آناهیتا نعمتی از مادرشدن و دوران بازیگری‌اش می‌گوید : آناهیتا نعمتی از مادرشدن ...



آناهیتا نعمتی از ازدواجش با ابوالفضل پورعرب می گوید , آناهیتا نعمتی , آناهیتا نعمتی و دخترش

آناهیتا نعمتی از مادرشدن و دوران بازیگری‌اش می‌گوید

آناهیتا نعمتی متولد سال 1356، بازی در تئاتر را در سال ۱۳۷۲ و با بازی در «تنبورنوازان» آغاز کرد. وی با بازی در مجموعه تلویزیونی «دبیرستان خضراء» در سال ۱۳۷۴ به دنیای بازیگری معرفی شد.

میان این «انا» و آن «آنا» قصه‌ها بود؛ افسانه‌هایی از بزرگ‌ترین موهبتی كه در زندگی هر انسانی هست؛ «آنا» در بخشی از فرهنگ كشورمان، به مادر گفته می‌شود كه هر كسی در مقابلش سر تعظیم فرود می‌آورد.

 

گفتن از دنیای یك فرد و یك فرهنگ سخت است. اما آنای بازیگر هم می‌گوید؛ <به خاطر بچه‌ام مدتی رفتم تا مادر باشم>؛ گویی این همان درك فردی بازیگر نسل نو تئاتر و سینمای ایران از مفهوم بزرگ مادر در بخشی از فرهنگ‌های باستانی كشورمان است. گفتگوی این بازیگر محبوب با ایران در ادامه برای شما فراهم شده است:
                                    
خانم نعمتی! بازگشت به خاطرات «هیوا»، بازگشت به شروعی خوب است؛ به دوران نوستالژیك زنده‌یاد ملاقلی‌پوركه عاشقانه فیلم می‌ساخت؛ بازیگران نامدار در آن فیلم بودند و نخستین شروع سینمایی شما با این اپیزود زمانی گره خورده است...

همكاری با هنرمندان بزرگی همچون گلچهره سجادیه، جمشید هاشم‌پور، آتیلا پسیانی در كنار رسول ملاقلی‌پور تجربه‌ای بزرگ بود. البته از عوامل حرفه‌ای پشت صحنه و فیلمبرداری هم به راحتی نمی‌توان گذشت؛ در كنار این بزرگان و در نخستین گام حضورم در عرصه سینما درس‌های آموزنده و درخشانی را آموختم.

 

آموخته‌هایی كه همیشه سرمشقم بوده، ‌آن روزها در كنار آن بزرگان كردار و منش حرفه‌ای را آموختم، رفتاری كه سعی می‌كنم همواره چراغ راهم در زندگی حرفه‌ای‌ام باشد.

دومین بار با فیلم «دلباخته» به سینما آمدید. آنجا نقش دختری تركمن را بازی كردید نقشی متفاوت و خاص ‌كه دستیابی به زوایای روحی آن به سادگی میسر نیست. از آن نقش و به زبان ساده از آنا نعمتی در قالب یك دختر تركمن بگویید.

یك‌سال قبل از شروع فیلمبرداری این فیلم آقای معصومی- كارگردان فیلم- من را برای بازی در «دلباخته» انتخاب كرده بود، با ایشان یك كار تلویزیونی كوتاه انجام داده بودیم و بازی مرا می‌شناختند، فیلمنامه را كه دستم دادند اوراقی همراهش بود،ورق‌هایی شامل مجموعه‌ای از تحقیقات كه خلق و خوی زنان تركمن را توصیف می‌كرد.

 

گروه تحقیقاتی فیلم همه زوایای زندگی تركمن‌ها را از نگاه گذرانده بودند و این كار مرا برای رسیدن به دنیای زندگی كارآكتری كه قرار بود نقش او را بازی كنم آسان‌تر می‌كرد، دختران تركمن سواركاران زبده هستند؛ ازاین جهت باید سواركاری را به‌طور حرفه‌ای می‌آموختم.

 

شش ماه،دوره سواركاری رفتم، هر روز تمرین، هر روز مطالعه از زندگی عشایر تركمن مرا به دنیای كارآكتری كه قرار بود به جای او باشم، نزدیك‌تر می‌كرد، آن نقش یكی از به‌یاد ماندنی‌ترین نقش‌هایی است كه تاكنون بازی كرده‌ام.

شاید نگاه به سال‌های حضور شما در عرصه بازیگری ذهن را نخست به سوی «افسانه» نقشی كه درسریال «مسافر» داشتید می‌كشد،به‌طوری كه گویی آنجا آغاز حرفه ای کارشما بود،ازعلایق تلویزیونی،از تفاوت‌های دنیای سریال‌سازی در زمان«مسافر» و «كلاه پهلوی» بگویید و سرانجام چرا حضور تلویزیونی شما كمرنگ است؟

بعد از بازی در سه فیلم «هیوا»، «دلباخته» و «زندانی 707»، پیشنهاد كار در سریال «مسافر» به من داده شد.داستان سریال را دوست داشتم. جذاب بود و نو، شخصیت‌های قصه و شیوه بازی بازیگران و كارگردانی آقای سیروس مقدم در مجموع موفقیت این سریال را باعث شده بود.از آن زمان به بعد نقشی كه برایم جذابیت ویژه داشته باشد؛ تا من را برای بازی در فضای تلویزیون ترغیب كند نخواندم.

 

سال‌ها گذشت و زمان به ساخت سریال «كلاه پهلوی» به كارگردانی ضیاءالدین دری رسید. فكر می‌كردم پروژه «الف ویژه» به حتم ویژگی‌های مثبتی خواهد داشت نقش من (زرین تاج) از ابتدا كارآكتری تاثیر‌گذار بود اما بعد از دوسال كار مداوم و سختی‌های یك پروژه مثلاً ویژه،با رفتارهای غیرحرفه‌ای مواجه شدم كه باعث شد نگاهم به كار در تلویزیون تیره شود.

بعد از«مسافر» و دیده شدن در نگاه بینندگان، انتظار بود كار بیشتری از شما دیده شود، اما برعكس چند سالی نبودید و به یكباره با انتخاب‌های نامناسب برگشتید. تا درفیلم «پارك‌وی» دوباره دیده شدید؛ از فرازونشیب‌هایی كه هنرمندان برای رسیدن به جایگاه مناسب خود متحمل می‌شوند بگویید.

پایان سریال «مسافر» با به دنیا آمدن دخترم رائیكا همزمان شد.دوسال از دنیای حرفه‌ای دور بودم،مادر بودن، تربیت و سلامت فرزندم مهمترین نقش زندگیم بود، ذره‌ای از این‌كه، فضای كار را ترك كردم تا نقش مادری را در حد توانم بی‌نقص ایفا كنم، پشیمان نیستم.

كودكم بزرگتر شد. رشد سنی او با دور ماندن چند ساله من از دنیای هنر همزمان بود، برای بازگشت باید از جایی شروع می‌كردم، همین شد كه در چند فیلم نه‌چندان مطرح بازی كردم؛ تا بگویم به سینما بازگشته‌ام.

 

پس از آن آقای جیرانی برای بازی در فیلم «پارك وی‌» از من دعوت كرد، می‌توانم بگویم بازگشت دوباره به دنیای كار با سینماگران حرفه‌ای از «پارك وی» برایم كلید خورد از آن زمان سعی كردم نقش‌های متفاوت در پروژه‌های هنری- تجاری بازی كنم. درسینما برای رسیدن به موفقیت ریاضت‌های خاص خود را باید كشید. آموزش، تمرین، صبر، نكاتی است كه همواره باید همراهت باشد.

متفاوت‌ترین بازی شما درفیلم «آل» بود، فیلمی با روایت داستان زندگی زن و شوهری كه برای یك سفر كاری به ایروان می‌روند و با حوادث عجیبی روبه‌رو می‌شوند. «آل» چه تفاوت‌هایی داشت كه نقش آفرینی «آناهیتا نعمتی» را درخشان‌تر از همیشه نشان داد تاجایی كه نامزد دریافت جایزه نقش اول جشنواره فیلم فجرشدید؟

هر نقش ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. «الهه» در پروژه «آل» با وجود كوتاه بودن، نقشی تاثیرپذیر از موقعیت را در فیلم داشت. حدود سه ماه در كنار عوامل تمرین داشتیم، بحث و گفت‌و‌گویی كه در فضای تمرین‌ها انجام می‌شد كارآكتر «الهه» را در رسیدن به موفقیت نقش نزدیك كرد. كارآكتر «الهه» در «آل» ارتباط عاطفی عمیقی با ذهنم ایجاد كرده بود تا حدی كه برای پلك زدن‌هایش نیز فكر می‌كردم روزگاری با او زندگی كردم روزهایی كه «الهه» را زیستم نه «آناهیتا».

یك بحث اجتماعی را مطرح كنیم، «زن دوم» به كارگردانی سیروس الوند از آثار خاص سینمای كشور است، شما در آن نقش آفرینی كردید از تاثیر‌گذاری قصه یك فیلم بر دیدگاه و تفكر اجتماعی بگوید.

تاثیر فیلم بر مخاطب انكار ناپذیر است. این فیلم به دلیل حضور خانواده در فیلم و پررنگ بودن زنان قصه وتاثیر احساساتشان در ملودرام در نزدیك شدن پیام فیلمنامه به فكر تماشاگر كمك می‌كند. فیلم وسینما از مهمترین جایگاه‌های فرهنگ‌سازی در یك جامعه است، سینما آدم‌ها را با شخصیت‌ها و جایگاه هایشان به تصویر می‌كشد و مخاطب است كه با دیدگاه خود همراه كارآكتر می‌شود و می‌آموزد،با فیلم می‌توان تفكر مردم را شكل داد.

نوع نگاه و دنیای دو نسل قدیم و جدید قاعدتاً متفاوت است، این نوع نگاه برای شما چه تفسیری دارد. شما را در آثار كارگردانان پیشكسوت می‌بینیم در فیلم‌های كارگردانان جوان تازه به دنیای كارگردانی وارد شده نیز دیده‌ایم،حضور هركدام از این كارگردانان در بازیگری شما چه اثری داشت؟

سه سال است كه با نسل جدید فیلمسازان جوان كار می‌كنم.دنیای پر از ایده دارند.داشته‌های خلاقانه‌شان انگیزه همچنان ماندن در فضای سینما را برایم بیشتر می‌كند. پیشكسوتان سینما حضور استادانه دارند و تجربه آن‌ها روشنایی بخش مسیر نسل جدید است جوان‌هایی كه آمده‌اند، سینمایی نو بسازند.ما هستیم، باید همراه آن‌ها شویم، با تجربه‌ها و ایده‌های نوین آن‌ها همدل شویم.

از آن بازیگرانی هستید كه تامدتی طولانی پس از ایفای نقش همچنان با آن زندگی می‌كنند؟

آموزش‌هایی كه قبل از شروع كار و دوره‌های متعدد بازیگری و گذراندن فضای خاص می‌گذرانیم این تربیت را موجب می‌شود كه همه جا از احساسات به‌طورمستقیم استفاده نشود و تكنیك به كمك ایفای نقش بیاید. معمولاً در همه نقش‌ها و فیلم‌ها این اتفاق رخ نخواهد داد مگر موردی خاص كه تو را برای رسیدن به فضا و ایفای نقش درگیر كند.در طول 17 سال تنها نقش «لیلا» در فیلم «یكی می‌خواد باهات حرف بزنه » تا مدتی با من زندگی كرد.

اغلب در نقش‌های شیك و مرتب دیده شده‌اید این انتخاب شما بوده است؛ یا نقش‌هایی با این حال وهوا به سراغ شما می‌آیند؟

در سینمای ایران وقتی در به تصویر كشیدن نقشی موفق می‌شوید در معرض هجوم كارآكترهای مشابه در كارهای مختلف قرار می‌گیرید. بنابراین تكرار نقش به سراغت می‌آید،این خود بازیگر است كه باید خود را از تكراری شدن برای نگاه بیننده دور نگه دارد. سعی كرده‌ام كه شخصیت‌های نزدیك را هم متفاوت اجرا كنم.

یك بازیگر موفق باید چه تمریناتی را همیشه در سال‌های حرفه‌ای دنبال كند؟

خواندن كتاب،دنبال كردن فیلم‌های روز و نقد آن‌ها در جهت آشنایی با شخصیت‌های متفاوت،تمرین بیان و آموزش فیزیك از ابزار اصلی حرفه بازیگری است كه تمرین و دقت به آن‌ها را دائم به خود متذكر می‌شوم.

نحوه نقش آفرینی بازیگران یك فیلم، مقابل هم و هم‌تراز بودن آن‌ها چه تاثیری در ساختار فیلم و بازی هنرمندانش دارد؟

به نظرم، مهمترین اتفاق فیلم خواهد بود؛ تا اثری یكدست با شخصیت‌هایی متناسب روایت داستان به تصویر كشیده شوند.

بازیگری را با علایق تئاتری‌تان آغاز كردید چرا اكنون كه بازیگران سینما گرایش زیادی به فضای تئاتر دارند حضور پررنگی از شما دیده نمی‌شود؟

با تئاتر به دنیای بازیگری آمدم، ولی درادامه، بازی در فیلم‌ها و كارهای متعدد و گذشت زمان باعث شد از صحنه دور بمانم، ولی در سه سال گذشته در سه نمایش حضور داشتم. (چنگیزخان) كاری از چیستا یثربی یكی از آن آثار بود كه برای جشنواره فجر سال (1390) بازی كردم،«مرغ سحر» را زمستان (1391) درسالن انتظامی و نمایش (منفی 13) به كارگردانی روزبه سجادی را نیز در جشنواره سی و یكم فجر بازی كردم كه امسال به صحنه خواهد رفت و متاسفانه امسال كار ایوب آقاخانی را به دلیل سفر از دست دادم.

این روزها به نظر می‌رسد كم كم نگاه تماشاگران از قهر به سینما درحال خارج شدن است از دیدگاه شما چه عواملی باعث ركود سینما شده بود؟

نبودن فیلمنامه خوب و ساختار درست.

ازكارهای آینده و نقش‌های آینده‌تان بگویید.

از آینده بی‌اطلاع هستم،فقط بازی كوتاهی در فیلم آقای حسینی خواهم داشت تا خواندن و انتخاب یك نقش دوست داشتنی و متفاوت دیگر. /باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو : آناهیتا نعمتی از مادرشدن و دوران بازیگری‌اش می‌گوید