آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی» : 4 آوریل برابر با 18 فروردین، سالروز ...


4 آوریل برابر با 18 فروردین، سالروز درگذشت آیزاک آسیموف، نویسنده 500 عنوان کتاب درباره علوم مختلف علمی و دانشگاهی به‌ویژه در حوزه کهکشان‌هاست. توجه به تاریخ علم با قلمی ساده، وی را به‌عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان جهان تبدیل کرد. خبرگزاری ایبنا: 4 آوریل برابر با 18 فروردین، سالروز درگذشت آیزاک آسیموف، نویسنده 500 عنوان کتاب درباره علوم مختلف علمی و دانشگاهی به‌ویژه در حوزه کهکشان‌هاست. توجه به تاریخ علم با قلمی ساده، وی را به‌عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان جهان تبدیل کرد.

نویسنده , امپراتوری , نویسنده صد سال تنهایی
 
آیزاک آسیموف، دوم ژانویه سال 1920 میلادی در روسیه به دنیا آمد و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرد. آسیموف در طول 72 سال زندگی توانست 500 عنوان کتاب در سبک‌ها و موضوعات مختلف تألیف کند. «سری‌ بنیاد» که در ایران با عنوان «امپراتوری کهکشانی» منتشر شده و «قوانین سه‌‌گانه رباتیک» از معروف‌ترین کتاب‌های وی در عرصه جهانی است. براساس «دائره‌المعارف بریتانیکا» آسیموف واضع واژه رباتیک است. شهرت جهانی این نویسنده پرکار موجب شده تا پنج‌ هزار و بیستمین سیارک کشف شده در دو مارس 1981 را به نام این دانشمند با‌ عنوان آسیموف 5020 نامگذاری کنند.
 
ساعت شماطه‌داری که هیچ‌گاه کوک نشد

بخشی از نوجوانی آسیموف به کار در شیرینی‌فروشی پدرش گذشت. زمانی که برای اثبات زبر و زرنگی‌ به پدر هر روز بلافاصله از مدرسه به سرعت به مغازه بازمی‌گشت و به کار مشغول می‌شد. سحر‌خیزی وی که میراثی از دوران نوجوانی اوست، تا پایان عمر وی حفظ شد. آسیموف 50 سال بعد در کتاب زندگی‌نامه خود از آن زمان این چنین یاد می‌‌کند: «برای من مایه غرور است که هر چند ساعت شماطه‌داری دارم، اما هیچ‌گاه آن را کوک نمی‌کنم و ساعت 6 صبح خود از خواب بیدار می‌شوم، من هنوز به پدرم ثابت می‌کنم که آدم تنبلی نیستم.»
 
ربات نویسنده بیتوته , نویسنده شدن , مرغ دریایی شاهکار کدام نویسنده روس است

آرزوی پرواز در پهنه خیال

«بن بوا» ویراستار کتاب‌های آسیموف به نقل از وی درباره آرزوی نویسنده کتاب‌های «غارهای پولادی» و «الیجاه بیلی» گفته بود: «آیزاک می‌گوید دوست دارد در فضا و در پهنه آسمان‌ها پرواز کند، اما فقط در تخیلش.»  

وی در سال ۱۹۳۹ میلادی از دانشگاه کلمبیا دانش‌آموخته شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی در رشته بیوشیمی دکترا گرفت و به عضویت هیات علمی دانشگاه بوستون درآمد. از سال ۱۹۵۸ میلادی تدریس را کنار گذاشت و به‌صورت تمام‌وقت به نوشتن پرداخت و درآمد نویسندگی‌اش از حقوق دانشگاه بیشتر شده بود. با داشتن حق تصدی حتی در چنین شرایطی عضو هیات علمی باقی‌ ماند و همین حق تصدی در کتاب «آزمایش مرگ» نقش مهمی بازی کرد.
 
آیزاک نیوتن , نمایشنامه هملت اثر کدام نویسنده معروف جهان است؟ , نویسنده برجسته روس چه کسی است

آسیموف از زبان «آسیموف ایران»

اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی ‌-‌ آموزشی معلمان فیزیک ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران درباره کتاب‌‌های آیزاک آسیموف می‌گوید: آسیموف از بزرگ‌ترین مروجان علم در جهان به‌ویژه برای جوانان است. از سوی دیگر به دلیل توجه به زندگی‌نامه دانشمندان، تاریخ علم در آثار این نویسنده جلوه خاصی دارد. آسیموف قلم‌ ساده‌‌ای داشت و در زمینه‌های مختلف نجوم، فیزیک، شیمی و حتی در حوزه دانشگاهی کتاب‌ دارد.
 
وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌های این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است. توجه آسیموف به جنبه‌های تاریخی، کتاب‌های وی را ممتاز کرده است؛ رویکردی که مایه اصلی علاقه‌مندی مخاطبان است. وی در دامنه گسترده‌ای از موضوعات از کودکان گرفته تا درسی دانشگاهی، کتاب نوشته‌ است. از وی کتاب‌هایی در نقد مسائل فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اخترشناسی، طنز، شکسپیر، کتاب مقدس و موضوعات زیاد دیگر نیز چاپ شده‌ است.

درباره نویسنده سعدی , نویسنده های معروف جهان , آیزاک

راز مرگ خالق «روبوت‌های سپیده‌دم»

علت اصلی مرگ آیزاک آسیموف 10 سال بعد از مرگش از زبان همسرش جنت و پسرش روبین علنی شد. دلیل مرگ این نویسنده در سال 1992 عارضه قلبی اعلام شد و این در حالی است که نگرانی از واکنش‌های عمومی موجب شد تا ابتلا به ایدز آسیموف بعد از یک دهه و تا زمان مرگ پزشکان معالج وی مخفی بماند. به گفته خانواده آسیموف تزریق خون آلوده در زمان جراحی قلب، علت اصلی ابتلا وی به بیماری ایدز بود.


ویدیو : آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی»