آلودگی هوا سال گذشته در تهران 4 هزار قربانی گرفت :   فارس: مدیر كل بهداشت ...



 

آلودگی هوای تهران , شاخص آلودگی هوای تهران , آلودگی هوا تهران

فارس: مدیر كل بهداشت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: آلودگی هوا سال گذشته جان 3500 تا 4 هزار نفر را گرفته است، طی روزهای اخیر میزان آلودگی هوا كم نشده و اگر این روند ادامه یابد برای كنترل وضعیت احتمالاً دوباره در تهران تعطیلی خواهیم داشت.

كاظم ندافی افزود: وزارت بهداشت هر سال مطالعات دقیقی را درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامت مردم انجام می‌ دهد، این مطالعه سال گذشته نیز انجام شد و نشان داد كه بین 3500 تا 4 هزار نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی‌ها فوت كردند.

وی ادامه داد: بیشتر افرادی كه بر اثر آ‌لودگی هوا جان خود را از دست دادند به بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی مثل آسم مبتلا بودند یا افراد سالخورده بودند.

مدیر كل بهداشت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: این مطالعه فقط بر اساس آ‌لودگی ذرات معلق (pm10) و گاز مونوكسید كربن است.

وی افزود: برای كاهش آلودگی هوا برنامه جامعی در 10 محور تصویب شده كه دستگاه‌های مختلف برای اجرای آن دخیل هستند، متولی اصلی پیگیری اجرای این برنامه سازمان محیط زیست است، اصلاح و استاندارد شدن سوخت، اصلاح شبكه بزرگراهی و خارج شدن خودروهای فرسوده بخش هایی از این محورهای دهگانه این برنامه هستند.

ندافی ادامه داد: در برخی محورهای این برنامه مانند اصلاح سوخت موفقیت داشته‌ایم و اكنون سوخت مصرفی در كشور استاندارد یورو 4 را دارد اما برخی محورهای آن مانند خارج كردن خودروهای فرسوده با وجود اقداماتی كه انجام شده موفقیت كامل نداشته‌ایم، همچنین توسعه شبكه حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوسرانی نیز موفقیت های مورد انتظار را نداشته است.

وی گفت: وظیفه وزارت بهداشت در اجرای برنامه كاهش آلودگی هوا، اطلاع رسانی و تحیل اطلاعات است، همچنین در شرایط اضطرار و هشدار رسیدگی به آسیب دیدگان و بیمارانی كه به مراكز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌كنند، را به عهده دارد،.

وی ادامه داد: وضعیت آ‌لودگی هوا در تهران به علت پایداری جوی طی روزهای گذشته بهتر نشده است، بیشترین میزان این آلودگی نیز ناشی از خودورها و وسایل حمل و نقل عمومی است و اگر این روند ادامه یابد این احتمال كه دوباره در تهران تعطیلی اعلام شود وجود دارد.

ندافی گفت: تعطیل شدن تهران به كاهش آلودگی هوا كمك نمی كند بلكه فقط كمك می كند كه وضعیت از این كه هست بدتر نشود.


ویدیو : آلودگی هوا سال گذشته در تهران 4 هزار قربانی گرفت