آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق جدی هستند :   اخبار سیاست  خارجی  - آمریکا ...



موانع برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند , جاهای دیدنی ایران برای مسافرت , سفارت ایران در آمریکا

 

اخبار سیاست  خارجی  - آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق جدی هستند

شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا، توافق یا عدم توافق هسته ای با ایران را بزرگترین چالش برای اوباما در سال 2015 دانست ولی گفت: دو طرف برای رسیدن به یک توافق نهایی جدی هستند.

به گزارش ایرنا، در برنامه «در برابر ملت» نخست به اوضاع خاورمیانه بویژه عراق وسوریه و دگرگونی جغرافیای سیاسی منطقه پس از حملات تروریستی داعش به عراق و تصرف بخش هایی از این کشور پرداخته شده است .

دیوید رود، یک گزارشگر و پژوهشگر رویترز که در برنامه حضور داشت هشدار داد که عراق بدلیل حمله داعش در آستانه تجزیه قرار گرفته وهرچند که حملات هوایی به تضعیف این گروه کمک کرده ولی ارتش عراق هنوز توان کافی برای بیرون راندن تروریست ها را ندارد.

میجر گارت مجری برنامه درادامه با اشاره به نقش مهم ایران درمنطقه بویژه عراق تاکید کرد که امریکا باید به موازات مذاکرات هسته ای با تهران، ازظرفیت ایران برضد داعش در سیاست خارجه اش به خوبی استفاده کند.

روبین رایت یک کارشناس سیاست خارجه درپاسخ به سوالی دراین زمینه گفت: ایران و امریکا اکنون برای نخستین بار طی 35 سال همزمان به یک نقطه رسیده اند. ومن گمان می کنم که هردو کشور واقعا خواهان یک توافق هستند. اما همواره این مسئله مطرح بوده که محافظه کاران در ایران می توانند خریدار توافق با امریکا شوند؟

این کارشناس افزود: به گمان من این امکان وجود دارد. این امر محتمل است؟ مشکل بتوان گفت . اما بدیهی است که امریکا و ایران امروز منافع مشترک زیادی در خاورمیانه بویژه درعراق دارند وهردوی آنها نگران گسترش حیطه نفوذ داعش و به طور گسترده تر و تجزیه مرزهای تعریف شده در یک قرن پیش هستند.

گارت درادامه با اشاره به این که در کاخ سفید این احساس وجود دارد که حتی در صورت عدم توافق با ایران تداوم وضعیت موجود توافق چندان بدی نیست، نظر خبرنگار رویترز را در این زمینه جویا شد.

رود گفت: یک علامت سوال بزرگ درمورد این مذاکرات وتوافق وجود دارد وآن نحوه نگرش کنگره امریکا واسرائیل است. اگر کنگره نوعی تحریم های جدید را تصویب کند آنگاه مصالحه با ایرانیان دشوارتر خواهد شد.

این گزارشگر رویترز گفت: برای دولت اوباما رسیدن یا نرسیدن به توافق یک مسئله بزرگ در سال 2015 خواهد بود ناکامی آنها وضعیت بسیار خطرناکی بوجود خواهد آورد.


 اخبار سیاست خارجی  - ایرنا
 


ویدیو : آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق جدی هستند