آه بكشید ‌‌تا سیستم‌ تنفسی‌تان ‌احیا‌ شود :     دانشمند‌ان تصور می‌كنند كه ...



 

دمنوش مناسب سیستم تنفسی , همکاران سیستم , سیستم عامل

 

دانشمند‌ان تصور می‌كنند كه با مطالعه روی الگوهای تنفسی انسان، دلیل «آه» كشیدن را كشف كرده‌اند.


آنها معتقدند ما «آه» می‌كشیم تا با تنظیم مجدد الگوهای تنفسی خستگی را از تن خارج كرده و دستگاه تنفسی خود را انعطاف‌پذیر و در حالت ارتجاعی نگه داریم.


در این پژوهش ۸ مرد و ۳۴ زن مورد مطالعه قرار گرفتند كه تی‌شرت‌هایی مجهز به حسگر به تن داشتند كه این حسگرها تنفس، ضربان قلب و سطح دی‌اكسیدكربن این افراد را طی ۲۰ دقیقه آرام نشستن ثبت می‌كرد.


آنچه محققان دانشگاه لئوون در بلژیك در بررسی‌های خود در جستجوی آن بودند، تغییرات خاصی بود كه طی یك دقیقه در لحظه آه كشیدن ایجاد می‌شد و می‌توانست موافق یا مخالف فرضیه تنظیم كننده مجدد یا به اصطلاح «ریست» شدن در اثر عملكرد آه كشیدن باشد و اكنون آنها تصور می‌كنند كه جواب خود را پیدا كرده‌اند.


الك ولمینكس، محقق این پژوهش كه یافته‌های خود را در مجله روان‌شناسی بیولوژیك به چاپ رسانده در این باره خاطرنشان كرد: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد كه حركات تنفسی قبل و بعد از آه كشیدن، متفاوت هستند و به این ترتیب این فرضیه تایید شد كه آه كشیدن در واقع سیستم تنفسی را احیا یا به اصطلاح ریست می‌كند.


این گزارش می‌افزاید: «فرضیه تنظیم‌كننده مجدد» مبتنی بر این ایده ارائه شده كه نفس كشیدن یك حركت پویای ارثی است كه با تمام انواع فاكتورهای داخلی و خارجی میزان اكسیژن مورد نیاز ما را تغییر داده و ریه‌های ما را سالم نگه داشته و آماده فعالیت می‌كند.... /  جام‌جم آنلاین

 

 

 


ویدیو : آه بكشید ‌‌تا سیستم‌ تنفسی‌تان ‌احیا‌ شود