آیا برند ملی ایران «یوزپلنگ» است؟! : پدر علم بازاریابی ایران با ابراز تاسف ...


پدر علم بازاریابی ایران با ابراز تاسف از اینکه ایران با وجود تمدنی که دارد چیزی برای معرفی به عنوان برند ملی ندارد گفت: با این وجود یوزپلنگ سمبل ایران شده اما آیا واقعا یوزپلنگ نماد ایران است؟! خبرگزاری ایسنا: پدر علم بازاریابی ایران با ابراز تاسف از اینکه ایران با وجود تمدنی که دارد چیزی برای معرفی به عنوان برند ملی ندارد گفت: با این وجود یوزپلنگ سمبل ایران شده اما آیا واقعا یوزپلنگ نماد ایران است؟!

 احمد روستا با بیان اینکه برند ملی استمرار اخلاق، افکار، گفتار، رفتار و آثار یک ملت و جاذبه‌ها و پتانسیل‌های یک کشور است، افزود: در فرآیند جهانی شدن برند ملی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و ما اگر می‌خواهیم جهانی باشیم باید برند ملی داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که مگر می‌توانیم ایرانی باشیم و هر روز یک کارت شناسایی داشته باشیم؟ گفت: برند عبارت است از هر چیزی که بتواند باعث تشخیص و تمایز، شناسایی و شناساندن شود و اگر این ویژگی‌ها را داشت یک برند به حساب می‌آید.

وی در ادامه اظهار کرد: برند باید معرف مفاهیم درست و مبانی فکری، ارزشی و انسانی صاحب برند، همچنین مبتنی و متمرکز بر هویت، ذهنیت و منزلت باشد. ضمن اینکه مخاطب خود را بشناسد و بتواند با او ارتباط برقرار کند و متمایز و ماندگار نیز باشد.

پدر علم بازاریابی ایران افزود: یک برند باید متکی بر مدیریت برند فراگیر، جذابیت، مزیت و محبوبیت رقابتی باشد. برند فراگیر پیوند و هم‌افزایی برندهای انسان‌ها، محصولات و نهادها است.

روستا همچنین جذابیت، مطلوبیت و محبوبیت و استمرار یافتن و ساختن جذابیت‌ها را از دیگر ویژگی‌های یک برند ملی عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آنچه که امروز تصویر ایران است جالب نیست، گفت: این موضوع به خاطر ضعف‌ ما و قدرت رسانه‌های خارجی است. باید ببینیم وقتی یک گردشگر به ایران می‌آید چه تصویری برایش ساخته‌ایم و چقدر صادقانه با او برخورد کرده‌ایم.

پدر علم بازاریابی ایران در ادامه به بیان پیش‌نیازهای برند ملی پرداخت و گفت: درک ضرورت برند ملی به عنوان یک عامل ارتباطی، ارزشی و مفید و موثر در فرآیند جهانی شدن و رقابت آینده، تعریف پروژه برند ملی به عنوان پدیده فراجناحی بدون حساسیت سیاسی، فراگیر و بدون توجه به رشته خاص، تشکیل شورای عالی برند ملی و دبیرخانه دائمی آن برای مدیریت برند فراگیر در کشور از طریق حمایت، هدایت و نظارت بر انواع فعالیت‌های برندی، ترویج نهضت برند ملی برای مشارکت همگانی در حفظ هویت برند ملی به عنوان عامل ارزشمند جهت ارتباط و اعتبار و اقتدار ملی از جمله این پیش‌نیازها است.

روستا با مورد توجه قرار دادن حضور ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال، اظهار کرد: این فرصت یکی از بهترین فرصت‌هایی است که همه ما در جهت شناساندن کشورمان ایران داریم. چه ببازیم و چه ببریم 270 دقیقه فرصت داریم تصویری از خود بسازیم که متناسب با اخلاق و رفتار درست ما باشد. باید به این موضوع معتقد باشیم که هر فرصت اقتصادی، سیاسی و ورزشی فرصتی برای برندسازی ملی و شناساندن کشورمان است.

وی در ادامه مدیریت برند فراگیر در کشور برای نظم‌ بخشیدن به فعالیت‌های موجود و جلوگیری از رفتار غیرحرفه‌ای و آسیب‌های احتمالی، همچنین حمایت جدی و فراگیر بخش‌های گوناگون از جمله قوای سه‌گانه، کارشناسان، متولیان، ذینفعان و سرمایه‌گذاران، امیدواری، بردباری و سرمایه‌گذاری در جهت توجه به برند ملی حائز اهمیت دانست.

او در پایان گفت: یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید هر که بامش بیش، برفش بیشتر اما من می‌خواهم بگویم هر که نامش نیک، نانش بیشتر. می‌خواهم بگویم کسانی که خوش‌نام باشند مورد استقبال بیشتری در دنیا قرار می‌گیرند.


ویدیو : آیا برند ملی ایران «یوزپلنگ» است؟!