آمریکا : موشک عماد قادر به حمل کلاهک هسته ای است / آزمایش موشکی نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت است :



27 تیر اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی ایران , شورای عالی امنیت ملی , آدرس ساختمان شورای عالی امنیت ملی

سامانتا پاور با ادعای اینکه موشک عماد قادر به حمله کلاهک هسته ای است افزود آمریکا این موضوع را به کمیته نظارت بر تحریم های ایران در شورای امنیت ارجاع خواهد داد.

دولت آمریکا موضع احتیاط آمیز را درباره آزمایش موشکی هفته گذشته ایران کنار گذاشت و نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد دیروز آزمایش موشکی یکشنبه گذشته موشک عماد ایران را نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت دانست.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه خبری " ای بی سی "آمریکا سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه موشک بالستیک میانبرد عماد قادر به حمله کلاهک هسته ای است، آزمایش این موشک را نقض آشکار قطعنامه تحریمی شورای امنیت دانست.

او گفت ایالت متحده آمریکا موضوع آزمایش اخیر موشکی ایران را به کمیته نظارت بر قطعنامه های ایران در شورای امنیت  ارجاع خواهد کرد. او از توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد.

سامانتا پاور گفت:" شورای امنیت آزمایش موشک های بالستیک را برای ایران منع کرده است، همچنین هنوز تحریم های تسلیحاتی ایران پابرجا است. ما به فشار به شورای امنیت برای پاسخ مناسب به اعتنایی ایران به تعهدات بین المللی این کشور ادامه خواهیم داد."

گفتنی است جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته و ساعاتی پس از آزمایش موشک عماد در واکنش به این اقدام در موضعی محتاطانه گفته بود این آزمایش "احتمالا" نقض قطعنامه تحریمی شورای امنیت است. با این حال ارنست تاکید کرده بود این آزمایش موشکی نقض توافق هسته ای اخیر بین ایران و گروه 1+5 نیست.

مخوف ترین آزمایش ارتش آمریکا , آمریکا 2 بمب اتمی آزمایش کرد , امنیت سایبری آمریکا خبر کوتاه شهریور 95


بر اساس قطعنامه 1929 که در 9 ژوئن 2010 به تصویب شورای امنیت رسید ایران از هر گونه توسعه برنامه موشک های بالستیک و آزمایش موشک های بالستیک منع شده است، اما در 18 جولای سال جاری (3 ماه پیش) شورای امنیت 4 روز پس از اعلام توافق نهایی هسته ای بین ایران و گروه 1+5 با صدور قطعنامه 2231 تمامی 6 قطعنامه تحریمی پیشین این شورا درباره ایران را لغو کرد. اما تحریم های تسلیحاتی و موشکی ایران برای مدتی 5 و 8 ساله همچنان به قوت خود باقی است.

بر اساس توافق جدید تنها موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای جزء موارد ممنوع برای ایران است و خرید های تسلیحاتی ایران نیز باید پیشتر به اطلاع کمیته ای در شورای امنیت برسد.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز دیروز در واکنش به این موضوع گفت توافق اخیر هسته ای با ایران تنها منحصر به موضوع هسته ای است و این توافق هیچ یک از اختلافات دیگر بین ایران و آمریکا از جمله در مورد توسعه برنامه موشک های بالستیک را حل نکرده است.

او گفت ایالات متحده آمریکا همچنان به فشار به تهران برای کنار گذاشتن "رفتارهای بد" ادامه خواهد داد . اوباما مدعی شد ایران در گذشته نیز اغلب بارها ممنوعیت آزمایش موشک های بالستیک بر اساس قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

 اخبار سیاست  خار جی -  عصر  ایرن 


ویدیو : آمریکا : موشک عماد قادر به حمل کلاهک هسته ای است / آزمایش موشکی نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت است