آیسان منجمان را سر کار گذاشت! +عکس : دنباله دار آیسان که قرار بود «دنباله دار ...


دنباله دار آیسان که قرار بود «دنباله دار قرن» لقب بگیرد٬ شب گذشته از نزدیکی خورشید عبور کرد ولی برخلاف انتظارها هسته آن متلاشی شد و فقط بخشی از دنباله اش برجا ماند. خبرآنلاین: دنباله دار آیسان که قرار بود «دنباله دار قرن» لقب بگیرد٬ شب گذشته از نزدیکی خورشید عبور کرد ولی برخلاف انتظارها هسته آن متلاشی شد و فقط بخشی از دنباله اش برجا ماند.

دنباله دار آیسان که هفته هاست مورد توجه منجمان قرار دارد٬‌ طی هفته های گذشته به درخشش مورد انتظار علاقمندان نرسید و آن طور که باید و شاید نتوانست نمایش خارق العاده ای در آسمان زمین به راه بیاندازد. اما برخی اخترشناسان احتمال می دادند که این دنباله دار در حضیض خورشیدی (نزدیک ترین فاصله از خورشید) که به فاصله کمتر از ۲ میلیون کیلومتری از خورشید می رسد٬ بتواند به درخشش فوق العاده ای برسد و به همین دلیل در بازگشت خود آتش بازی زیبایی در آسمان زمین به راه بیاندازد.

تصویر زیر٬ نمایی از دنباله دار آیسان را در هفته گذشته نشان می دهد.

اما تصاویری که تلسکوپ های فضایی ناسا از جمله سوهو٬ رصدخانه دینامیک خورشیدی و رصدخانه های دوقلوی استریو از مراحل نزدیک شدن٬ حضیض و عبور دنباله دار تهیه کردند٬ به وضوح نشان داد که هسته دنباله دار پیش از رسیدن به حضیض خورشیدی متلاشی شد و سر دنباله دار درخشش خود را از دست داد. اما تصاویر پس از عبور نشان داد که بخشی از دنباله دار هنوز در مدار خورشید به حرکت خود ادامه می دهد٬ هرچند که به نظر می رسد این توده صرفا بخشی از دم دنباله دار است و هسته دنباله دار کاملا نابود شده است.

مراحل متلاشی شدن دنباله دار در فیلم زیر نمایش داده شده است. (برای تماشای فیلم که در قالب gif آماده شده٬ لحظاتی صبر کنید تا کاملا بارگذاری شود). در این فیلم٬ قرص خورشید همان دایره سفیدرنگ در مرکز تصویر است٬ اما برای آنکه درخشش شدید خورشید مانع از محو شدن اجسام اطراف آن و بخصوص دنباله دار آیسان نشود٬‌ پوششی به نام تاج نگار در مرکز تصویر قرار گرفته تا با ایجاد کسوف مصنوعی شرایط مناسب تصویربرداری را فراهم کند.

آیسان , گذاشت , حداقل چند دقیقه باید برای مسواک زدن وقت گذاشت؟


ویدیو : آیسان منجمان را سر کار گذاشت! +عکس