آقای پروین،زمان سربازی هیتلر اسطوره بودی! : نمی‌دانم پیش خودش چه فكر می‌كند؟ ...


نمی‌دانم پیش خودش چه فكر می‌كند؟ چه چیزی باعث شده او دوباره اطراف پرسپولیس آفتابی شود؟ زمانی كه هیتلر سرباز بود، علی پروین را همه در ایران به عنوان یك اسطوره می‌شناختند اما امروز همه چیز تغییر كرده است. خبرآنلاین: رهبری‌فرد می‌گوید: «مردم استیلی را نمی‌خواهند چون با هر مدیری کار می‌کند.»

بهروز رهبری‌فرد اهل آرامش نیست. كاپیتان اسبق سرخپوشان، همه اخبار مربوط به پرسپولیس را دنبال می‌كند و البته هرگز نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد. او دیروز با ما همكلام شد و حرف‌‌هایی زد كه جنجالی است به‌خصوص كه این بار، تمركز اصلی رهبری‌فرد، بر روی علی پروین است‌:

*اخبار پرسپولیس، شما را متعجب نمی‌كند؟

متعجب؟! من به‌طور كلی گذشته و هویتم را گم كرده‌ام. واقعاً تیمی كه ما در آن بازی می‌كردیم، این بود؟ همین پرسپولیس؟ همین تیمی كه امروز هم پیراهن قرمز رنگ به تن می‌كند؟ ما فقط تعجب نمی‌كنیم، من این روزها احساس می‌كنم در حال درآوردن شاخ روی سرم هستم!

*چطور؟


مدیران این باشگاه فقط بلدند اشتباه كنند و تصمیمات نادرست بگیرند. من معنی این همه تكرار را نمی‌فهمم. چرا آقای رویانیان همه اشتباهاتش را تكرار می‌كند؟

*آقابهروز! لطفاً راحت صحبت كنید. رویانیان چه اشتباهاتی را تكرار می‌كند؟

فصل قبل، وقتی مردم گفتند حمید استیلی را نمی‌خواهند، كادرفنی عوض شد و محسن عاشوری شد سرمربی موقت اما دو بازی بعد، یك مربی گرانقیمت به نام دنیزلی را آوردند. دوباره اول فصل، با اینكه دنیزلی به درد تیم می‌خورد و می‌توانست پرسپولیس را از اول فصل به خوبی ببندد، رفتند و یك لیست بلندبالا نوشتند.

 در آخر هم آقای مانوئل را كردند سرمربی پرسپولیس. من هم به مانوئل رأی دادم ولی در چه شرایطی؟ در شرایطی كه فقط دو، سه گزینه وجود داشت و انصافاً مانوئل كارنامه فوق‌العاده‌ای داشت ولی طوری با او قرارداد بستند كه حالا نمی‌توانند اخراجش كنند! باز هم اشتباهاتی وجود داشت.


*مثلاً؟


جذب بازیكن. پرسپولیس باید بگردد به دنبال بازیكنان كارگر. بازیكنانی كه فوتبال را دوست داشته باشند نه شهرت و پولش را. كسانی كه دل‌شان برای پرسپولیس بتپد نه حاشیه‌های آن. آقای رویانیان در این فصل فقط رفت و ستاره خرید. ستاره كه چه عرض كنم، بازیكن اسم و رسم‌دار. در این فوتبال، هركس دو، سه گل می‌زند، یك‌شبه می‌شود ستاره. حالا هم كه یحیی گل‌محمدی را كرده‌اند سرمربی تیم و علی پروین هم مدیرفنی.

*شما با این قضیه مخالفید؟


صددرصد. چند روز قبل از قول محسن عاشوری مصاحبه‌ای خواندم كه خیلی منطقی بود. او گفت اگر مانوئل در ایران نتوانسته نتیجه بگیرد، دلیلی نیست كه بگوییم او كارش را بلد نیست. مانوئل یك مربی حرفه‌ای است ولی كار كردن در پرسپولیس، فاكتورهای دیگری دارد.

*در مورد بازگشت پروین به سمت‌‌های فنی چه نظری دارید؟


نمی‌دانم پیش خودش چه فكر می‌كند؟ چه چیزی باعث شده او دوباره اطراف پرسپولیس آفتابی شود؟ زمانی كه هیتلر سرباز بود، علی پروین را همه در ایران به عنوان یك اسطوره می‌شناختند اما امروز همه چیز تغییر كرده است. اسطوره‌های قدیم، خریداری ندارند. آنها باید از آبروی خودشان دفاع كنند. پروین هم باید یك پیشكسوت باكلاس شود نه كسی كه به‌خاطر گرفتن پست، حاضر باشد گذشته‌‌اش را خدشه‌دار كند.

*البته علی پروین آدم بزرگی در فوتبال ماست و ...

قبل از اینكه ادامه حرف‌‌تان را بگویید، باید یادآوری كنم من سال‌ها شاگرد علی‌آقا بودم و بهتر از همه ایرانی‌ها می‌دانم پروین چقدر افتخار و بزرگی دارد. منظورم چیز دیگری است. اگر پروین شد علی پروین، به‌خاطر نسل بازیكنانی بود كه زمان سرمربیگری، به دادش رسیدند. احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی، فرشاد پیوس، ناصر محمدخانی، یحیی گل‌محمدی، مهدی مهدوی‌كیا، علی كریمی، كریم باقری، علی دایی و... اینها بودند كه پروین را كردند اسطوره اما الان پروین می‌خواهد با این پرسپولیس چه كار كند؟ تیمی كه بازیكنانش، بچه‌های خوبی هستند اما فوتبالی كه بازی می‌كنند، نمره قبولی ندارد.

شما فكر نكنید من مخالف یحیی هستم، نه من مخالف سیستم فكری هستم كه یحیی را كرده سرمربی پرسپولیس. این سیستم فكری، همانی بود كه مانوئل ژوزه را بعد از 17 بازی بركنار كرد، حالا فكر می‌كنید به یحیی چقدر فرصت بدهند؟ در ضمن، برای یحیی گل‌محمدی با آن شخصیت دوست‌داشتنی، سرمربیگری در پرسپولیس خیلی زود است.

 من نمی‌خواهم ماجرای افشین پیروانی، حمید استیلی و علی دایی دوباره برای یك پرسپولیسی دیگر رخ دهد. گل‌محمدی واقعاً شخصیت دوست‌داشتنی و جذابی دارد ولی به نظر من برای هدایت پرسپولیس از حالا نباید عجله كند. خودش هم می‌داند كه پرسپولیس شبیه صبا نیست، اینجا مردم هر سال قهرمانی می‌خواهند، همه قهرمانی‌‌های یك فصل را باید بگیری. اگر یحیی این قول را می‌دهد، ما هم از او حمایت می‌كنیم.


*یعنی حضور علی پروین در كنار پرسپولیس اتفاق خوبی نیست؟


نه آقا! چه اتفاق خوبی؟ علی‌آقا رفت استیل‌آذین و شد همه‌كاره آن باشگاه. در نهایت چه شد؟ استیل‌آذین حتی نتوانست به لیگ‌برتر بیاید. آن هم تیمی كه پر از بازیكن سرشناس بود. به خدا قسم باید قبول كنیم دوران علی‌آقا دیگر گذشته و بازیكنانی كه برای او فوتبال بازی می‌كردند، نسل‌شان را ملخ خورده است. نه پروین امروز، علی پروین 15 سال قبل است و نه فوتبال ما، فوتبال 15 سال قبل.

*الان می‌گویند پرسپولیس با گل‌محمدی، بدتر از رده دوازدهمی كه به‌دست نمی‌آورد، بگذاریم همین مربی تا آخر فصل بماند، شاید توانست كار خاصی انجام دهد. این را قبول دارید؟

چرا نمی‌شود كاری كرد؟ قبل از اینكه لیگ حرفه‌ای شروع شود، در یك فصل بسیار بد، پرسپولیس رفت به رتبه هشتم جدول. امیر عابدینی هم در كمال ناامیدی استانكو را آورد. با آمدن استانكو، ما تا آخر فصل همه بازی‌های‌مان را با نتایج نزدیك بردیم و قهرمان شدیم. در فوتبالی كه استقلال و سپاهان به عنوان صدرنشین‌‌های لیگ آن، هركدام 20 امتیاز در 17 بازی از دست می‌دهند، باور كنید پرسپولیس هم می‌تواند خودش را در نیم‌فصل دوم به جمع مدعیان برساند اما شرط دارد.

*چه شرطی؟

آقای رویانیان در ابتدای فصل به قول روزنامه‌نگاران سه میلیارد تومان خرج كرد و مانوئل را آورد، حالا هم برود و 4 میلیارد تومان خرج كند و یك مربی بزرگتر از ژوزه را بیاورد. ایشان كه ماشاءالله حسابی دلار دارد و به راحتی هم خرج می‌كند، یعنی نمی‌تواند یك مربی خوب و بزرگ برای پرسپولیس بیاورد؟ وقتی شما كسی مثل ژوزه را بركنار می‌كنید، نباید به سراغ یحیی گل‌محمدی بروید بلكه باید یك مربی مؤثرتر بیاورید. یحیی را دوست دارم ولی او در همین چند ماه گذشته هم كنار تیم بوده و هیچ كار خاصی انجام نداده است. وقتی یحیی آمد، تیم همین رده‌های پایین جدولی بود، الان هم هست. من فكر می‌كنم گل‌محمدی را سرمربی كرده‌اند تا هر كاری دل‌شان خواست در داخل تیم انجام دهند.

*منظورتان چیست؟


مثلاً به او بگویند فلان بازیكن را بگذار در تركیب یا فلانی را از زمین بیرون بكش.

*بدشانسی پرسپولیسی‌ها اینجاست كه باید به‌زودی در جام‌حذفی هم شركت كنند. فكر می‌كنید ملوان را شكست دهند؟


با این شرایط بعید می‌دانم. اگر پرسپولیس جام‌حذفی را از دست بدهد، فقط به‌خاطر اشتباهات مكرر رویانیان است. در شرایطی كه تیمش بدترین مشكلات را داشت، رفته ایتالیا تا با مسئولان باشگاه میلان، عكس یادگاری بگیرد! من نمی‌فهمم این كارها یعنی چه؟ شاید ما چیزی از فوتبال حرفه‌ای نمی‌دانیم. اصلاً من مانده‌ام چرا یك‌شبه این‌طور تصمیم گرفتند و این‌طور عمل كردند. این چه طرز تغییر مربی است؟ یك نفر هم نیست كه به ما توضیح دهد. حالا هم كه رویانیان گفته اخراج ژوزه تقصیر خبرنگاران است!

*ما كه همیشه مقصریم...

من باز هم می‌گویم هر بلایی سر پرسپولیس بیاید، مقصر آن رویانیان است. ایشان به ایتالیا سفر كرده به جای اینكه دو، سه نفر از مدیران خوب ایرانی را با خود به ایتالیا ببرد، حمید استیلی را برده! آقای رویانیان؛ مردم حمید استیلی را دوست ندارند. چرا این را متوجه نمی‌شوید؟ استیلی چند سال برای پرسپولیس زحمت‌كشیده اما مگر باید تا آخر عمرش كنار همه مدیران این باشگاه بماند؟ اصلاً چه كسی گفته او همیشه باید در باشگاه باشد؟ چرا دیگران مثل استیلی نیستند؟ چرا پیوس این‌طور اطراف مدیران پرسپولیس نمی‌رود یا باقری و سایر پیشكسوتان كه از استیلی به مراتب مؤثر‌تر بودند؟

*شما این كمیته فنی را قبول دارید؟


به هیچ‌وجه. آدم‌‌های بزرگی در آن حضور دارند اما من با فلسفه وجودی كمیته فنی مخالفم. هر تصمیم اشتباهی قرار است بگیرند، اول باید كمیته فنی نظر بدهد. الان به رویانیان نمی‌توانیم بگوییم چرا مانوئل را آوردی چون فوراً می‌گوید اول فصل همین پیشكسوتان باشگاه به مانوئل رأی دادند در حالی كه آن زمان، فقط مانوئل را می‌توانستیم انتخاب كنیم.

*و آخرین سؤال اینكه گفته می‌شود مشاوران رویانیان به خوبی او را راهنمایی نمی‌كنند. در این مورد چه نظری دارید؟


احتمالاً آنهایی كه به رویانیان مشاوره می‌دهند، به لحاظ فوتبالی از خودش هم عقب‌تر هستند. مثلاً امثال سعید شیرینی كه من شنیده‌ام قبلاً در كار خرید و فروش بنز و بی‌ام‌و بود و حالا شده سرپرست پرسپولیس. آخر چنین آدمی چه چیزی می‌خواهد به رویانیان بگوید؟ اگر مشاوران حرفه‌ای كنار رویانیان بودند، به او می‌گفتند سردار!

 علی پروین و حمید استیلی را از خودت دور كن تا كمی نفس بكشی! سردار، برو دنبال آدم‌‌هایی قوی‌تر از پروین، قوی‌تر از مانوئل و محبوب‌تر از استیلی. چرا درجا می‌زنی؟ حمید درخشان، محمد مایلی‌كهن، علی دایی و... به خدا قسم اینها هم پرسپولیسی هستند و می‌توانند به تو كمك كنند. به نظر من با این شرایطی كه تیم دارد، در نیم‌فصل دوم آش همان است و كاسه همان.


ویدیو : آقای پروین،زمان سربازی هیتلر اسطوره بودی!