آیا فیس بوک برای روحیه ضرر دارد؟ : دوست قدیمی شما از دوران دبیرستان، نامزدی ...


دوست قدیمی شما از دوران دبیرستان، نامزدی خود را در فیس بوک اعلام کرده است. اما چرا شما برای او خوشحال نیستید؟ بر اساس یافته های علمی جدید، تماشای عکس تعطیلات دوستان، به روزرسانی استتوس و نوشتن موفقیت های شغلی آنها، احساس بدی به کاربران می دهد.         پادشا:  دوست قدیمی شما از دوران دبیرستان، نامزدی خود را در فیس بوک اعلام کرده است. اما چرا شما برای او خوشحال نیستید؟ بر اساس یافته های علمی جدید، تماشای عکس تعطیلات دوستان، به روزرسانی استتوس و نوشتن موفقیت های شغلی آنها، احساس بدی به کاربران می دهد.

به گزارش پادشا، در دانشگاه هامبولت آلمان طی تحقیقاتی از 600 کاربر فیس بوک خواسته شد تا احساس خود را هنگام حضور در شبکه های اجتماعی آنلاین بیان کنند. بیش از یک سوم از آنها اظهار داشتند احساس خوبی ندارند اما این احساس بد برای تغییرهای همیشگی امنیت و حریم خصوصی فیس بوک و تبلیغات آن نبود، بلکه ریشه در حسادت افراد داشت.

یکی از محققان این آزمایش به نام هانا کرسنوا در مصاحبه با رویترز می گوید: «برای ما بسیار عجیب بود که چقدر مردم از فیس بوک گردی خود ناراحت هستند و حسادت باعث می شود تا احساس تنهایی، عصبانیت یا بی انگیزه گی داشته باشند.»

از آنجا که مسافرت یکی از لذت بخش ترین تفریحات است، عکس های مسافرت دیگران بیشتر حس حسادت را در کاربران بر می انگیزد. زنان بیشتر به مسایل مربوط به ظاهر و اندامشان و مردها در مورد موفقیت در کار و خانه حساس هستند.

محققان می گویند، کاربران منفعل فیس بوک – افرادی که پست های خبری را می خوانند، عکس ها را تماشا می کنند و در صفحات دوستان خود به طور مخفیانه گشت می زنند – افرادی هستند که بیشتر احساس منفی نسبت به فیس بوک دارند.

به گزارش پادشا، خواندن و دیدن پست های مثبت و پروفایل های پرانرژی دوستان نیز می تواند به نوعی برانگیزنده حسادت در کاربران باشد. شبکه های اجتماعی آنلاین به طور بی سابقه ای به کاربران اجازه می دهد تا بیشتر از دنیای واقعی از احوال، احساسات و اطلاعات فردی دوستان خود خبر داشته باشند.

واقعیتی که ما بیشتر زمان خود را در فیس بوک سپری می کنیم به این معناست که رابطه های کم ارزش ما در آنجا رخ می دهند. افرادی که به پست ها، عکس ها و رویدادهای زندگی دوستان خود در فیس بوک حسادت می کنند، سعی دارند تا به طور اغراق آمیز موفقیت های خود را بزرگ جلوه دهند، عکس های واقعا زیبا و متفاوت برای پروفایل خود انتخاب کنند و استاتوس های خاص به اشتراک بگذارند. این کار باعث می شود تا حسادت دیگر افراد و دوستان برانگیخته شود که محققان به آن «حلقه حسادت» می گویند.

همه حسادت های آنلاین منجر به بروز مشکلات در زندگی واقعی می شوند. محققان باور دارند گسترش احساس حسادت در میان کاربران شبکه های اجتماعی منجر به تضعیف احساس رضایتمندی آنها از زندگی می شود. این مساله باعث می شود تا کاربرانی که به طور دایم از فیس بوک استفاده می کنند، فکر کنند فیس بوک محیطی پر استرس است و این در طولانی مدت به ضرر این پلتفورم خواهد بود.


ویدیو : آیا فیس بوک برای روحیه ضرر دارد؟