آمار و ارقامی عجیب از حوادث جاده ای : مهماندار با بیان اینكه در این مدت پنج ...


مهماندار با بیان اینكه در این مدت پنج هزار و 78 جلد گواهینامه به دلایل مختلف ضبط شده است، گفت: در این مدت برای سه هزار و 815 خودرو كه سرعت بیش از 50 كیلومتر از سرعت مجاز داشته‌اند ضمن صدور قبض جریمه، نمره منفی نیز درنظر گرفته شده است. فرمانده پلیس‌راه كشور با اشاره به الزامی بودن بستن كمربند ایمنی برای سرنشینان اتوبوس‌های بین‌شهری، سبقت و سرعت غیرمجاز را خط قرمز پلیس در نیمه دوم تعطیلات تابستانی عنوان كرد و گفت: رانندگانی كه در تعطیلات اخیر سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و راست و تردد در شانه خاكی داشتند منتظر دریافت برگ جریمه‌شان باشند.

سرهنگ محمدرضا مهماندار ضمن ارزیابی عملكرد ماموران پلیس‌راه از آغاز طرح تابستانه با بیان اینكه از زمان آغاز اجرای طرح تابستانه در جاده‌های برون‌شهری تاكنون 487 هزار و 384 فقره برگه جریمه برای نبستن كمربند ایمنی صندلی عقب صادر شده است، گفت: همچنین از آغاز طرح تابستانه به بیش از یك میلیون و 300 خودرو نسبت به نبستن كمربند ایمنی عقب تذكر داده شده است.

توقیف 65 هزار خودر و 60 هزار موتورسیكلت و ضبط 5 هزار جلد گواهینامه رانندگان متخلف در طرح تابستانه
وی با بیان اینكه از زمان اجرای طرح تابستانه پلیس‌راه 65 هزار و395 دستگاه خودرو در جاده‌های كشور توقیف شده است، گفت: حدود 60 هزار دستگاه موتورسیكلت نیز توقیف و روانه پاركینگ شد.

مهماندار با بیان اینكه در این مدت پنج هزار و 78 جلد گواهینامه به دلایل مختلف ضبط شده است، گفت: در این مدت برای سه هزار و 815 خودرو كه سرعت بیش از 50 كیلومتر از سرعت مجاز داشته‌اند ضمن صدور قبض جریمه، نمره منفی نیز درنظر گرفته شده است.

به گفته وی از آغاز اجرای طرح تابستانه تاكنون بیش از 636 هزار و 727 راننده خودرویی كه كمتر از پنجاه‌كیلومتر از سرعت مجاز تخطی كرده‌اند، برگ جریمه صادر شده است.

فرمانده پلیس‌راه كشور با بیان اینكه عدم توجه به جلو 7/26 درصد از آغاز طرح تابستانه تاكنون در صدر بیشترین علل بروز تصادفات برون‌شهری قرار دارد، گفت: تخطی از سرعت مطمئنه با 4/22 درصد، انحراف و تجاوز به چپ با 5/19 درصد، عدم رعایت حق تقدم با 2/16 درصد و خستگی و خواب‌آلودگی با 7 درصد در صدر مهمترین علل بروز تصادفات برون‌شهری قرار دارند.

به گفته مهماندار 6/34 درصد تصادفات برون‌شهری از آغاز اجرای طرح تابستانه از نوع واژگونی بوده است.

وی همچنین در خصوص میزان سهم وسایل نقلیه درگیر در تصادفات با اشاره به سهم 56 درصدی خودروهای سواری و وانت گفت: موتورسیكلت‌ها 3/24 درصد، وسایل نقلیه باری با 8/11 درصد، عابر پیاده با 2/6 درصد و وسایل مسافربری با 7/1 درصد بیشترین سهم در تصادفات برون‌شهری را داشته‌اند.

بیشترین تصادفات برون‌شهری در تابستان در ساعت 16 تا20 رخ داد
توقف خودرو بنزی كه با سرعت 208 كیلومتر بر ساعت می‌راند
اتوبوس اصفهان ـ شیراز 193 كیلومتر بر ساعت می‌رفت!
وی با بیان اینكه 32 درصد از تصادفات منجر به جرح و فوت در بازه زمانی 16 تا 20 رخ داده است، گفت: پس از آن 12 ظهر تا 4 بعدازظهر با فراوانی 25 درصد، هشت صبح تا 12 ظهر و هشت شب تا 12 شب هر كدام با 16 درصد، ساعت چهار بامداد تا هشت صبح با 6 درصد و پس از آن 12 شب تا چهار صبح با پنج درصد بیشترین بازه زمانی تصادفات منجر به جرح و فوت را به خود اختصاص داده‌اند.

مهماندار همچنین در ادامه در پاسخ به این كه بیشترین سرعت ثبت شده در جاده‌های كشور در تابستان امسال متعلق به كدام خودروها بوده است با بیان  اینكه از آغاز طرح تابستانه تاكنون بیشترین سرعت ثبت شده در جاده‌های كشور متعلق به یك دستگاه خودرو بنز در محور اصفهان به شیراز بود گفت: دوربین‌های ثبت سرعت، سرعت‌ این خودروی بنز را 208 كیلومتر بر ساعت محاسبه كردند كه بر این اساس این خودرو توقیف و نمره منفی برای راننده این خودرو لحاظ شد.

وی همچنین در ادامه به توقف یك دستگاه اتوبوس در محور اصفهان به شیراز با سرعت 193 كیلومتر در ساعت اشاره كرد و گفت: این خودرو كه مسافری نیز نداشت توسط ماموران پلیس توقیف و نمره منفی برای راننده وی نیز لحاظ شد.

در تعطیلات عید در هر ساعت 45 خودرو توقیف شدند
در تعطیلات عید فطر مجموعا رانندگان متخلف 700 هزار نمره منفی دریافت كردند
فرمانده پلیس‌راه كشور همچنین در ادامه در خصوص عملكرد پلیس‌راه در تعطیلات عید فطر با بیان اینكه در این تعطیلات 3 هزار و 226 دستگاه خودرو به دلیل انجام دو تخلف همزمان توقیف شد، گفت: در این مدت دو هزار و 37 دستگاه موتورسیكلت نیز توقیف شد.

به گفته مهماندار در این مدت 192 جلد گواهینامه نیز ضبط شد.
وی همچنین با بیان اینكه 18 هزار و 800 خودرو نیز به دلیل نبستن كمربند توسط سرنشینان عقب خودرو برگ جریمه صادر شد، گفت: 66 هزار و 413 خودرو نیز به دلیل نبستن كمربند توسط سرنشینان عقب خودرو تذكر دریافت كرده‌اند.

فرمانده پلیس‌راه كشور با بیان اینكه در تعطیلات اخیر به طور متوسط در هر ساعت 45 دستگاه خودرو به دلایل مختلف توقیف شد، گفت: این خودروها از یك ساعت تا 72 ساعت توقیف شده‌اند.

مهماندار در مورد میزان نمرات منفی كه در این مدت به رانندگان تعلق گرفت، گفت: حدود 700 هزار نمره منفی در این مدت برای رانندگان ثبت شده است كه از این میان 53 هزار نمره منفی برای سرعت غیرمجاز بوده است.

رانندگان متخلفی كه انحراف به چپ و شانه خاكی رفته‌اند منتظر برگ جریمه باشند
2 هزار راننده‌ای كه در تعطیلات اخیر در هراز و چالوس سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ و راست داشتند ضمن دریافت نمره منفی، جریمه برایشان ارسال می‌شود

وی همچنین با بیان اینكه در تعطیلات عید سعید فطر ماموران پلیس‌راه علاوه بر استفاده از دوربین‌های نظارتی پلیس از دوربین‌های دیگر سازمان‌ها از جمله سازمان‌ راهداری نیز استفاده كرده‌اند، گفت: رانندگانی كه با این تصور كه پلیس در جاده حضور ندارد اقدام به گرفتن سبقت غیرمجاز از سمت راست و چپ، انحراف به چپ و تردد در شانه خاكی داشته‌اند توسط دوربین‌های نظارتی شناسایی و علاوه بر آنكه برای آنان نمره منفی در نظر گرفته شده است، قبض جریمه‌شان نیز بزودی به منازل آنان ارسال می‌شود.

به گفته مهماندار تاكنون برای دو هزار راننده‌ای كه این تخلف را انجام داده‌اند برگ جریمه صادر شده است.

فرمانده پلیس‌راه كشور با بیان اینكه بر اساس اطلاعات دوربین‌های نظارتی در تعطیلات اخیر 20 هزار برگ جریمه برای انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز صادر شده است، گفت: از این تعداد حدود 2 هزار مورد تخلف در محورهای هراز و چالوس ثبت شده است كه بر اساس قانون جدید، برای رانندگان خودروهای شخصی كه اقدام به سبقت غیرمجاز از سمت راست و یا چپ می‌كنند پنج نمره منفی و برای رانندگان خودروهای عمومی ده نمره منفی لحاظ می‌شود.

وی همچنین با بیان اینكه در سه روز تعطیلات عید سعید فطر (چهارشنبه تا جمعه) 74 فقره تصادف منجر به فوت رخ داده است، گفت: متاسفانه در این تصادفات 104 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته مهماندار در این مدت 456 فقره تصادف منجر به جرح با مجروحیت 769 نفر رخ داده است.

برخورد با سبقت و سرعت غیرمجاز خط قرمز پلیس‌راه در نیمه دوم سفرهای تابستانی
الزامی شدن بستن كمربند ایمنی توسط تمامی سرنشینان اتوبوس‌های بین‌شهری
ممنوعیت سوار كردن مسافر بین‌راهی توسط اتوبوس‌ها
بازرسان نامحسوس پلیس در اتوبوس‌ها می‌نشینند
وی در مورد ادامه سفرهای تابستانی با بیان اینكه اولویت پلیس در جاده برخورد با سبقت و سرعت غیرمجاز و همچنین برخورد با رانندگانی كه اقدام به انجام همزمان دو تخلف حادثه‌ساز می‌كنند، گفت: علت اصلی وقوع حوادث ترافیكی عدم صبر و حوصله است و تمامی تخلفات حادثه‌ساز نتیجه بی‌حوصلگی و كم‌طاقتی رانندگان است.

مهماندار همچنین در ادامه بیان اولویت‌های پلیس‌راه در نیمه دوم سفرهای تابستانی گفت: از اول شهریورماه سال جاری بستن كمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان اتوبوس الزامی شده است و برابر ابلاغیه پلیس‌راه پاسگاه‌های سراسر كشور به هیچ عنوان اجازه تردد به اتوبوسی را كه تمامی سرنشینان آن كمربند نبستند نخواهد داد.

وی با بیان اینكه از این پس رانندگان اتوبوس حق ندارند در مسیر تردد مسافری را سوار كنند،‌ گفت: اسامی مسافرین باید با صورت وضعیت اتوبوس مطابقت داشته باشد.

فرمانده پلیس‌راه كشور همچنین با بیان اینكه بازرسان نامحسوس پلیس راه در اتوبوس‌های برون‌شهری حضور دارند، گفت: در صورت بروز تخلف علاوه بر برخورد با راننده با شركت‌های متخلف كه نظارت درستی ندارند برخورد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینكه بر اساس قانون رانندگان دارای گواهینامه‌های ب1 موقت در یكسال اول اجازه رانندگی را ندارند گفت: با این حال در صورت مشاهده این تخلف گواهینامه ضبط و راننده برای سیر مراحل دریافت مجدد گواهینامه به آموزشگاه‌ها معرفی می‌شود.

منبع: ایسنا


ویدیو : آمار و ارقامی عجیب از حوادث جاده ای