آمار خیره کننده از پزشکان بیکار در کشور : برخلاف تصور عمومی عده زیادی از پزشكان ...


برخلاف تصور عمومی عده زیادی از پزشكان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند، طبق آمارها 7 تا 10 هزار پزشك به شغل های دیگر روی آورده اند.          هفت صبح: برخلاف تصور عمومی عده زیادی از پزشكان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند، طبق آمارها 7 تا 10 هزار پزشك به شغل های دیگر روی آورده اند.

به نظر شما پزشکان از نظر سطح درآمد چه جایگاهی بین طبقات اجتماعی دارند؟ اگر نگاهی به پول ویزیت پزشکان شمال شهر تهران و رفت و آمدی که به مطبشان وجود دارد بیندازیم، میگوییم این قشر درآمد خوبی دارند اما در سوی دیگر این ماجرا پزشکانی هستند که مجبورند برای تامین هزینههای زندگی شغل دوم داشته باشند.

 آمارها نشان میدهد حدود 200 هزار نفر پزشک اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک و... در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 تا 10 هزار نفر به شغلهای دیگری روی آورده و یا شغل دیگری هم دارند.

 دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتوگو با خبرگزاری مهر گفته است تنها 10 درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و 40 درصد میتوانند مخارجشان را تامین کنند اما 50 درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومیاند دچار مشکل هستند.

از سوی دیگر قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران هم از وجود هشت هزار پزشک عمومی بیکار در کشور خبر داده است. در پرونده امروز هفتصبح با نگاهی به سطح درآمدی پزشکان صحت این آمارها را بررسی میکنیم.


اصل خبر


«برخی از پزشکان به مشاغلی همچون موبایل فروشی، بنگاه مسکن و مسافر کشی روی آورده اند.» پذیرفتن این جمله و تصور یک پزشک در حال مسافرکشی کمی سخت به نظر میرسد اما این نکته را رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی به زبان آورده است و ظاهرا باید آن را جدی گرفت.

 به گفته ایرج خسرونیا اغلب پزشکان در مناطق دور از پایتخت وضعیت معیشتی خوبی ندارند به طوری که برخی از آنها در روز دو نفر مریض هم برای ویزیت ندارند. بیشترین آمار بیکاری هم دامنگیر پزشکان عمومی است که سه چهارم اعضای جامعه پزشکی کشور را شامل میشوند.


دکتر حسن هویدا معاون رفاهی سازمان نظام پزشکی ایران هم معتقد است مهمترین و اساسیترین مشکل فعلی جامعه پزشکی، فقدان جایگاه مشخص پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور است.

البته به نظر میرسد اگر طرح پزشک خانواده با موفقیت اجرا شود این مشکل حل شود. آمارها نشان میدهد جامعه پزشکی کشور 200 هزار عضو دارد که هشت هزار نفر از پزشکان عمومی بیکار هستند.

در حال حاضر در روستاها به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک و در شهرها به ازای هر دو هزار نفر یک پزشک داریم و باید نسبت به جمعیت به ازای هر هزار نفر یک پزشک وجود داشته باشد.

 دکتر کاظم عباسیون عضو هیات رئیسه جامعه جراحان ایران میگوید هر 15 مورد معاینه بیوقفه بیماران توسط یک پزشک، میزان خطا در معاینات بعدی را 30 درصد افزایش میدهد.

مدیر عامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی هم اعلام کرده بین 7 تا 10 هزار پزشک در مشاغلی غیر از رشته تحصیلی خود مشغول هستند. این یعنی عده قابل توجهی از جامعه پزشکان از وضعیت معیشتی خود راضی نیستند که به مشاغل دیگر روی آورده اند.


در شهر چه خبر است؟

اگر نگاهی به تعرفه های مصوب سازمان نظام پزشکی کنید فورا متوجه میشوید این رقمها با آنچه در شهر و مطب پزشکان دیدهاید تفاوت قابل توجهی دارد.

 برای اینکه از نرخ واقعی ویزیتها مطلع شویم نرخ انواع خدمات پزشکی در نقاط مختلف پایتخت را تلفنی جویا شدیم.

با وجود آنکه طبق تعرفه نرخ ویزیت پزشکان متخصص 13 هزار تومان و فوق تخصص 16 هزار تومان تعیین شده اما در حال حاضر کمتر پزشک متخصص یا فوق تخصصی در سطح شهر وجود دارد که کمتر از 20 یا 25 هزار تومان ویزیت دریافت کند اما خود پزشکان درباره این تفاوت فاحش قیمتها چه میگویند؟

 یکی از پزشکان متخصص به هفتصبح میگوید: «ما اصلا مجبور نیستیم قیمتهای نظام پزشکی را اعمال کنیم چون در کار ما نمیتواند اجباری باشد. اگر قرار باشد این کار انجام شود باید نرخها حتی دقیقهای محاسبه شود، وگرنه ما مثلا مریضی که نیم ساعت درمانش وقت لازم دارد را یک روزه درمان نمی کنیم.

درمان را در دو روز انجام  میدهیم و هر بار 15 دقیقه کار میکنیم!» برخی پزشکان هم در توجیه این مسئله از مسئولیت شانه خالی میکنند و میگویند بهترین راهحل این است که خدمات بیمه تقویت شود و با به حداقل رسیدن رابطه بیمار و پزشک جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند.

 یکی از پزشکان هم توجیه جالبی درباره افزایش نرخ تعرفههای خود دارد: «پزشکان سالها زحمت میکشند و شبانه روز درس میخوانند، از سد محکمی به نام کنکور رد میشوند و در دوران دانشجویی خود تماما مشغول مطالعه هستند آن وقت ویزیت پزشک عمومی باید 8000 تومان باشد؟»

به هرحال پزشکان هیچ وقت از نرخ تعرفههای نظام پزشکی راضی نیستند و در عین حال تعداد زیادی هم پزشک عمومی بیکار در نقاط دور از پایتخت وجود دارد که باید امیدوار بود با اجرای طرحهایی مثل پزشک خانواده مشکلات موجود حل شود.


ویدیو : آمار خیره کننده از پزشکان بیکار در کشور