پس اشکال ها و ضعف های ما کجا بود؟ ...".

اخبار انتخاباتی رییس جمهور در نیویورک , رییس جمهور , رییس جمهور آمریکا


اما بعد از این سخنان روحانی اینطور پاسخ داد که: "اقای رضایی با یک لحنی صحبت می کنند، مثل اینکه ایشان نظرات دقیقی داشتند و آن نظرات اجرا نشد. اقای رضایی؛ جنابعالی همان کسی هستید که درجمع گفتید که شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از شورای حکام است و اقای روحانی چرا جلوی این کار را گرفته است که پرونده از شورای حکام نرود به شورای امنیت، شما همان هستید، شما ان وقت اینجا ما را نصیحت می کنید.

 

روحانی گفت: من نمی خواهم اینها را بگویم چون شما اغاز کننده هستید من اینها را می گویم ، من نظرات دیگر شما را هم دارم. اولین جلسات هسته ای که ماگذاشتیم و به کلی سری بود، کدام سایت افشا کرد ، چه کسانی در جلسه سران بودند که همه ناراحت شدند. اقای دکتر ولایتی حضور داشت انجا و دید که کدام سایت بود افشا کرد و اینجا خیلی حرفهاست و نباید گفته شود و جای این بحث ها نیست. ما اگر می خواهیم رقابت کنیم ، رقابت سالم کنیم یعنی بیاییم بگوییم من در فلان جا همچین برنامه ای داشتیم من هم جواب بدهم بگویم این برنامه این چنین بوده است.

در ادامه مناظره نیز محسن رضایی که تلاش می کرد از کنار سخنان روحانی بدون پاسخ بگذرد با اشاره به اقدامات روحانی در مذاکرات هسته ای گفت که "بحث من این بود که آیا نمی شد شما با هزینه کمتری این کار را می کردید؟" و بعد هم همان جملاتی را گفت که حالا و بعد از یک سال و هشت ماه از آن مناظرات بخشی را به صورت تقطیع شده در صفحه آپارات خود منتشر کرده است.

اما این حرکت معنادار رقیب انتخاباتی روحانی در کمتر از دو سال از عمر دولت در حالی صورت می گیرد که سایر رقبای رییس جمهور نیز بیکار ننشسته اند. همسویی رقبای دیروز و امروز روحانی آن هم با نزدیک شدن به انتخابات مجلس وقتی بیشتر عیان می شود که به برخی انتصابات و تحرکات رسانه ای آنها توجه کنیم.

 

روز گذشته حجت الاسلام شهاب مرادی از چهره های همراه با قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری و رییس فعلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آگهی تبریکی به مناسبت نوه دار شدن حداد عادل در صفحه یک همشهری منتشر کرد. حداد عادل نماینده مجلس و دیگر رقیب روحانی است که البته دو روز مانده به انتخابات به نفع ائتلاف اصولگرایان و به امید پیروزی قالیباف از انتخابات کناره گیری کرده بود.

قالیباف؛ حداد؛ جلیلی و دیگران
این در حالی است که قالیباف و رسانه های او نیز هیچ فرصتی را برای زیر سوال بردن دولت از دست نمی دهند. قالیباف در اجتماع رزمندگان و فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس آذر ماه در کنایه ای به دولت روحانی گفته بود:‌ همه مدیران در هر سطحی باید بدانند که حل مشکلات کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی آن طرف آب و یا پای میز مذاکره نیست.

 

قالیباف با تأکید بر اینکه هرکس برای حل مشکلات کشور به بیرون نگاه داشته باشد محکوم به شکست است،‌ گفته بود: ما با دنیا حرف می‌زنیم، اما باید باور داشته باشیم که مشکلات کشور با نشستن پشت میز مذاکره حل نمی‌‌شود. دیگر رقیب روحانی یعنی حداد عادل هم اگرچه این روزها کمتر سخن می گوید ولی ریاست فراکسیون اصولگرایان را بر عهده دارد که تاکنون بیش از سه سوال در هر روز از وزیران دولت در کنار تذکرها و کارت های زرد به وزرای دولت آماری است که عمدتا توسط نمایندگان عضو این فراکسیون پدید آمده است.

از سوی دیگر سعید جلیلی استاد دانشگاه امام صادق که بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری بنا به تصمیم خود یا بنا بر تصمیم جبهه پایداری، سکوت کرد بعد از مذاکرات وین و تمدید مذاکرات، اولین انتقادهای خود از تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت را مطرح کرد. جلیلی با بیان اینکه توافق ژنو توافق «ضعیفی» بود اعلام کرده بود که:« حفظ رژیم تحریم‌ها نشانه تداوم دشمنی با ملت ایران است و پاسخ متناسب خود را می‌طلبد.»

 

این ها همه در حالی است که محمود احمدی نژاد هم اخیرا از پیله سکوت خارج شده و با انتقاد از عملکرد دولت و فعالیت های رسانه ای گسترده وعده بازگشت به هوادارانش می دهد. او چند روز پیش در مراسم افتتاح سایت جدید خود خطاب به دولتی ها گفته بود اگر عرضه ایستادن مقابله آمریکا را ندارید از مسئولیت های اجتماعی کناره گیری کنید. این سخنان احمدی نژاد در حالی بود که در دوره ریاست جمهوری اش تلاش های بی سابقه ای برای برقرار رابطه با آمریکا کرده بود. احمدی نژاد روز گذشته هم در مسجد دولت آباد شهر ری گفت: برخی مشکلات قابل تحمل نیست.اگر قرار باشد کسی نقدی انجام دهد آن شخص من هستم زیرا من جای‌جای ایران و جهان را دیده‌ام و نسبت به مشکلات اطلاع دارم.
 
اخبار سیاسی  -  ایسکانیوز
 


ویدیو : ائتلاف رقبای انتخاباتی علیه رییس‌جمهور!