آینده فوتبال متعلق به حریفان ماست! : کارشناس فوتبال معتقد است که اگر ایران ...


کارشناس فوتبال معتقد است که اگر ایران می‌خواهد در آینده در آسیا مقام کسب کند و از قافله تیم‌های عربی عقب نماند باید علاوه بر تقویت بازی فیزیکی به سمت رسیدن به شیوه مالکیت توپ گام بردارد. ایسنا: کارشناس فوتبال معتقد است که اگر ایران می‌خواهد در آینده در آسیا مقام کسب کند و از قافله تیم‌های عربی عقب نماند باید علاوه بر تقویت بازی فیزیکی به سمت رسیدن به شیوه مالکیت توپ گام بردارد.

مجید جلالی درباره وضعیت فوتبال ایران در آسیا، حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر در هفته‌های پایانی و فوتبال آینده صحبت کرد.

نکته کلیدی صحبت‌های جلالی درباره شیوه بازی فوتبال در ایران و تفاوتش با سایر تیم‌های‌ آسیایی بود. او گفت که با این شیوه فوتبال ایران شاید 15 سال بعد به چیزی شبیه فوتبال ترکیه برسد، در حالی که تیم‌های عربی سعی می‌کنند با انجام شیوه مالکیت توپ، خود را به سطح اول فوتبال جهان برسانند. جلالی معتقد است که با این شیوه فوتبال ایران در آینده از تیم‌های عربی عقب خواهد ماند.

*بازی درگیرانه – مالکیت توپ

جلالی با توصیف کلی از حضور نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: با جمع‌بندی بازی تیم‌های مختلف در این رقابت‌ها متوجه می‌شویم که تیم‌های ایرانی با محوریت بازی درگیرانه و فیزیکی بازی می‌کنند، در حالی که چنین شیوه‌ای را در بازی تیم‌های عربی نمی‌بینیم. آنها سعی می‌کنند در مالکیت توپ بهتر باشند. این حرف به معنای آن نیست که عرب‌ها اکنون در مالکیت توپ خیلی خوب هستند ولی مشخص است که مسیرشان در این بخش است.

وی همچنین گفت: شاید تیم‌های عربی به دلیل استفاده از بازیکنان با کیفیت خارجی می‌توانند مالکیت توپ را بهتر انجام دهند. این کار یک پروسه زمان‌بر است ولی فوتبال را به پیشرفت با ثبات می‌رساند. مثلا تیم العین امارات از نظر مالکیت توپ از همه تیم‌های حاضر در چهار گروه بهتر است؛ همین‌طور الهلال عربستان. در نقطه مقابل اگر ما برابر این تیم‌ها به شکلی نسبی امتیاز می‌گیریم - یعنی از چهار بازی بین چهار تا شش امتیاز- صرفا به این دلیل است که از نظر قابلیت جسمانی و بدنی بهتر هستیم.

*بازی بی‌باکانه

مجید جلالی شیوه بازی تیم‌های ایرانی را بی‌باکانه و متهورانه می‌داند و در این باره می‌گوید: فوتبالیست‌های ایرانی از درگیری‌ها ترسی ندارند و شجاعانه درگیر می‌شوند ولی حریفان عربی محتاط بازی می‌کنند ولی آنها در عوض وقتی صاحب توپ هستند، معلوم است که کلاس بالاتری دارند. ما در بازی درگیرانه و دوندگی‌ها بهتر هستیم و همین موضوع می‌گوید که هرچه جلوتر برویم نمی‌توانیم به آنها برسیم چون مالکیت توپ، پیشرفت با ثبات می‌آورد.

*چالش‌های مالکیت توپ

سرمربی پیشین تراکتورسازی تبریز همچنین گفت: مالکیت توپ در دوره زمانی بلندی که برای شکل‌گیری نیاز دارد ممکن است با چالش همراه باشد اما وقتی به قله برسد فوتبال را به کلاس بالاتری می‌رساند. در دنیا هر تیمی که بخواهد قهرمان شود یا کیفیت بهتری داشته باشد روی مالکیت توپ متمرکز می‌شود.

*15 سال بعد به ترکیه می‌رسیم!

جلالی معتقد است که فوتبال فیزیکی ایران با این شیوه شاید 15 سال بعد به تیمی شبیه ترکیه تبدیل شود: ترک‌ها از نظر بازی فیزیکی بهترین تیم جهان هستند. ما اگر می‌خواهیم در آسیا صاحب مقام شویم و تیم‌های بهتری داشته باشیم باید مسیر فوتبالمان را تغییر دهیم.

وی افزود: باید راهکارهایی از قبیل همکاری باشگاه‌ها و کارشناس مراجع ذیصلاح و بالا بردن معلومات مربیگری پیدا کنیم و روی شیوه مالکیت توپ متمرکز شویم. اینطور ممکن است در کوتاه‌مدت دچار چالش شویم اما چون بازیکنان ما تکنیک و قدرت بدنی بهتری دارند، سرعت پیشرفت ما نسبت به تیم‌های عربی بسیار بیشتر خواهد بود. ما بازی شجاعانه و فیزیکی را داریم و اگر روی مالکیت توپ هم وقت بگذاریم قطعا می‌توانیم سال‌های سال در غرب آسیا بی‌رقیب باشیم. در شرق البته کره و ژاپن و استرالیا پیشرفت‌های محسوسی در مالکیت توپ داشته‌اند.

*مالکیت توپ – حفظ توپ

جلالی درباره مالکیت توپ و میزان اجرایش در لیگ برتر ایران به ایسنا گفت: بعضی از تیم‌های ایرانی سعی می‌کنند که این شیوه را اجرا کنند ولی مالکیت توپ فرآیندی است که یک دوره پیچیده دارد و تخصص می‌خواهد. این شیوه چالش برانگیز است و شاید دو یا سه ماه اول تیم را دچار سکته‌های بازی بکند که باید آنها را شناسایی و ترمیم کنند. این مدت می‌تواند تا یک سال هم طول بکشد اما وقتی به هدف برسد سرعت پیشرفت زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: اغلب تیم‌های ایرانی حفظ توپ را با مالکیت توپ اشتباه می‌گیرند، در حالی که حفظ توپ تنها بخشی از مالکیت توپ است. اینجاست که باید علوم مربیگری بالا برود و باشگاه‌ها برای این کار وقت بگذارند. رسانه‌ها باید به هواداران دیدگاه بدهند و خودشان هم مالکیت توپ را بشناسند که اگر تیمی این شیوه را دنبال کرد، از آن حمایت کنند.

جلالی افزود: سال‌هاست که با شیوه فعلی بازی می‌کنیم و برخی تیم‌های ما به مراحل بالای آسیا می‌رسند. اگر گروه آنها آسان باشد بیشتر بالا می‌آیند و اگر سخت باشد، کمتر! هر کدام از نمایندگان ما هم که شکست خوردند، حریفانشان براساس مالکیت توپ آنها را برده‌اند وگرنه از نظر فیزیکی در آسیا بهترین هستیم.

*پروسه پیچیده مالکیت توپ

جلالی درباره مالکیت توپ همچنین گفت: مالکیت بخش‌های مختلفی دارد که از فردی تا گروهی – تیمی را شامل می‌شود. فرآیند فنی‌اش ترکیبی و پیچیده است که حفظ توپ بخش کوچکی از آن است. مالکیت توپ یک کلاس بازی است.

*آینده متعلق به حریفان ماست!

سرمربی پیشین تیم‌های فوتبال فولاد و پاس در ادامه گفت: با این وضعیت امید چندانی به موفقیت تیم‌های ایرانی در آسیا نداریم. دیده شده که یک تیم معمولی قطری در ایران می‌بازد ولی در همان حال کاملا مشهود است که از نظر مالکیت توپ کلاس بهتری دارد. ما روی ضربات ایستگاهی، کرنرها و درگیری‌ها قلدرتریم و گل می‌زنیم اما مشخص است که آینده متعلق به حریفان ماست.

وی ادامه داد: عربستان مربی هلندی می‌آورد و چند سال صبر می‌کند و حتی به جام جهانی نمی‌رود چون مسیر را شناسایی کرده است. همه تیم‌هایی که به فکر فوتبال آینده هستند، روی مالکیت توپ سرمایه‌گذاری می‌کنند و از مدرسان حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

*2014؛ اوج مالکیت توپ

این کارشناس فوتبال در ادامه صحبت‌هایش با ایسنا به جام جهانی 2014 برزیل اشاره و خاطرنشان کرد: در برزیل نقطه اوج مالکیت توپ را در تیم‌هایی مثل آلمان، آرژانتین، اسپانیا و هلند خواهیم دید. همچنین تیم‌های متوسطی که می‌خواهند خوب شوند در مالکیت توپ پیشرفت محسوسی کرده‌اند. البته در کنار همه اینها بازی فیزیکی ارزش خود را از دست نمی‌دهد ولی با یک سال کار و به کارگیری بازیکنان قوی‌تر می‌شود به بازی فیزیکی رسید، در حالی که مالکیت توپ به برنامه‌ریزی پنج، 10 یا 15 ساله نیاز دارد.

*هر تیمی که می‌برد لزوما بهتر نیست!

مجید جلالی درباره کیفیت لیگ برتر ایران در فصل سیزدهم هم به ایسنا گفت: لیگ ما از نظر برگزاری و نظم سال به سال بهتر می‌شود و از همان ابتدای فصل برنامه پایان آن و مشکلات میان فصل معلوم است اما از نظر فنی متاسفانه باید به این نتیجه برسیم که هر تیمی می‌برد، لزوما بهتر نیست.

*فولاد قهرمان لیگ برتر

سرمربی پیشین فولاد درباره قهرمان این فصل لیگ برتر گفت: در بین تیم‌هایی که در کورس قهرمانی هستند، شانس فولاد از همه بیشتر است. به نظرم فولاد به احتمال 99 درصد قهرمان می‌شود.

*باشگاه قابل احترام

جلالی همچنین گفت: نفت تیم قابل احترامی است. به عبارت بهتر، باشگاه قابل احترامی است. شیوه کار نفت و فولاد باید در ایران الگو باشد. حتی تیم‌های بزرگ ما باید از این سبک الگو بگیرند و به این نتیجه برسند که صرفا خرید بهترین بازیکنان و ایجاد فضای شلوغ و پرحاشیه نمی‌تواند به آنها کمک کند که قهرمان شوند. نفت و فولاد اثبات کردند که می‌شود معقول هزینه کرد و دور از حاشیه و سروصدا و هیجان کاذب، تیم خوبی داشت و در کورس قهرمانی هم بود.

وی ادامه داد: قبلا تیم‌های سایپا و پاس به همین شکل کار کرده و نتیجه گرفته بودند. این شیوه کار بسیار کارآمدتر است از اینکه تیمی بالاترین رقم‌ها را بدهد و سروصدا و مشکل ایجاد کند. این شیوه زمانی رکنی از کار بود اما تجربه نشان داده که روش سایپا و پاس در گذشته و فولاد و نفت در امروز می‌گوید که با برنامه‌ریزی معقول و آرامش درون تیمی، شانس موفقیت بیشتر است.


ویدیو : آینده فوتبال متعلق به حریفان ماست!