آیا مردم ایران نگران داعش اند؟ :   اخبار سیاست خارجی - آیا مردم ایران نگران ...



داعش در ایران , مردم ایران , دستگیری داعش در ایران

 

اخبار سیاست خارجی - آیا مردم ایران نگران داعش اند؟

امروز داعشیان کجا هستند و به چه‌کاری مشغولند؟ انگار هر‌چه سعی کردند با انتشار عکس‌های متوحشانه خود رسانه‌های جهان را به تسخیر درآورند، باز هم در برابر کودک‌کشی اسراییلی‌ها کم آوردند و از اخبار رسانه‌ها یا لااقل رسانه‌های ایران کنار گذاشته شدند. اما وضع مردم مرزهای غربی کشور انگار کمی متفاوت است.

 از یک طرف در مرز خسروی، داعش تنها 50 کیلومتر با خاک ایران فاصله پیدا کرده و از آن طرف خونسردی رسانه‌های داخلی، باعث تشدید شایعه‌ها در شهرهای مرزی شده و بعضی‌ها را نگران کرده است. در هفته‌ای که اسراییل مشغول بمباران غزه بود، در شبکه‌های اجتماعی مجازی بعضی از هموطنان مناطق غربی کشور نوشتند که به‌دنبال انبار مواد غذایی هستند، چراکه به‌خاطر ضعیف‌شدن بعضی از خدمات شهری، نگران حمله احتمالی داعشی‌ها به مرزهای ایران هستند.

حتی فرض چنین اتفاقی به لحاظ سیاسی بعید است، خصوصا آنکه داعش در روزهای اخیر دیگر آن قدرت قبل را ندارد و اگر بتواند مشکلاتش را در عراق حل کند باید کلاهش را به آسمان بیندازد. از آن طرف هم نگرانی شهروندان ایرانی گویی آنچنان که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرده واقعی نیست و این را هم باید گذاشت به حساب همان ماجرای غلوکردن برای گرفتن لایک بیشتر!


مجتبی گهستونی که سخنگوی انجمن تاریانا در خوزستان است از دیدگاه یک شهروند حاضر در این استان، وضع را کاملا متفاوت با آنچه در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، می‌بیند: «درست است که ما در استانی مرزی زندگی می‌کنیم اما حساسیت‌های امنیتی لازم برای مقابله با هر دشمن خارجی و هر تهدید خارجی در نظر گرفته شده؛ از پدافندها و عوامل فیزیکی گرفته تا مردم که اتفاقا کاملا هوشیار هستند.»

 اما آیا این موضوع که برق در خوزستان مدام قطع و وصل می‌شود هم به داعش ربطی ندارد؟ گهستونی اینطور جواب می‌دهد: «استان خوزستان به‌خاطر گرمای فوق‌العاده‌ای که دارد هشت‌برابر متوسط دیگر استان‌ها برق مصرف می‌کند و این باعث برخی مسایل در خدمات شهری می‌شود که هیچ ربطی به داعش ندارد.»اما گویی او هم مانند دیگر شهروندانش برخی شایعات را در مورد ترس مردم از حمله احتمالی داعش شنیده است: «خوزستانی‌ها هم درست مثل همه ایرانی‌ها دوست دارند در آرامش باشند اما وقتی اخبار ضدونقیضی از داعش منتشر می‌شود، عده قلیلی هستند که این ترس و نگرانی را دارند که با داعش چه کنند اما واقعا این تعداد در برابر کل مردم استان انگشت‌شمار هستند. شاید بخشی از شایعه‌ها در مورد تهیه آذوقه مربوط به همین افراد باشد.»

او به «شرق» می‌گوید که تبلیغات داعش در استان‌های مرزی وسیع‌تر از دیگر مناطق است اما این مساله باعث نشده که مردم نگرانی‌شان بیشتر شود چرا که می‌دانند ایرانی‌ها حاضر به واگذاری یک وجب از خاک کشورشان نیستند: «با این‌همه ما در استان مشکلاتی هم به‌لحاظ خدمات شهری داریم، مثلا چندروزی است که در برخی از شهرها، کارمندان شهرداری به‌خاطر عدم دریافت حقوق، از جمع‌آوری زباله‌های شهری سر باز زده‌اند و این موضوع باعث شده که زباله‌ها در خیابان‌ها بماند که این موضوع هم یک مساله کاملا داخلی و شهری است و به داعشی‌ها ربطی ندارد.» عماد رفعت از منطقه کردنشین استان کرمانشاه هم به «شرق» می‌گوید که در استانشان هیچ خبر تازه‌ای نیست: «اینجا حواس مردم به همه‌چیز است، اتفاقا بیش از قبل مراقب هستند که در صورت بروز هرگونه مساله مشکوکی، ماجرا را به اطلاع مسوولان برسانند، اما خبری از انبار غذا نیست.»

 رفعت می‌گوید که این مساله تازه‌ای نیست و گرمای هوا و کمبود آب باعث می‌شود که برخی از مردم آب معدنی بیشتری خریداری کنند اما این به معنای نگرانی از داعش نیست: «البته در اتوبوس و تاکسی مردم از داعش حرف می‌زنند و نگران هستند چون فاصله استان ما با محلی که داعش در آن می‌جنگد کم است اما خود داعشی‌ها هم می‌دانند که حمله به ایران، غلط اضافه‌ای است.»
اخبار سیاست خارجی -  شرق

 


ویدیو : آیا مردم ایران نگران داعش اند؟