آماده باش خودروسازان برای بازار شب عید : محمدرضا نجفی‌منش، کیفیت قطعات خودرو ...


محمدرضا نجفی‌منش، کیفیت قطعات خودرو در داخل کشور را صد در صد تضمین کرد و گفت: کلیه قطعات خودروهای داخلی در داخل کشور تولید و مونتاژ می‌شود. اقتصاد نیوز: محمدرضا نجفی‌منش، کیفیت قطعات خودرو در داخل کشور را صد در صد تضمین کرد و گفت: کلیه قطعات خودروهای داخلی در داخل کشور تولید و مونتاژ می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت ساخت قطعات خودرو در داخل کشور و اینکه کدام کشور‌ها بیشترین مشتری قطعات خودرو ایران هستند، افزود: به طور معمول بیشتر قطعات با خودرو صادر می‌شود و کمتر زمانی است که قطعات به صورت جداگانه صادر شوند.

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو پیش از شروع تحریم‌ها در ایران مناسب بود، به گونه‌ای که صادرات خودرو به عراق و سوریه نیز به خوبی صورت می‌گرفت، حتی صادراتی به فرانسه هم وجود داشت که به دلیل تحریم‌ها صادرات با کاهش همراه شد.

وی افزود: اما پس از اجرای تحریم‌ها نه تنها تولید بلکه صادرات نیز کاهش یافت به گونه‌ای که دراین زمان، حتی سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خودرو صورت می‌گرفت اما رفته رفته تحریم‌ها تاثیر خود را گذاشت و صادرات کاهش یافت.

نجفی منش ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی تولید قطعات و خودرو برای افق ۱۴۰۴ حدود شش هزار میلیارد دلار است.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی که صحبت از برداشته شدن تحریم‌ها و ورود بانک‌های خارجی به میان است، این امیدواری وجود دارد که پس از این شرایط، نقل و انتقال بانکی نیز بهبود یابد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به میزان تولید خودرو در چهارسال گذشته و تاثیر برنامه‌های دولت دهم بر این صنعت اظهار کرد: تولید خودرو در کشور تا سال ۹۰روند روند رو به رشدی داشته است.

وی افزود: از سال ۹۰ تاکنون اما روند تولید خودرو کاهشی بوده است به گونه‌ای که در سال ۹۰ تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه، ‌ سال ۹۱ به ۹۹۰هزار دستگاه، سال ۹۲ به ۷۳۰هزار دستگاه و سال ۹۳ به یک میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه رسید.

به گفته نجفی‌منش، برآورد و چشم‌انداز تولید خودرو در سال جاری نیز یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه بود که به دلیل نبود نقدینگی نه تنها تولید صورت نگرفت، بلکه خرید چندانی هم وجود نداشت.

وی با اشاره به طرح تسهیلاتی خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی اظهار کرد: این طرح بهترین روشی بود که دولت می‌توانست به کار گیرد تا خرید و فروش و تولید خودو به رونق افتد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: این طرح برخلاف تصور مردم موفق بود. در این میان برخی بازار و برخی خودروساز را مقصر می‌دانستند اما به دلیل نبود نقدینگی و نبود قدرت خرید، انبار‌ها پر بود.

وی در پیش‌بینی خود از تولید خودرو تا پایان سال و تقاضای خرید برای بازار شب عید تصریح کرد: در سال ۹۰ برای حدود ۶۰۰ هزار خودرو آمادگی وجود داشت، از این رو در حال حاضر نیز آمادگی تولید خودرو همچنان وجود دارد تا جایی که مشکل نقدینگی خودروساز نیز در این مدت برطرف شود، در غیر اینصورت مشکل اساسی در تولید خودرو وجود ندارد.


ویدیو : آماده باش خودروسازان برای بازار شب عید