آیا "هیات نظارت بر ماموریت های خارجی" بر سفر نیویورک هم نظارت داشت؟ :     چندی ...



 

 

چندی است که موضوع تعداد و ماهیت همراهان رئیس جمهور در سفر اخیر وی به نیویورک در میان رسانه ها مطرح شده است.

بسیاری از رسانه ها این دو سئوال مهم را مطرح کرده اند که اولا: به چه دلیل هیات حدود یکصد نفره رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کرد و ثانیا به چه دلیل برای شماری از نزدیکان واعضای سببی و نسبی خانوده احمدی نژاد نیز درخواست ویزا شده و بخشی از آنها در این سفر ، احمدی نژاد را همراهی می کردند.

به عنوان مثال در این سفر، پسر و عروس رئیس جمهور به همراه احمدی نژاد بودند و برای داماد احمدی نژاد به همراه همسر و نوه اش نیز درخواست ویزای سفر به آمریکا ارائه شده بود.

بررسی این موضوع زمانی جالب تر می شود که بدانیم در ریاست جمهوری، هیاتی برای نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت فعال است.

بنا به گفته "سعیدلو "معاون اجرایی وقت رئیس جمهور در تیرماه 87 ، هیاتی متشكل از نماینده رییس جمهور ، معاونان وزراتخانه های اطلاعات و امور خارجه و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر سفرهای خارجی كاركنان دولت ، نظارت دارد.

دبیرخانه هیات نظارت بر سفرهای خارجی كاركنان دولت در نهاد ریاست جمهوری نیز قرار دارد و هرهفته یكبار جلسه به منظور درخواست سفر از 52 دستگاه در معاونت اجرایی رییس جمهور تشكیل می شود.

این هیات ضمن بررسی درخواست های ماموریت های خارجی کارکنان دولت (حتی در سفر وزیران) درباره اصل انجام سفر خارجی و جزئیات آن مانند اعضای هیات، هزینه ها و دیگر جزئیات سفر ها وماموریت های خارجی کارکنان دولت تصمیم گیری می کند.

نگارنده به یاد دارد که چندی پیش در جمعی، یکی از معاونان وزیر نفت اسبق توضیحاتی را درباره محدودیت های ماموریت ها و سفرهای خارجی مقامات ارشد نفتی به کشورهای مختلف داشت.

او برای مثال یادآوری می کرد که زمان ورود و خروج به شهر محل ماموریت خارجی می بایست با زمان آغاز و پایان همایش یا کنفرانس یا برنامه هدف، تطابق داشته باشد تا خدای نکرده نتوان روزهای بیشتری و حتی یک روز بیشتر در شهر مقصد در فلان کشور خارجی باقی ماند و یا اینکه تاکید می شود که ارزان ترین بلیط هواپیما برای ماموریت خارجی تهیه شود.

حال سوال این است که آیا به همراه رفتن پسر و عروس احمدی نژاد و درخواست ویزای آمریکا برای داماد احمدی نژاد و خانواده اش نیز در این هیات نظارت به تایید رسیده است.

آیا وسواس و دقت نظری که این هیات در برابر سایر سفرها و ماموریت های خارجی کارکنان دولت دارد در سفر اخیر نیویورک نیز به کار گرفته شده است یا خیر؟

 

حضور پسر و  عروس احمدی نژاد در طبقه همکف سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک

 

نیویورک , نیویورک تایمز , هزینه زندگی در نیویورک

اظهارات 3 سال قبل معاون اجرایی وقت احمدی نژاد درباره نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت

سایت ریاست جمهوری - تیرماه 87

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: میزان صرفه جویی در سفرهای غیر ضروری كاركنان دولت در طول دوران دولت نهم در مقایسه با سه سال مشابه ،170  میلیارد تومان بوده است.

دكتر علی سعیدلو با اشاره به مصوبه سال 1373 مجلس شورای اسلامی در خصوص بهینه سازی سفرهای خارجی كاركنان دولت ، یادآور شد: در این ارتباط هیاتی متشكل از نماینده رییس جمهور ، معاونان وزراتخانه های اطلاعات و امور خارجه و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر سفرهای خارجی كاركنان دولت ، نظارت دارند.

وی با بیان اینكه دبیرخانه هیات نظارت بر سفرهای خارجی كاركنان دولت در نهاد ریاست جمهوری قرار داشته و هرهفته یكبار جلسه به منظور درخواست سفر از 52 دستگاه در معاونت اجرایی رییس جمهور تشكیل می شود،گفت: در طی سه سال فعالیت دولت نهم فضای مناسب جهت اعمال نظارت جدی تر فراهم شده است و علیرغم انجام كلیه سفرهای مهم و ضروری دستگاهها نسبت به مدت مشابه ، صرفه جویی قابل ملاحظه ای انجام گرفته است .

معاون اجرایی رییس جمهور افزود: میزان صرفه جویی بابت هزینه اقامت ، غذا و سایر هزینه ها حدود 145 میلیار تومان می باشد . همچنین میزان صرفه جویی بابت عوارض خروج و بلیت حدود 25 میلیارد تومان است كه در مجموع با برنامه ریزی و نظارت جدی و حذف سفرهای غیر ضروری در مدت سه سال 170 میلیارد تومان صرفه جویی شده است .

دكتر سعیدلو با بیان اینكه تمام سفرهای ضروری دستگاهها انجام می شود، خاطر نشان كرد: تلاش هیات نظارت بر سفرهای خارجی كاركنان دولت این است كه سفرهابرای انجام ماموریت های اصلی تسهیل و سفرهای غیر ضروری محدود گردد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو : آیا "هیات نظارت بر ماموریت های خارجی" بر سفر نیویورک هم نظارت داشت؟