آمریکا پیشنهاد ایران را رد کرد؟ : واشنگن پست در تحلیلی از سخنان روز گذشته وزیر ...


واشنگن پست در تحلیلی از سخنان روز گذشته وزیر خارجه آمریکا نوشت: جان کری گفت که روابط رو به بهبود آمریکا و ایران به معنای آن نیست که واشنگتن از درخواست های خود نسبت به برنامه هسته ای ایران عقب نشینی کند یا بساط سیستم دفاع مشوکی خود در اروپا را جمع آوری کند. پایگاه خبری انتخاب: واشنگن پست در تحلیلی از سخنان روز گذشته وزیر خارجه آمریکا نوشت: جان کری گفت که روابط رو به بهبود آمریکا و ایران به معنای آن نیست که واشنگتن از درخواست های خود نسبت به برنامه هسته ای ایران عقب نشینی کند یا بساط سیستم دفاع مشوکی خود در اروپا را جمع آوری کند.

 وزیر خارجه ایران که ماه گذشته در سازمان ملل با جان کری دیدار کرد روز یکشنبه گفت که آمریکا باید پیشنهادات جدیدی را در مذاکرات هسته ای اکتبر ارائه کند.

کری ظاهرا این پیشنهاد را رد کرد و گفت که ایران همچنان به آخرین پیشنهاد ارائه شده توسط آمریکا، روسیه و دیگران در ماه فوریه پاسخی نداده است.

جان کری پس از دیدر با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بیان داشت: ما منتظر دیدن رویکرد جدید ایران هستیم.

وی اضافه کرد: ما از سخنان مطرح شده در نیویورک و تعاملات اخیر دلگرم شدیم.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران ماه گذشته در نشست عمومی سازمان ملل اظهار داشت که برنامه هسته ای ایران خطرناک نیست و کشورش با بازرسان برای اثبات آن همکاری خواهد کرد.

وی همچنین گفت که تحریم ها نتیجه عکس دارد و باید خاتمه یابد.

در این میان، یک خبرنگار روس از کری پرسید که آیا آب شدن یخ های دشمنی آمریکا و ایران بدان معنی است که دیگر به سیستم دفاع موشکی امریکا در جهت حفاظت از اروپا نیازی نیست.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: روسیه سال های سال است که با این طرح آمریکا مخالفت کرده است. آمریکا اصرار دارد که این برنامه دفاعی است و هدف از نصب آن ایران است اما سران روسیه این اظهارات را زیر سئوال برده اند.

کری در پاسخ بیان داشت: درحالیکه واشنگتن علاقمند به بررسی احتمال حل و فصل برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکره است اما خیلی زود است که بگوییم،  آب شدن یخ ها که در سازمان ملل آغاز شد، منجر به تغییری در سیاست امریکا می شود یا خیر.

وی اضافه کرد: گفتگوهای رد و بدل شده در جلسات و تماس تلفنی نشان دهنده ی نزدیکی نیست.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این نشان دهده یک فرصت و گشایش پنجره و دری برای گفتگو است.


ویدیو : آمریکا پیشنهاد ایران را رد کرد؟