آنتنی برای شناسایی سرطان پستان از راه پوست! : آنتنی برای شناسایی سرطان پستان ...



آنتنی برای شناسایی سرطان پستان از راه پوست!

یك ابزار تصویربرداری ساده و مقرون به صرفه برای شناسایی سرطان پستان بر اساس سیستم آنتن قابل پوشش و انعطاف‌پذیر توسط دانشمندان دانشگاه ایندیانا طراحی شد.

ایسنا: گفته می‌شود این سیستم تشخیص سرطان را زودتر از ماموگرافی صورت می‌دهد.

به گفته كودی واراهرامیان و همكارانش ، ابزار جدید از یك طرح آنتن مایكرواستریپ مسطح موجود بر روی یك لایه انعطاف‌پذیر كه برای عملكرد در تماس مستقیم با پوست بهینه‌سازی شده، استفاده می‌كند.

این سیستم از از دست رفتن 20 درصدی سیگنال میكروموج مشاهده شده در سایر سیستم‌های مبتنی بر واسطه جفت‌كننده همسان اجتناب می‌كند.

آزمایشات این دانشمندان با "فانتوم" تومور و پستان (سیستم‌های مدل بدن انسان) نشان می‌دهد كه سیگنال دریافت‌شده از تومور سه برابر شدت سیگنال‌های دریافتی از بافت‌های سالم بوده و در ارتباط با سطح صدای پس‌زمینه در تصویر به خوبی تعریف می‌شود.

هدف كلی این تیم تحقیقاتی طراحی یك سیستم تصویربرداری قابل پوشش است كه از تشعشع غیر یونیزه‌كننده برای شناسایی بافت سرطانی در پستان استفاده می‌كند. این محققان معتقدند كه ابتكار مزبور از لحاظ هزینه مقرون به صرفه بوده و قادر به ردیابی سرطان پستان زودتر از سایر سیستم‌هاست. اگرچه آن‌ها اضافه می‌كنند كه فناوری جدید یك سیستم مكمل برای ماموگرافی و نه جایگزینی برای آن به شمار می‌آید، با شناسایی زودهنگام با درد حداقل در بیماران، چنین ابزاری می‌تواند یك مكمل كارآ برای تشخیص سرطان پستان باشد.

تشخیص زودهنگام این بیماری توسط غربالگری مكرر از پستان می‌تواند شانس بقا در میان بیماران سرطانی را افزایش دهد.

به گفته دانشمندان، متاسفانه ماموگرافی معمول كه از تشعشع یونیزه كننده استفاده می‌كند، دارای میزان نسبتاً بالای درصد خطای مثبت و منفی به علاوه ناراحتی و درد است.

بنابراین نتایج تومورهای پستان اولیه غالباً توسط بافت متراكم پستان و ابهامات موجود در نزدیكی دیواره قفسه سینه همراه بوده كه معمولاً بیوپسی‌های غیرضروری را به دنبال دارد.

این تیم مبتكر هم‌اكنون در حال كار بر روی نرم‌افزاری هستند كه به آن‌ها امكان تبدیل سیگنال‌های میكروموجی دریافتی از سیستم را به تصاویر دو بعدی و سه بعدی تومورهای پستان می‌دهد.

جزئیات این فناوری در مجله International Journal of Computer Aided Engineering and Technology انتشار یافت./ایسنا


ویدیو : آنتنی برای شناسایی سرطان پستان از راه پوست!