آیت الله هاشمی رفسنجانی: حجت بر اهل درد تمام است/ امام اصل ولایت فقیه را از كما خارج کرد :



افطاری هنرمندان با آیت الله هاشمی رفسنجانی , حمید گودرزی در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی , حقوق آیت الله هاشمی رفسنجانی

 

امام خمینی (ره) یكصد مورد نوآوری در فتاوا داشته اند/ امام اصل ولایت فقیه را از كما و حالت ضعیف خارج کرد/ امام درباره وسعت قلمرو فقه جملاتی بسیار مهم و تاریخی دارند          

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نوآوری های حضرت امام (ره) در صدور فتواهای جدید، طرح نظریه لزوم تشكیل حكومت اسلامی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حكم به حرمت تقیه، خارج ساختن اصل ولایت فقیه از كما و حالت ضعیف موجود در فتاوای گذشته، تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فتوای معروف درباره شطرنج و موسیقی را نمونه هایی از ابداعات حضرت امام خمینی (ره) معرفی می کند.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان گفت و گوی مکتوب با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره نوآوری‌های امام خمینی (ره) اظهار کرد: ابداعات و نوآوری‌های نظرات و فتاوای امام (ره) آنقدر زیاد است كه فهرست همه آنها در این مقاله نمی‌گنجد. یكی از مراجع محترم، اخیرا به اینجانب گفتند كه در بررسی‌های خودشان به بیش از یكصد مورد نوآوری در فتاوای امام برخورده‌اند.

 

هاشمی رفسنجانی در ادامه به موارد و نمونه هایی از نوآوری‌های بنیادی امام خمینی (ره) اشاره می کند:

1-  طرح نظریه لزوم تشكیل حكومت اسلامی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی: این اصل، موضوعی است كه در طول تاریخ بعد از غیبت امام عصر(عج) كمتر به سابقه روشنی برای آن در نظرات فقها برخورد می‌كنیم و جالب اینكه امام در این مورد از سطح نظریه‌پردازی فراتر رفتند و برای عملی كردن آن جهاد عظیمی را سازمان دادند و با پشتكار ستایش‌انگیزی كار را به نتیجه رساندند و خط بطلان بر نظرات منفی بافانه‌ای كه مبارزه را به «مشت و سندان» یا «بر آهن سرد كوفتن» تشبیه می‌كردند، كشیدندوبه ابطال نظریه نادرست «هر پرچمی كه قبل از ظهور امام عصر(عج) برای حكومت اسلامی بلند شود، پرچم ضلال است» همت گماردند.

 

2- حكم به حرمت تقیه: امام (ره) در امر مبارزه نوآوری دیگری داشتند. ایشان برای تقویت مقاومت و جهاد حكم دادند كه در راه مبارزه با رژیم مستبد و فاسد پهلوی و استعمار حاكم بر آن، تقیه ولو بلغ ما بلغ حرام است.

 

3-خارج ساختن اصل ولایت فقیه از كما و حالت ضعیف موجود در فتاوای گذشته: این نظریه معمولا در سطح امور حسبه مطرح بود و در میدان عمل كمتر اثری از آن به چشم می‌خورد. امام (ره) با تبدیل آن به محور حكومت اسلامی و تأسیس ساختارهای مناسب برای آن، این نظریه سیاسی شیعه را احیا نمودند و طرفه اینكه این امر را در حال تبعید از ایران و زندگی در كشوری كه سایه استبداد بعث عراق آن را سیاه‌تر از استبداد سیاه ایران دوران پهلوی قرار داده بود و در حوزه بی‌رمق آن روز نجف اشرف آغاز كردند و با طرح فقیهانه آن عمق و جهت جدیدی به مبارزه دادند

 

4- تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: امام(ره) با اتكاء به ادله روشن فقهی و كلامی كه اصلاً سابقه تاریخی نداشت، به تأسیس این مجمع اقدام کردند. لازم به ذكر است كه با اینكه مبانی مجمع تشخیص مصلحت نظام همیشه در بحث‌های فقهی حوزه وجود داشت و اموری از قبیل تقدم مصلحت اقوی بر مصلحت ضعیف، دفع افسد به فاسد، محور قرار گرفتن مصالح نظام اسلامی برای فتواها در فقه متداول ما جایگاه شناخته‌ای دارد، اما  امام با این نوآوری كه در حقیقت احیای فقه راستین شیعه بود‌، بن‌بست اساسی را كه در قانون‌گذاری نظام پیش آمده بود، باز كردند و راهی برای حل مشكل حكومت‌هایی كه بخواهند بر محور عقیده و ایدئولوژی و اصول ثابت حركت كنند، طراحی كردند.

نكته بسیار مهمی كه نباید از آن غفلت كرد، آن است كه امام در همین موضوع و در جواب نامه‌ای كه به رییس‌جمهور  و امام جمعه وقت نوشتند، نكته مهم و بدیعی را مورد تاكید قرار دادند. ایشان در جواب نامه سران قوا كه پس از اطلاع از تصمیم امام مبنی بر تأسیس نهادی جهت حل بن‌بست موجود، خواستار سرعت عمل در آن شده بودند، نوشتند كه در صورت انجام كارشناسی معتبر برای تصویب قوانینی كه ظاهراً مورد انتقاد فقهی بعضی از علما واقع می‌شود، احتیاجی به چنین نهادی هم نیست و همان كارشناسی مجوز تصویب قانون است، و تنها برای مراعات احتیاط بود كه مجمعی برای تشخیص بهتر و كارشناسانه‌تر مسایل شكل گرفت.

5-     فتوای معروف درباره شطرنج و موسیقی: امام (ره) با بیان این مساله هم نوآوری كردند و هم بسیاری از مشكلات موجود را رفع كردند. این در حالی است كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی كه با جمعی از علما در زندان بودیم، بر سر موسیقی آنچنان مشكل داشتیم كه آرم اخبار رادیو هم به نظر جمعی از آنها حرام شمرده می‌شد و هنگام نواختن آرم قبل از اخبار، صدای رادیو را می‌بستیم.

 

6- امام درباره وسعت قلمرو فقه جملاتی بسیار مهم و تاریخی دارند که می‌تواند منشا تحول وسیعی در تحقیقات علوم دینی شود و فضای نامحدودی را قلمرو فقه قرار دهد.

جلد اول دایره المعارف فقه مقارن در صفحه 65 جمله زیر را از امام نقل کرده است: «فقه؛ تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» دایره المعارف این جمله را برای اثبات گستردگی قلمرو فقه آورده است و اگر دو جمله قبل از این جمله هم  مورد توجه قرار گیرد؛ استدلال کاملتر است.

 

امام در پیام مهمی که در تاریخ 3/12/1367 خطاب به مراجع، روحانیون، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور داشتند، نوشتند: «در نظر مجتهد واقعی  فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است؛ حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. » ( صحیفه امام ،ج21 ص،289)

 

ایران از صدر اسلام تاكنون مأوای طرفداران اهل بیت بوده است

ایران بهترین موقعیت‌ جغرافیای سیاسی كره زمین را دارد

او پیشنهاد می کند که خوانندگان این مطلب، پیام مهم امام (ره) را که چند ماه قبل از خاموش شدن مشعل وجودشان نوشته اند را نیز بخوانند و ادامه می دهد: نکته جالب در این پیام علاوه بر جامعیت آن، این است که امام این نظریه وسعت قلمرو فقه را بر اساس همان فقه سنتی و جواهری ارائه می دهند و بر همان اساس، فقه را پویا می بینند. توجه ویژه ای در این پیام درخصوص آسیب های وارده بر اسلام از ناحیه افراطیون سلفی و غالی و متحجران و مقدس نماهای خشک و منادیان جدایی دین از سیاست شده است. اكنون در كشور ایران كه از صدر اسلام تاكنون مأوای طرفداران اهل بیت بوده و بهترین موقعیت‌ جغرافیای سیاسی كره زمین را دارد و مجموعه‌ای از منابع طبیعی و ذخایر كانی موجود زمین را در خود دارد، با مردمی برخوردار از سطح بالای هوش، اولین حكومت بر اساس مكتب اهل بیت به نیابت از امام زمان حضرت صاحب‌الامر (عج) تشكیل یافته و ساختار نظامش را  با محوریت نیابت از ولی‌عصر شكل داده و در پرتو آن نیروهای عالم و توانمندی در معارف اسلامی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها رشد یافته‌اند و جریان بالنده‌ای از تحقیق و تولید دانش را در اختیار دارد.

 

حجت بر اهل درد تمام است

هاشی رفسنجانی می گوید: دعوت مكرر رهبر انقلاب برای توسعه كرسی‌های آزاداندیشی در فضای كشور طنین انداخته و مشتاقان زیادی از آن استقبال كرده‌اند و در مقابل هم هستند كسانی كه دم از تحجر، جمود، سلفی‌گری و تقلید می‌زنند و با حسن نیت ـ اما همراه با اشتباه ـ حجاب پژوهش و تحقیق آزادمنشانه می‌شوند. در این شرایط حجت بر اهل درد تمام است. اگر از این فرصت كه مثل همه فرصت‌ها مثل ابرها از فضای زندگی عبور می‌كند، بهره نگیریم، عذری در پیشگاه دعوت عام قرآن برای تفكر و جهاد فكری و انتخاب احسن از میان اندیشه‌های سازنده در همه زمینه‌ها و نشر دعوت قرآن برای جویندگان راه حق نداریم، بخصوص توسعه اعجاب‌انگیز ابزار اطلاع‌رسانی امكان نشر دعوت قرآن و سنت را آسان كرده، همانگونه كه نشر دعوت به خلاف و انحراف را هم همراه جاذبه‌های خاص خودش رواج داده است./شفقنا


ویدیو : آیت الله هاشمی رفسنجانی: حجت بر اهل درد تمام است/ امام اصل ولایت فقیه را از كما خارج کرد