آمریکایی‌ها، جهان را متعجب کردند : آمریکایی‌ها، جهان را متعجب کردند دولت اوباما ...



آمریکایی‌ها، جهان را متعجب کردند

دولت اوباما توانسته کسر بودجه خود را به رقم سال 2008 بازگرداند؛ مسئله‌ای که بسیاری از کشورها را شگفت‌زده کرده است.

 

بزرگترین دانشمندان معاصر که جهان را متحول کردند عکس , وحشتناک ترین سلفی جهان سلفی یک دختر آمریکایی با یک روح , جهان پی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، در حالیکه قارۀ اروپا با بحران اقتصادی طاقت‌فرسایی دست و پنجه نرم می‌کند، ایالات متحده آمریکا با اعداد و ارقام شگفتی‌آوری در وضعیت مساعدی است.

رژیم لاغری سفت و سختی که در بودجۀ آمریکا در نظر گرفته شده بود، به ظاهر میوۀ خود را داده و دولت در حال نتیجه گرفتن از برنامۀ ریاضتی است و حتی این ارقام مساعدتر از پیش‌بینی‌هاست.

دفتر کنگرۀ آمریکا در امور بودجه به تازگی اعلام کرده است که برای سال مالی 2013 کسر بودجۀ 40 درصدی را پیش‌بینی کرده است. از این رو قرار است کسر بودجه به رقم 642 میلیارد دلار(499 میلیارد یورو) یعنی پائین‌ترین میزان از سال 2008 برسد.

در سال 2015 نیز کسر بودجه از 7% تولید ناخالص داخلی به 2% خواهد رسید. این اعداد و ارقام از وصول مالیات، کاهش زیاد هزینه‌های دولتی به خصوص در بخش خدمات اجتماعی و کاهس بودجۀ ارتش بدست آمده است، همچنین پرداخت دهها میلیارد دلار توسط دو سازمان "فانی مای"( Fannie Mae) و "فردی مک"( Freddie Mac)؛ دو نهادی که در طول بحران اقتصادی وظیفۀ سرمایه‌گذاری مجدد وام‌های مسکن را برعهده داشتند.

این اعداد و ارقام که هنوز روی کاغذ است، تعابیرو تفاسیر زیادی به همراه داشته است. برخی بر این باورند که کاهش کسر بودجه آنهم با این سرعت و قدرت ترمزی برای احیای مجدد است. در نتیجه رشد اقتصادی از پویایی و تحرک اندکی برخوردار خواهد بود و کاهش آمار بیکاری نیز روند کُندی خواهد داشت.

واکنش روزنامه‌های آمریکایی به این روند در خور توجه بوده است:

نیویورک تایمز

برای روزنامۀ نیویورک تایمز این کاهش کسر بودجه موقتی است و طی سالهای آینده با پشت سرگذاشتن این دورۀ شکوفایی و افزایش تعرفۀ خدمات بهداشتی، کسر بودجه باز هم سیر صعودی پیدا خواهد کرد. اما به لحاظ سیاسی، این ارقام خوشایند می‌تواند تبعات منفی داشته باشد؛ از جمله اینکه سبب بالا رفتن سقف بدهی خواهد شد و دمکراتها و جمهوریخواهان را پیرامون دور تازۀ مذاکرات برای کسر هزینه‌هایی همچون مقرری بازنشستگی، خدمات اجتماعی و بهداشتی، بیمه برای افراد سالمند و افزایش مالیات‌ها دچار شک و تردید خواهد کرد.

از این رو به اعتقاد روزنامۀ نیویورک تایمز، کسر بودجۀ ناگهانی آمریکا یک روند "خود ترمیمی" را طی می‌کند و با حذف تعداد زیادی از مشاغل دولتی و افزایش مالیات‌ها احتمال تأثیر این مسئله بر میزان مصرف و کاهش رشد اقتصادی نیز وجود دارد.

واشنگتن پست

ارزا کلین، سرمقاله نویس روزنامۀ واشنگتن پست می‌نویسد: عبور از دوران پرزایی و همچنین افزایش نرخ بهره می‌تواند بار دیگر سبب افزایش کسر بودجه شود. وی در ادامه می‌نویسد: در حال حاضر نرخ بهره در پائین‌ترین میزان خود قرار دارد، مسئله‌ای که سبب کاهش قابل توجه بار بدهی‌های دولتی شده است.

هزینه‌های بهداشتی نیز تا اندازه‌ای روند رو به کاهشی داشتند و متعاقباً کنگره نرخ بیمۀ درمانی را مورد بازنگری و کاهش قرار داده است. این در حالیست که باراک اوباما در دورۀ اول ریاست جمهوری‌اش اصلاحات در بیمۀ خدمات درمانی را به اجرا درآورد. از این رو دفتر کنگرۀ آمریکا در امور بودجه بر این باور است که حداقل بخش کوچکی از کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی دائمی باشد.

لس آنجلس تایمز

روزنامۀ لس آنجلس تایمز در تحلیلی دربارۀ کاهش کسر بودجه آمریکا می‌نویسد: جمهوریخواهان که از زمان روی کارآمدن باراک اوباما در کاخ سفید به شدت بر عدم هماهنگی‌های مالی تأکید داشتند، به طرز شگفت‌آوری در مقابل این مسئله و اعلام آمار از سوی دفتر کنگرۀ آمریکا در امور بودجه، سکوت پیشه کرده‌اند. اما در مقابل دمکراتها آن را ناشی از کاهش سریع هزینه‌های دولتی می‌دانند. نویسنده در ادامه از زبان یک مقام دولتی سابق می‎‌نویسد: خوب است که مقامات قانونگذار به این واقعیت آگاه باشند که کمتر نیازمند برنامه‌های ریاضتی هستیم.

وال استریت ژورنال

برای روزنامۀ وال استریت ژورنال، تغییرات در هزینه‌های درمانی و بهداشتی، کاهش و یا افزایش کسر بودجه در بلندمدت را شرطی کرده است. اگر بحران، بودجۀ آمریکایی‌ها برای درمان و خدمات بهداشتی‌شان را کاهش داده است، هنوز مطمئن نیستیم که این کاهش دائمی باشد. با این حال این روزنامه بر این مسئله تأکید داشت که این روند دائمی خواهد بود. از مارس 2010 دفتر کنگرۀ آمریکا در امور بودجه به کرات برآوردهای خود دربارۀ هزینۀ خدمات بهداشتی و درمانی را کاهش داده است.دیلی بیست

برای پایگاه اینترنتی دیلی بیست معادلۀ موجود بسیار ساده است: داروی جادویی در مقابل کسر بودجه رشد اقتصادی و افزایش مالیات‌هاست که آمریکا هر دوی آنها را دارد. دانیل گراس، یکی از نویسندگان این پایگاه اطلاع رسانی در این باره می‌نویسد: آمریکا امروز نزدیک به 2 میلیون نیروی کار اضافه در مقایسه با سال گذشته دارد.

از سویی مالیات‌ها نیز در بهار سال جاری افزایش یافته است و برای مقابله با آن، شرکتها اقدام به فروش اوراق قرضه و سهام خود کرده‌اند.

از همین رو در ماه آوریل(ماهی که مالیات بر درآمد آمریکایی‌ها صندوق‌ها را پر کرد) مالیات‌دهندگان، مجبور به پرداخت مالیات‌ بیشتری شدند و همین روند سبب افزایش عایدی‌های دولت شد. متعاقباً دو سازمان فانی و فردی مک نیز آرام آرام به گاوهای شیرده تبدیل شدند. این دو سازمان که در اختیار همین مالیات دهندگان هستند، هر سه ماه یکبار باید درآمد و عایدی خود را به دولت تحویل دهند. این روند در این مدت سبب بهبود بازار مسکن در آمریکا شد.

فایننشال تایمز

روزنامۀ فایننشال تایمز در این باره می‌نویسد: تغییرات به وجود آمده در کاهش کسر بودجه می‌تواند بر توان واشنگتن تأثیر داشته باشد. جمهوریخواهان باید رفتار خود را تغییر داده و کمی در نگاه خود مبنی بر "کوچکتر شدن"(اشاره به کاهش هزینه‌های دولتی) تغییراتی ایجاد کنند. این رونامه در ادامه می‌افزاید آمار و ارقام مثبت نباید فرصتی برای ایجاد چالش و مانع بر سر مذاکرات جناح‌های سیاسی شود، مسئله‌ای که یکی از نقاط ضعف دولت اوباما تاکنون بوده است./خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو : آمریکایی‌ها، جهان را متعجب کردند